На север и юг България вече граничи с Ами

Фирма, близка до Размиг Чакърян, изгражда поредния паркинг за тирове - този път на Дунав мост 2 при Видин

След Капитан Андреево, Лесово и Русе Размиг Чакърян превзема и границата при Дунав мост 2 край Видин
След Капитан Андреево, Лесово и Русе Размиг Чакърян превзема и границата при Дунав мост 2 край Видин
След Капитан Андреево, Лесово и Русе Размиг Чакърян превзема и границата при Дунав мост 2 край Видин    ©  Цветелина Белутова
След Капитан Андреево, Лесово и Русе Размиг Чакърян превзема и границата при Дунав мост 2 край Видин    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

За повечето бизнеси опашките от тирове по границите са синоним на загуби. Те се измерват в забавени доставки, развалена стока, провалени графици за натовареността на камионите, пропилени човекочасове и нерви на шофьорите. Има обаче и малцина, които могат да превърнат проблемите на другите в солидна печалба.

Едно от тези сладки и доходоносни начинания са тир-паркингите, които далеч не разчитат само на таксата за престой от камиони. Ако имаш гарантирани "пленници" за часове, можеш най-хуманно да им предложиш и мотел, заведения за хранене, търговски площи и дори казина.

Тази схема за овладяване на границите в последните години не просто беше осъзната и използвана, а и докарана до съвършенство, от Размиг Чакърян-Ами. Той стана публично известен най-вече покрай скандала с приватизираните държавни дейности по граничния пункт Капитан Андреево - фирмата, осигуряваща дезинфекция (т.нар. златна локва) на преминаващите превозни средства "Пи.Еф.Си." и тази, която извършваше фитосанитарния контрол - "Евролаб 2011".

Реално обаче близки до Ами фирми в последните години затвориха кръга като инвестираха и в "златни" тир-паркинги: в края на август 2020 г. на свиленградската граница заработи паркинг за 600 тира, а малко по-късно в съседство беше изграден и още един за 100 тежкотоварни автомобила. Подобно съоръжение работи и на друг пункт на границата с Турция - Лесово в община Елхово, чийто капацитет е 350 паркоместа за тирове и 75 за леки автомобили. Успешният модел беше пренесен и на север, като от миналата година близки до Ами фирми с помощта на общината получиха паркинг монопол и в Русе. А сега новината е, че схемата се мултиплицира още веднъж и при другия мост над Дунав - във Видин.

Инвазията продължава във Видин

Новият проект по модела "Капитан Андреево" е разположен буквално на няколкостотин метра от граничния пункт Дунав мост Видин-Калафат. Преди два месеца, в края на управлението на служебния кабинет на Гълъб Донев, Регионалната инспекция по околна среда и водите (РИОСВ) - Монтана, реши, че инвестиционното намерение за изграждане на голям паркинг за тежкотоварни автомобили в непосредствена близост до Дунав мост 2 на новосъздадената в началото на 2023 г. фирма "Данубия логистик Видин" ЕООД няма нужда от екологична оценка на проекта, и така беше дадена зелена светлина на плановете за построяването му. А според местни депутати от региона теренът вече е ограден и на него са започнали строителни дейности.

Той се намира в землището на с. Антимово и е разположен на близо 117 дка площ. За разлика от Русе обаче, където близката до Чакърян фирма ползва общински терен, спечелен при съмнителен конкурс с още по-съмнителна полза за общината, за паркинга на пункта Видин-Калафат терените са изкупени. Това се случва през 2022 г., когато софийското строително дружество "Интербейз" придобива 22 ниви от различни собственици. А през 2023 г. тя ги прехвърля на "Данубия логистик" за сумата 460 хил. лв.

Още на този етап се виждат доста праволинейни връзки с "Капитан Андреево и Чакърян. При първоначалното изкупуване на поземлените имоти като пълномощник на "Интербейз" в нотариалните актове е посочен Борислав Карев. От 2019 г. той е управител, а по-късно и номинален собственик на "Пи.Еф.Си." - фирмата зад "златения гьол" Преди това "Пи.Еф.Си." имаше различни собственици, като един от тях беше Лидия Любенова, за която се твърдеше, че е роднина на разстреляния в края на май тази година в ЮАР Красимир Каменов-Къро. Иначе Карев има дружества за внос на оборудване за игрални зали.

С Размиг Чакърян е свързан и първоначалният собственик на "Данубия логистик Видин". Дружеството е учредено в началото на януари тази година с 500 хил. лв., а негов собственик е фирмата "Паркинг Капитан Андреево". Това е компанията, която реално оперира едноименното съоръжение, което иначе е собственост на "Ай Би Ти Ти" на Чакърян. "Паркинг Капитан Андреево" има близо 150 служители и за 2021 г. отчита 11 млн. лв. приходи и 5.8 млн. лв. печалба. Неин управител и собственик чрез друго дружество - "Рикуест", е Георги Кърпачев. Последната компания изгражда електронната система на тир-паркингите на Чакърян, като освен това е собственик и на "Паркинг Лесово" - с 2.6 млн. лв. оборот и 1.2 млн. лв. печалба.

В началото на март Кърпачев подава документи в РИОСВ - Монтана, за становище дали е необходима екологична оценка за изграждането на паркинг, без което строителството му не може да започне. Изненадващо обаче месец след това в началото на април продава дружеството с апетитния проект на северомакедонския гражданин Горанчо Цветковски по номинал - за 500 хил. лв.

Паркинга на Горанчо от Пробищип

Няколко неща около продажбата правят впечатление и създават съмнение, че тя е по-скоро фиктивна. Едното е, че според подписания договор е предвидена клауза, според която Горанчо Цветковски, може да заплати цената в срок до една година от подписването на договора за продажбата на дружеството. Другото е, че паркингът ще се свързва с международното трасе Е-79 чрез път и според закона за пътищата разрешението за достъпа до участъка трябва да се даде от областната дирекция на МВР - Видин. Интересно е, че заявление за достъп е подадено първо от фирмата "Интербейз" още в средата на януари, а в началото на март същото е направила и "Данубия логистик", но за фаза "технически проект". (Данните са от питане на депутата от ПП-ДБ от Видин Любен Иванов към вътрешния министър Калин Стоянов.)

Сега обаче проектът трябва да бъде довършен с неизвестно какви средства от Цветковски, за когото не може да се открие информация за други фирмени участия или бизнес история в Северна Македония. По документи той е роден през 1971 г. в миньорското градче с под 10 хил. население Пробищип. Прави впечатление, че лично е вписал промяната, а не чрез адвокат, като е дал за контакт поща в abv.bg.

Не е изключено с напредването на строежа обаче да има и нови рокади. Например при паркинга в Русе като съсобственик се появиха две дружества на финансиста Емил Хърсев, който не крие, че те са просто фасада за неназовани негови клиенти. През годините той е обслужвал много лица, свързани с някогашната групировка ВИС-2, включително и другите споменавани покрай овладяването на границата - Христофорос Аманатидис-Таки и разстреляния през май Красимир Каменов-Къро.

Адвокатите знаят

Пред "Капитал" вече бившият собственик и управител на "Данубия логистик" Георги Кърпачев обясни, че се е отказал от проекта и е продал фирмата заради високата цена за изграждането на паркинга от 12 млн. лв. "Първо, идеята ми беше да се направи буферен паркинг, за да не стоят камионите по булевардите и шосето, а да има къде да изчакат освобождаване на митницата. Нещата обаче така се стекоха, че трябваше да се откажа, защото нямаше как да се справя финансово с нещата", каза Кърпачев. А на въпроса защо в договора за покупко-продажбата е записан такъв голям гратисен период от една година за изплащането на сумата от Цветковски той отговори, че "така е решил и така са се споразумели" със северомакеноския гражданин. Кърпачев разказа и че след като е взел решение да продаде дружеството, е възложил на адвокатите си да търсят варианти как това да стане. "Те намериха купувача и той беше съгласен при това условие, при което сме подписали договора", каза Кърпачев.

Според данните в системата АПИС адвокат на дружеството, чийто собственик е бил до неотдавна, е Ивайло Велинов, известен с това, че кантората, в която е съдружник - "Велинов и Петкова", обслужва дружествата на Чакърян. "Капитал" разполага с пълномощни, от които става видно, че Велинов е адвокат на собственика на фирмата, която извършваше фитосанитарния контрол на българско-турската граница в Свиленград "Евролаб 2011" - Васил Димитров. Има и пълномощни за фирми, чийто собственик е Чакърян.

Монополист по границата

Така по всичко личи, че след доста неприкритото овладяване на тир-паркингите на юг към Турция Чакърян, макар през подставени лица, се превръща в монополист и на север към Румъния. Това са входно-изходните точки на една от артериите, откъдето преминава основният транзитен поток на тежкотоварните автомобили.

Според изпълнителния директор на смесеното българско-румънско дружество "Дунав мост Видин-Калафат", което стопанисва съоръжението - Людмил Димитров, за миналата година трафикът през този граничен пункт се е увеличил с 12% спрямо предходната година. "Мога да кажа, че за 2022 г., са минали близо 1 300 000 моторни превозни средства, от които 770 хил. са тежкотоварните. Среднодневно в двете посоки - изход България, вход България, минават около 2500 - 3000 тежкотоварни превозни средства и около 1000 - 1200 леки коли", каза той неотдавна пред БНР.

Увеличение на трафика на камионите има и на граничния пункт Капитан Андреево. В началото на юни тази година при откриването на три нови трасета за товарни камиони на свиленградската граница бившият служебен министър на транспорта Христо Алексиев отчете, че за първите пет месеца на годината през пункта са преминали 500 000 тира, а за цялата 2022 г. - около един милион.

А голямата въпросителна, която на този етап остава, е дали, как и кога паркинг моделът ще бъде успешно мигриран и на западната граница и най-вече към другата ключова точка - Калотина.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    popopo avatar :-P
    popopo
    • + 5

    Ако България я приемат в Шенген, тези инвестиции стават безсмислени.
    Тогава кой е заинтересован от сегашното положение?
    Няколко Ами-та или българите/българските превозвачи и фирми?
    Шенген и без задръствания по границите или извън Шенген и със задръствания, тапи и разходи?
    Копейкин да каже, нали е против всичко евро-...
    Все едно не сме в Европа.

    Нередност?
  • 3
    baldandbankrupt avatar :-|
    baldandbankrupt
    • + 2

    А какъв е този Ами, че цялата държава по време на Боко и Радев, му слугува?

    Нередност?
Нов коментар