🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ремонти за 350 млн. лв. блокират Пловдив за неопределено време

Различни забавяния доведоха до едновременното изпълнение на десетки малки и някои големи проекти, а приключването на повечето ще е в следващия мандат

Затварянето на множество пътни артерии едновременно доведе до струпване на коли в центъра, трудно паркиране и още по-утежнен трафик в така или иначе задръстения град
Затварянето на множество пътни артерии едновременно доведе до струпване на коли в центъра, трудно паркиране и още по-утежнен трафик в така или иначе задръстения град
Затварянето на множество пътни артерии едновременно доведе до струпване на коли в центъра, трудно паркиране и още по-утежнен трафик в така или иначе задръстения град    ©  Димитър Марков
Затварянето на множество пътни артерии едновременно доведе до струпване на коли в центъра, трудно паркиране и още по-утежнен трафик в така или иначе задръстения град    ©  Димитър Марков
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Едновременно се реализират проекти на общината, ВиК дружеството и НКЖИ.
  • Центърът на града е блокиран заради пробива под Централна гара, който се очаква да приключи през пролетта на 2024 г.
  • Основният проблем е липсата на координация и недобро планиране, което позволява струпването на важни проекти в една година.

Строежи, проблеми, ремонти. И всичко отначало. Кметът Здравко Димитров и неговият кабинет с помощта на ВиК и НКЖИ успяха да превърнат Пловдив в най-голямата археологическа находка на десетилетието, разкопавайки почти всички улици и започвайки редица строителни обекти по едно и също време. Ужасът от всичко това ще изкристализира напълно около 15 септември и началото на учебната година.

Част от вината не е тяхна - просто много обекти забавени заради ковид, инфлацията и обжалвания, съвпаднаха във времето с изтичането на сроковете за усвояване на средства. "Без неудобство не може", многократно повтаря Димитров. Но има начини да организираш тези дейности по-добре.

Хората са недоволни, трудно стигат до училище, работа или университет, голяма част от пътната регулация при ремонтите създава предпоставки за съприкосновение между автомобили, пешеходци и велосипеди, десетки търговски обекти в различни части на града бяха обречени да останат без достъп за неизвестен период от време, а обектите започват и се реализират в абсолютно информационно затъмнение (от проектите до финансовото им измерение).

Сега в града се изпълняват инфраструктурни проекти за над 350 млн. лв. (общински, държавни, заемни и европейски средства), кога обаче ще приключат те остава загадка, а надеждата, че с изтичането на мандата Здравко Димитров ще отнесе със себе си прашните улици и багерите, е все по-малка. Добрата новина е, че в близко бъдеще общината няма средства да започне нови проекти.

#Пробивът под Централна гара

89 млн. лв.

Една от най-напрегнатите точки в града в момента е зоната около Централната жп гара, където "Трейс холд груп" работи по пробива, който трябва да свърже северната и южната част на града с тунел под жп линиите, които го разделят в момента. Началото на проекта на НКЖИ няколко пъти бе отлагано, като работата се забави допълнително заради концесията на "Карат-С" на гарата. Сега крайният срок е пролетта на 2024 г., като не е изключено отново да има отлагане "заради сложността на проекта", коментираха лаконично от НКЖИ.

Активните изкопни дейности наложиха затварянето на кръговото движение до гарата, както и връзката ѝ с три пътни артерии. В момента бул. Христо Ботев е затворен в едната си част, а съседните на него ул. "Иван Вазов", бул. "Васил Априлов" и бул. "Руски" са изцяло непроходими от тази част на града, което прекарва всички автомобили през малките улици в съседство.

С приключването на самия изкоп под линиите и отварянето на бул. "Христо Ботев" обаче не приключват трудностите за пловдивчани. През септември (при добро стечение на обстоятелствата и ако дотогава движението е отворено по булеварда) се очаква затварянето на Бетонния мост, който в момента е основна връзка между кв. "Кючук Париж" и тази част на града. Остава проблемът, че затварянето на Бетонния мост не е съобразено с приключването на нито един от другите проекти в града и вероятно всички автомобили ще се пренасочват към едни и същи пътни артерии.

Финалното решение за съдбата на моста (за момента) е, че той ще бъде запазен, няма да се мести и повдига, а ще бъде извършена частична реконструкция на частта над линиите, за да преминават безпрепятствено влаковете. Мостът ще запази сегашните си габарити - с две платна с по две ленти, като ще се добавят велоалея и тротоар. По първоначални сметки тази реконструкция ще отнеме около 3-4 месеца и ще струва около 5.5 млн. лв., като средствата за нея не са част от европейското финансиране, което е осигурено, и все още не е ясно откъде ще се търсят.

#"Модър - Царевец"

12 млн. лв.

Подобно на пробива под жп линиите, и проектът "Модър - Царевец" цели да свърже града - този път в източната и западната му част. Забавянето на този проект, който строителят "Драгиев и ко" (които се занимават с реконструкцията на Дондуковата градина) започна в началото на 2021 г., е класическо олицетворение на случващото се в града - единият ремонт пречи на другия.

За да приключи пробивът под "Модър - Царевец", трябваше първо да се поставят тръбите от ВиК (които работят по Южен обходен колектор), което отне месеци. Към момента напредък все пак има - цялата подземна комуникация е направена и вече се редят последните бордюри, нареждат се тротоарите и се оформят велоалеите, като се очаква след приключване на пътната конструкция да се положи и асфалтът - всичко това до края на годината.

#Двата водни проекта

200 млн. лв. Южен обходен колектор и интегрираният проект за водите (т.нар. Воден цикъл) са два проекта, финансирани по ОПОС, чиято обща стойност е почти 200 млн. лв.

Водният цикъл за 114.6 млн. лв. включва в себе си изграждането и реконструкцията на канализационната мрежа, реконструкция и доизграждане на пречиствателна станция (ПСОВ) и др. Тя бе официално открита от общината през пролетта, но работата по реконструкцията на тръбите от месеци е блокирала входа на Пловдив от север - ул. "Брезовско шосе" и бул. "Дунав". Въпреки че се очакваше "Брезовско шосе" да е вече асфалтирана и готова, все още в средата на улицата има огромна дупка, което позволява движението по нея донякъде. Тръбите се подменят от консорциум с участието на ПИМК и "Нивел строй", като дейностите по този договор трябваше да приключат до края на 2023 г., но това вероятно няма да стане.

Другият проект - "Реконструкция на канализационната и водопроводна мрежа на Пловдив" (или Южен обходен колектор) на ВиК - Пловдив, е изключително дълго забавен проект с трасе 11 км (трябваше да започне още през септември 2019 г.), който обхваща южната част на града, а дейностите по него затвориха редица улици в кв. "Кючук Париж", като оставиха квартала изолиран от останалата част на града. Проектът е на стойност 81.4 млн. лв. и е с времеви хоризонт 2025 г. Изпълнители са ДЗЗД "Еко проект - Пловдив", в което главни действащи лица са "Интерхолд", "Тес кънстръкшън груп" и "ВиК Инфраструктурно проектиране".

#"Рогошко шосе" и "Голямоконарско шосе"

28 млн. лв.

Ремонтът на други две входно-изходни пътни артерии започна почти едновременно - през пролетта на т.г., и ще приключат в края на следващата. Изпълнител и по двете е "ИСА 2000", който трябваше да осъществи пробива под Водната палата. До момента проблеми по ремонта и на двете отсечки няма, но такива може да възникнат, тъй като и за двата проекта не е осигурено цялото финансиране.

"Рогошко шосе" е една от най-нуждаещите се от ремонт пътни отсечки, около която има голяма концентрация на предприятия. Реконструкцията е на стойност 12.5 млн. лв. (без ДДС), като в бюджета за 2022 г. бяха заложени 1.5 млн. лв. въпреки желанието на ресорния зам.-кмет по строителството Пламен Райчев да се заложи половината сума (6-7 млн. лв.), а проектът за 2023 г. предвижда 3.5 млн. лв., или иначе казано, през 2024 г. общината ще трябва да отдели 7.5 млн. лв., а в противен случай рискува забавяне.

Средствата за" Голямоконарско шосе" са осигурени от държавата чрез списъка на МРРБ за финансиране на общински проекти, като "Голямоконарско шосе" беше най-скъпият проект, който се запази във всички преработки на списъка. Още през миналата година на община Пловдив са преведени 9.5 милиона лева - половината от сумата, но все още не е ясно кога общината ще получи останалите 50%. "Голямоконарско шосе" се реконструира само в частта, която попада в община Пловдив (от бул. "Дунав" до разклона за с. Царацово), което означава, че веднъж изграден - с две платна и две летни, булевардът ще свърша отново рязко в еднолентов път, за ремонта на който съседната община Марица няма средства.

#"Хаджи Димитър"

4.5 млн. лв.

Улицата, дълга по-малко от 1 км, е една от малкото, за които Здравко Димитров таи надежда, че ще успее да приключи в рамките на своя мандат. Въпреки че зададеният краен срок е 31 декември 2023 г. (1 година и 4 месеца след началото през септември 2022 г.), фирмата усилено работи в последните седмици, като по-голямата част от улицата е с поставен последен пласт асфалт. Тя е отворена за движение на автомобили, като са възстановени и маршрутите на автобусните линии, които преминават по нея. Продължава работата по алеята между двете платна, по пешеходните пространства, вкл. пешеходните пътеки. Изпълнител по проекта е консорциум от две фирми - "Вейл конструкции" и "София асфалт", като отново в съдружие те имат подписан договор за ремонт на перпендикулярната на бул. "Хаджи Димитър" улица "Царевец". Той обаче няма да започне, преди да се приключат булевардът и намиращият се в близост пробив "Модър - Царевец".

#"Даме Груев"

7.5 млн. лв.

Непопулярната доскоро, но станало печално известна улица "Даме Груев" в Пловдив е другата надежда на кмета Димитров. Ремонтът ѝ започна в края на 2021 г., но и до днес около 200 метра от отсечката са все така в състояние на ремонт. Затворена повече от година и половина, "Даме Груев" се изпълнява от фирмата "Парсек груп", която в момента изпълнява няколко други проекта в Пловдив, улица "Цар Шишман" в София и др.

Първо проблемът беше липсата на пари, но веднъж след като бяха осигурени те, се оказа, че преди да започне ремонтът, общината не е отчуждила и съборила всички имоти по трасето. Така "Парсек груп" стигнаха до кръстовището, на което има имот (автосервиз), който следва да се събори, но собственикът обжалва всяка заповед и решение по този повод, което значително забавя довършването на проекта. Къщата беше съборена в началото на лятото, а сега изпълнителят дава срок до 15 септември за приключване на работата.