Евтин или качествен: Драстични ценови разлики в трите оферти за ремонта на Дунав мост

Разликата между най-високата и най-ниската предложена цена е близо 26 млн. лв. Две от офертите надхвърлят двойно прогнозната цена от 21 млн. лв.

Дунав мост, свързващ Русе с Гюргево, е открит официално за експлоатация на 20 юни 1954 г., като за времето си е най-големият комбиниран мост (с железопътна линия и за автомобилен трафик) в Европа
Дунав мост, свързващ Русе с Гюргево, е открит официално за експлоатация на 20 юни 1954 г., като за времето си е най-големият комбиниран мост (с железопътна линия и за автомобилен трафик) в Европа
Дунав мост, свързващ Русе с Гюргево, е открит официално за експлоатация на 20 юни 1954 г., като за времето си е най-големият комбиниран мост (с железопътна линия и за автомобилен трафик) в Европа    ©  Красимир Юскеселиев
Дунав мост, свързващ Русе с Гюргево, е открит официално за експлоатация на 20 юни 1954 г., като за времето си е най-големият комбиниран мост (с железопътна линия и за автомобилен трафик) в Европа    ©  Красимир Юскеселиев
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • АПИ търси икономически най-изгодната оферта въз основа на критерий за възлагане "най-ниска цена" за ремонт на Дунав мост.
  • Три обединения са кандидати за изпълнители на дейностите по основен ремонт на моста.
  • Разлики с по над 10 млн. лв. в ценовите оферти на трите кандидата поставя под въпрос качеството на ремонта.

Дунав мост е на 69 години и откакто съществува, е правен един-единствен ремонт - за укрепване на фуги преди 22 години. В средата на август метална част от съоръжението се откъсна и предизвика катастрофа с тир, като проби резервоара на преминаващ камион и последва разлив на гориво. Катастрофата предизвика незабавна проверка от страна на действащия управител на Агенция "Пътна инфраструктура" Ясен Йорданов, който констатира лошото състояние на моста. В резултат още в края на август АПИ обяви обществена поръчка за основен ремонт на ключовото съоръжение.

По търга с индикативна стойност близо 21 млн. лв. без ДДС има три подадени оферти. Прави впечатление обаче, че между цените, които те предлагат, има фрапантни разлики.

Кой участва в търга

Справка в регистъра на обществените поръчки показва, че три обединения от фирми са кандидатствали по обявената от АПИ поръчка. Това са:

  • ДЗЗД "Дунав мост", в което участници са "Пътинженеринг" и "ГБС - инфраструктурно строителство". Тяхната оферта е за 37 397 689,73 лв. без ДДС;
  • ДЗЗД "Данубиус" с участници "ОРС-Инфраструктура" и "Автомагистрали - Черно Море" , чиято оферта е 47 879 985,60 лв. без ДДС;
  • ДЗЗД "ПБ Дунав Мост 2023", в което са "Парсек груп" и "БГ Ленд Ко", са с най-ниската оферта - 21 897 999,60 лв. без ДДС.

Така близо 10 млн. лв. е разликата в офертите между първите два кандидата, а третият - "ПБ Дунав Мост 2023", мисли, че ще се справи със строителните дейности с почти 26 млн. лв. по-малко от другите кандидати. Единият от участниците в това обединение - "Парсек груп", е изпълнител на няколко обекта за ремонт на пътната инфраструктура в Пловдив и на емблематичния ремонт на улица "Иван Шишман" в София. И докато все пак "Шишман" беше завършена, пловдивските обекти на "Парсек" от година и половина са във фаза разкопки.

"Пределната цена на ремонта е около 21 млн. лева, но би могла да бъде надвишавана", посочи шефът на АПИ при обявяването на обществената поръчка в началото на август. От тази възможност явно са се възползвали два от кандидатите, а третият е решил горе-долу да се вмести в обявената индикативна стойност на поръчката.

Цената на ремонта на Дунав мост

Йорданов посочи при обявяването на търга още, че "по отношение на това да бъдат ограничени кандидати, които биха спекулирали с даване на дъмпингови цени, сме подготвили технически, икономически, финансови критерии, които все пак трябва да бъдат достигнати и преодолени от кандидатите. Считам, че това ще даде достатъчно добра база, за да могат да се получават цени от кандидати, които са в състояние да изпълнят поръчките".

Поглед към документацията сочи, че основният критерий за възлагане е "икономически най-изгодната оферта". А тя се определя въз основа на критерий за възлагане "най-ниска цена".

Всъщност сумата за изпълнението на дейностите не изглежда адекватна на фона на ремонта на моста от румънската страна, който се вмести в бюджет 30 млн. евро (през 2015 г.). Заложената от българска страна прогнозна сума от 21 млн. лв. поставя под въпрос възможността за качествено изпълнение в рамките на 40 млн. лв. по-малко.

"Ние не оферираме окончателна сума", каза в отговор за "Капитал" управителят на "Парсек" Бончо Бонев. "Ние оферираме количества, което означава, че ако утре се окаже, че има пропуск в проекта и трябва да се дадат още 10 млн., ние ще си ги искаме, защото проектът е готов и ако в него има нещо, което не е включено, а се появи като необходимост, ще трябва да се добави", допълни още той.

"Нашата цена е пазарно ориентирана в долната граница, при положение че участваме за поръчка с критерий "най-ниска цена", нормално е да оферираме най-ниска цена", посочи Бонев.

С реалистичност на цената си пък се аргументираха от ДЗЗД "Дунав мост", в което участник е "ГБС - инфраструктурно строителство". За "Капитал" ГБС поясниха, че тяхната оферта (която е с 16 млн. лв. по-висока от тази на "Парсек" и "БГ Ленд Ко") е внимателно и реалистично съобразена със спецификите на ремонтните дейности. "Това е най-сложният основен ремонт в страната", посочиха в отговорите си те.

ГБС допълниха още, че "единствено в правомощията на възложителя е да приложи механизъм, имащ за цел да предотврати нелоялната конкуренция, като изиска от съответния участник представяне на писмена обосновка за това как е формирал ценовото си предложение". И добавят, че "нормативни правила на ЗОП предвиждат как следва да процедира възложителят, когато установи, че е подадена т.нар. необичайно благоприятна оферта - такава, която е с повече от 20 на сто по-благоприятна от средната стойност на предложенията на останалите участници по същия показател за оценка".

Какво включва ремонтът

Техническият проект предвижда основен ремонт на съоръжението, цялостна подмяна на асфалтовата настилка, на панелите, хидроизолация, нови предпазни огради, ограничителни системи, маркировка и т.н.

Трасето на българска територия е с обща дължина 1057 метра и има две ленти за движение. Важно уточнение обаче е, че жп маршрутът по моста не е в обхвата на сегашния ремонт и зависи от НКЖИ.

При изпълнението на ремонтните дейности няма да се спира изцяло движението по Дунав мост. Изискването към бъдещия изпълнител ще бъде да организира така работния процес, че движението да се осъществява в едното платно. А срокът за изпълнението на ремонта е 730 календарни дни.

Изпълнението се финансира от държавния бюджет (в частност от бюджета на АПИ). Планирано е поръчката да се изпълнява по програма "Основен ремонт".

Мостът

И в момента по еднокилометровото трасе на българската територия тече ремонт в участък до Русе, който по информация от АПИ е за изпълнението на неотложни аварийно-ремонтни дейности на фугите на моста. Това налага за всички видове превозни средства да бъде преустановено преминаването в двете посоки през гранично контролно-пропускателния пункт за известно време.

Предвиденият основен ремонт по описаната обществена поръчка се очаква да продължи поне две години, което ще наложи нова организация на движение по моста, а за пренасочване на трафика не може да се говори, защото никой друг пункт не би могъл дори частично да го поеме.

В същото време състоянието на моста наистина е тревожно и основен ремонт е наложителен. Но опасността той да доведе до огромни задръствания, икономически загуби за транспортните оператори, по-труден достъп до летището в Букурещ и нова бариера между България и Румъния е реална.