Две години блокаж на "Дунав мост" заради ремонт - трафикът минава в едното платно

Прогнозната стойност е 21 млн. лв. и обхваща само пътно трасе. Алтернативен маршрут на практика липсва

Основен ремонт на Дунав мост от българската страна до момента не е извършван
Основен ремонт на Дунав мост от българската страна до момента не е извършван
Основен ремонт на Дунав мост от българската страна до момента не е извършван    ©  Димитър Марков
Основен ремонт на Дунав мост от българската страна до момента не е извършван    ©  Димитър Марков
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • За първи път се прави основен ремонт на съоражението от българска страна.
  • Изпълнението ще се финансира от държавния бюджет.
  • Ремонтът ще доведе до огромни задръствания, икономически загуби за транспортните оператори, по-труден достъп до летището в Букурещ и въобще нова бариера между България и Румъния.

В пъти по-големи колони с чакащи камиони, още по-трудно преминаване на границата и въобще цялостен блокаж на трафика предстои да се случи при "Дунав мост" до Русе. Причината е дългоочакван ремонт, който трябва да подмени износения асфалт, безбройните неравности и дупки от българската страна на моста. Румънската беше ремонтирана през 2015 г.

Съоръжението, построено още през 50-те години на миналия век, е надхвърлило многократно капацитета си да понася тежкия трафик, а основен ремонт досега така и не му е правен. След повече от една година изработване на техническия проект, Агенция "Пътна инфраструктура" най-накрая обяви обществена поръчка за избор на изпълнител за основен ремонт на моста между Русе и Гюргево на път I-2. От нея става ясно, че ремонтните дейности ще продължат поне две години, а през това време трафикът ще се пропуска етапно само през едно платно за движение. И тъй като ферибот там няма, това означава огромни задръствания, икономически загуби за транспортните оператори, по-труден достъп до летището в Букурещ и въобще нова бариера между България и Румъния. Но ще има и печеливши - новопостроените тир паркинги в града. Все пак оттам минават по 1200 камиона на ден в посока.

В момента също тече ремонт на "Дунав мост", след като преди две седмици дефектира гребовидна фуга на хоризонталната част на мостовото съоръжение, което затрудни преминаването през българо-румънската граница и доведе до близо 10-километрова колона от автомобили по бул. "България" в Русе. Миналата сряда пък се стигна до катастрофа на камион на моста заради превишена скорост и дефект на една от фугите. Това доведе до спиране на движението за 4 часа всяка нощ, тъй като по това време от денонощието натовареността на граничния пункт е по-малка.

За първи път в историята - основен ремонт на Дунав мост

Основен ремонт на "Дунав мост" до момента не е извършван. Преди повече от 22 години е правено укрепване на фугите, а през 2011 г. е подменена хидроизолацията и асфалтовата настилка, посочват от АПИ.

Техническият проект предвижда основен ремонт на съоръжението, цялостна подмяна на асфалтовата настилка, на панелите, хидроизолация, нови предпазни огради, ограничителни системи, маркировка и т. н. Трасето на българска територия е с обща дължина 1057 метра и има две ленти за движение. Важно уточнение е, че жп маршрутът по моста не е в обхвата на сегашния ремонт и зависи от НКЖИ.

Кандидатите могат да подават оферти до 28 септември 2023 г., а прогнозният срок за изпълнението на ремонта е 730 календарни дни. Той ще започне да тече непосредствено след подписване на договор с изпълнителя. Ако няма обжалвания, е възможно това да се случи още в края на тази година.

Индикативната стойност на поръчката е близо 21 млн. лева без ДДС и не е пределна. Сумата обаче не изглежда внушителна на база скорошния ремонт от румънската страна, който бе за 30 млн. евро. (през 2015 г.) и голямата инфлация от тогава в строителния сектор. Което предполага, че ще се правят само козметични подобрения.

Изпълнението ще се финансира от държавния бюджет. Планирано е поръчката да се изпълнява по програма "Основен ремонт". Като основен критерий за възлагане се посочва "икономически най-изгодната оферта".

Очаква се кандидатите да имат и нужния капацитет за работа по тези дейности и опит с подобни проекти.

Как ще се управлява трафика

Русенци още помнят трудностите при ремонта на румънската част на моста преди 8-9 години. Тогава трафикът бе силно затруднен, опашките стигаха околовръстното на града, а много от пътниците редовно изпускаха полети от Букурещ заради лошо управление на трафика.

Сега обаче ситуацията може да е дори по-лоша, защото пътникопотокът и товаропотокът са увеличени значително (достига средно към 1200 ТИР-а в посока на ден) и е още по-затруднен след началото на руската инвазия в Украйна. По неофициална информация на "Капитал" от гранична полиция в Русе, при изпълнението на ремонтните дейности няма да се спира изцяло движението по Дунав мост, но ще се организира само в едната лента. През 10-15 мин. ще се пускат преминаващите във всяка посока. Бъдещият изпълнител ще трябва да съдейства за организиране на трафика по време на активните ремонтни дейности през денонощието, а след това ще се поема от Гранична полиция.

За пренасочване на трафика не може да се говори, защото той е огромен и никой друг пункт не би могъл дори частично да го поеме. В същото време Министерският съвет още се бави с разрешението на пускането на фериботната линия Русе - Гюргево, казват още от Гранична полиция. Колкото до "Дунав мост 2" при Видин - там проблемът е с довеждащата инфраструктура. Пътят Ботевград - Видин все още се изгражда и пренасочването на тировете натам само може да забави пускането му.

А новопостроеният частен паркинг до Дунав мост (върху общински терен), който и в момента е препълнен, ще остане единствената възможност за "буфер" на непосилния трафик, който ще се образува около границата.

АПИ търси и строители за две трасета на "Хемус" и "Тракия"



Агенция "Пътна инфраструктура" обяви и друга обществена поръчка за изпълнител на строителния надзор при основния ремонт на близо 23 км от път I-1 София - Ботевград и на 58.58 км от път I-8 София - Пловдив. Обществената поръчка е в две обособени позиции, а общата й прогнозна стойност е малко над 4 млн. лв. без ДДС. Срокът за подаване на офертите е до 26 септември т. г.

В първата обособена позиция е извършването на строителен надзор при основния ремонт на участък от път I-1 София - Ботевград от 214-и км, в района на с. Чурек, до пътен възел "Яна", при 237-ми км. Първокласният път е важна заместваща инфраструктура на АМ "Хемус" в участъка София - Ботевград и единствена пътна връзка за малките населени места със столицата и Ботевград. Индикативната стойност на поръчката за надзор е 1.2 млн. лв. без ДДС и не е пределна.

Във втората обособена позиция е извършването на строителен надзор при основния ремонт на 58 км от път I-8 София - Пловдив, в отсечката от Нови Хан до Костенец (от 89-и до 147-ми км). Пътят е заместваща пътна инфраструктура на АМ "Тракия" от изключително значение за пътните комуникации между София, Пазарджик и Пловдив. Трасето преминава през населените места гр. Нови хан, с. Вакарел, гр. Ихтиман, с. Мирово и гр. Костенец. Прогнозната стойност на поръчката е за малко над 3 млн. лв. без ДДС и също не е пределна.

В момента АПИ провежда и обществена поръчка за избор на изпълнители за актуализация на техническите проекти за основни ремонти и строителство на двата участъка.
5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nocert avatar :-|
    ируканджи
    • - 1
    • + 1

    Дреме им на софиянци, че пътя от Търново до Русе е претоварен с тирове, а летния сезон и с румънски туристи, а на моста постоянно има задръствания, важното е да си построят магистрали до Черно и Бяло море!

    Нередност?
  • 2
    acarid avatar :-|
    acarid
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#1] от "Наблюдател":

    А още по-важно за политиците е първи копки на поредното разширяване на метрото и ЮД на СОП разбира се. И пак с държавни пари.

    Нередност?
  • 3
    ujr16430612021099396 avatar :-|
    Стефан Пехливанов
    • + 1

    "Капитал" , ще се прави ремонт в едната пътна лента,а не в едното платно."Дунав мост" има само едно платно с две пътни ленти...няма две платна....Видях и статията ви със заглавие за ремонт на участъци от "Хемус" и "Тракия",от която като отворих,разбрах,че става въпрос за ремонт на алтернативните им трасета,а не по участъци от тези магистрали...Нивото ви на имформираност е много ниско...жалко,че няма как да работя за вас за да почнете да пишете адекватни неща по отношение на инфраструктура,а не такива простотии...

    Нередност?
  • 4
    ujr16430612021099396 avatar :-|
    Стефан Пехливанов
    • + 1

    До коментар [#3] от "Стефан Пехливанов":

    Моника Върбанова,слаб 2 по "Пътна инфраструктура"

    Нередност?
Нов коментар