🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Защо граничните пунктове изглеждат като филм на ужасите

"Калотина" ще е в ремонт още поне година, тепърва ще се обновяват границите с Турция и Северна Македония, само един от всички ГКПП е със свършила реконструкция

На границата със Сърбия нещата изглеждаха трагични. От строителя казват, че махат панелите над кабинките за проверка, защото падат по колите, които влизат
На границата със Сърбия нещата изглеждаха трагични. От строителя казват, че махат панелите над кабинките за проверка, защото падат по колите, които влизат
На границата със Сърбия нещата изглеждаха трагични. От строителя казват, че махат панелите над кабинките за проверка, защото падат по колите, които влизат    ©  Огнян Георгиев
На границата със Сърбия нещата изглеждаха трагични. От строителя казват, че махат панелите над кабинките за проверка, защото падат по колите, които влизат    ©  Огнян Георгиев
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Трите етапа ремонт на сръбска граница ще струват над 60 млн. лв. и ще свършат най-рано догодина
  • Обновяването на граничните пунктове се бави с години заради съгласуване между много институции
  • В момента само Кулата е ремонтирана, другите ГКПП са в процес на ремонт или предстои да бъдат

Първото нещо, което се забелязва, когато влизате в България от запад, е разпадът. Изрязани метални покриви, криви и едва крепящи се панели, ръжда, натрупани купове от скрап: българската държавна граница със Сърбия изглежда и се усеща като декор от евтин американски филм за Източна Европа.

Ситуацията е толкова скандална, че "Капитал" потърси Гранична полиция за информация по казуса, откъдето ни препратиха към Агенция "Митници", която отговаря за поддръжката на граничните пунктове. Оказва се, че пунктът на Калотина вече е минал един етап на ремонт и в момента върви втори, който ще продължи поне до 2024 г., след което ще има и следващ. До момента сметката за ремонта, който тече от 2019 г., е малко над 37 млн. лв., а последният етап ще струва още 24 млн. лв. Така излиза, че само един обновен граничен пункт ще струва близо 61 млн. лв.

В момента според "Митници" от основните гранични пунктове в България само един е със завършена реконструкция - Кулата-Промахон с Гърция. Останалите са или в процес на ремонт, или предстои да се извърши такъв, или тепърва ще се възлага.

Какво се случва на границата със Сърбия

Както първият, така и вторият етап на ремонта е спечелен от едно и също обединение - "КРК Калотина", в което влизат като основен изпълнител строителите "Каро трейдинг", и други две компании - "Рутекс" и "Кортес 95". "Каро трейдинг" е средноголям играч на строителния пазар, собственост на Красимир Караиванов и Божидар Роев и има доста спечелени поръчки, но изглежда, че е фаворит на агенция "Митници"

Първият етап е бил подписан още през 2018 г. срещу 5.7 млн. лв., но работата по него започва едва година по-късно, според изпълнителя - заради бавното съгласуване на процедури между възложителя и другите структури. В средата на 2020 г. пък се дописва анекс, който увеличава срока с още 35 дни и цената с 1 милион.

Според Тихомир Димов, ръководител на проекта от страна на "Каро трейдинг" забавянето, както и анексът, са по вина на възложителя. "Имаше доста връщания, защото освен "Агенция Митници", там има и друга голяма държава структура - "Гранична полиция". В техническата спецификация не беше предвидено, че трябва да се съборят няколко постройки, които бяха на територията на митниците, а не можеше да са там, като фрий шопове и други. И това трябваше да бъде добавено", казва Димов.

Според него първият етап е покривал само лентите и проверката на товарни автомобили и ремонт на старата сграда на митниците.

Едва вторият етап се заема с другата част от трафика. За него договорът е подписан през ноември 2020 г., като победител е същото съзвездие от фирми, този път срещу 31 млн. лв.

Според документацията този етап включва разрушаването на всички стари сгради и съоръжения, нови трасета за входящ и изходящ трафик, нова портална рамка с габарит около 25 метра. Димов казва, че това ще превърне ГКПП Калотина в пункт с "една линия на проверка". Според него, на този ремонт се дължи и настоящият "леко призрачен" вид на граничния пункт.

"Събаряме носещата конструкция, за да не ни бавят. Окачените тавани не са били добре сложени и от Митниците ни помолиха преждевременно да ги свалим, защото падат ламелите, докато влизат хора през границата", обясни Димов. "Капитал" беше свидетел на последното, тъй като един от панелите почти се откачи при преминаване на границата през февруари.

"Каро трейдинг" имат 180 дни за завършване на ремонта от откриване на работната площадка, но Димов не можа да потвърди точната дата, на която това е станало. По-големият проблем към момента там е, че няма връзка между градящата се магистрала от София и граничния пункт. Както и строителният министър Иван Шишков потвърди, има пропусната част при проектирането на магистрала "Европа" - според Димов има около 100 метра "дупка" след края на магистралата и граничния пункт. На въпрос дали в момента там се работи, той отказа да даде мнение и само съобщи, че "хора не виждам".

Другите граници

"Каро трейдинг" работи и по още един граничен пункт, където забавянето е още по-голямо. Това е "Станке Лисичково", със Северна Македония. Там договорът е сключен дори преди втория етап на Калотина - юни 2020 г., но работите тепърва трябва да започнат.

На 21 април тази година - почти 3 години по-късно стана ясно, че тепърва е било подписано строителното разрешително за обекта.

Настоящият зам.-министър Николай Шушков, който беше областен управител 2021-2022 г. каза, че е открил преведени 7 млн. лв. аванси по договора от общо 16 млн., но процедурите по съгласуване - с Басейнова дирекция, с РИОСВ и други - не са били придвижени. Същото потвърди и Димов от "Каро трейдинг".

Там срокът също е 180 дни от откриване на площадката, но тя тепърва ще се открие. Вероятно е предвидените средства да не стигнат, защото поръчката е започната 2019 г. Според Шушков същото е положението и на другия граничен пункт с македонската страна, където предстои ремонт - "Златарево". Там друго обединение ("Растер - Юг", "Ивалс Дренски", "Актуал груп", "Инфра про консулт") спечели с 19.2 млн. лв. и също има преведени пари, но дейностите са доникъде.

България в ремонт

Според агенция "Митници", освен пункта на сръбска граница, и двата на македонската, които предстои да се обновят, в ремонт е и "Капитан Андреево" с Турция. Според сайта на Агенцията за обществени поръчки, поръчка за 23.6 млн. лв. за обновяване на граничния пункт там е събрала оферти до 30 март тази година и решение предстои. Там сред кандидатите също е консорциумът на "Каро трейдинг" от "Калотина" и "Станке Лисичково", този път под името "КРК - Капитан Андреево", както и "Парсек груп", "Автомагистрали", "Стосин 2010" и "Енчевгруп".

Има още два пункта, които тепърва ще търсят изпълнители - "Дунав мост" при Русе (частична реконструкция на трасетата за изход) и "Маказа" при Кърджали (разширение за товарен трафик). Кога обаче границите ще придобият нормален вид - не е ясно.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    grivodi avatar :-@
    Григор Манев
    • + 4

    Нищо ново - Made in BG

    Нередност?
  • 2
    cccd avatar :-|
    cccd
    • + 6

    Кочината на българските гранични пунктове е първото и последно впечателение, с което човек остава от България.

    Нередност?
  • 3
    uprsport avatar :-?
    Uprsport
    • + 3

    Не са само граничните пунктове. Ако влезете е един произволен район на Гранична полиция, без значение на коя граница, това което ще видите вътре ще унищожи всичките ви мечти за България. Те представляват една дисекция на пропадането на България, развърната хоризонтално и времево. Естествено състоянието на граничните пунктове е продължение на това, защото стопанина е същия - Гранична полиция (нямам нищо против ГП, просто ако я замените с друга държавна структура текста пак ще е верен). Това идва да ни напомни за стопанина на страната последните 12 години, който се опитва да се завърне и да прикрие всичката тази цигания - боклуци ГЕРБ.

    Нередност?
Нов коментар