Ще падне, няма да падне: Бетонният мост в Пловдив и историята на една некадърност

Ключово пътно съоръжение в Пловдив, свързващо южната със северната част на града, трябва да бъде затворено заради жп линията София - Бургас

Височината на сегашния бетонен мост не е достатъчна и пречи на изграждането на контактната мрежа по проект на НКЖИ, осигуряваща бързото и безопасно преминаване на влакове
Височината на сегашния бетонен мост не е достатъчна и пречи на изграждането на контактната мрежа по проект на НКЖИ, осигуряваща бързото и безопасно преминаване на влакове
Височината на сегашния бетонен мост не е достатъчна и пречи на изграждането на контактната мрежа по проект на НКЖИ, осигуряваща бързото и безопасно преминаване на влакове    ©  Надежда Чипева
Височината на сегашния бетонен мост не е достатъчна и пречи на изграждането на контактната мрежа по проект на НКЖИ, осигуряваща бързото и безопасно преминаване на влакове    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Бетонният мост в Пловдив предстои да бъде затворен за ремонт, което ще доведе до още пътен хаос.
  • Мостът трябва да се махне или ремонтира заради проекта на НКЖИ за пробив под гарата и пускане на бързи влакове.
  • След години на забавяне от общината и от НКЖИ ситуацията в момента е, че няма как работата да се свърши, без "Кючук Париж" да остане изключен от града.

Бетонен параграф 22. Така може да бъде определен казусът със съществуването на бетонния мост в Пловдив. Мостът трябва да бъде затворен и реконструиран, за да се увеличи неговият габарит, а той е основна връзка на цял един квартал от града - "Кючук Париж" - с центъра.

Темата за така наречения бетонен мост в Града под тепетата всъщност е от поне две години, като от време на време по нея има затишие до новото ѝ повдигане. Последното такова е от миналата седмица и дойде заради новината, че в края на октомври мостът ще бъде затворен за реконструкция.

Вестта дойде от НКЖИ, които отговарят за пробива под гарата в Пловдив. Първоначалната идея беше пробивът да замени изцяло моста, тъй като дублира функцията му. Заради бунт на гражданите общината заяви, че мостът все пак ще бъде запазен. Това обаче е невъзможно в настоящия вид, тъй като габаритите му не позволяват преминаването на скоростни влакове с нова контактна мрежа.

Така в момента мостът трябва да се затвори, полуразруши, повдигне и отвори наново, което ще струва 20 милиона лева.

Всичко това става на фона на транспортния хаос в Пловдив. Пробивът под гарата е единият от трите мащабни проекта за града и причина за затварянето на няколко булеварда и ключови кръстовища. По план всички дейности по пробива трябва да приключат най-късно в края на следващата година, за да не се стигне до загуба на евросредства. А огромното забавяне в този проект доведе до там на практика общината да няма избор за решаването на транспортния проблем.

Искаме си моста

Проблемът беше, че новината дойде точно преди изборите. Така де що има кандидат за нещо в града се почувства длъжен да вземе отношение по въпроса и да заклейми НКЖИ.

"В настоящото състояние на транспорта, в което са поставени пловдивчани - да не могат да се придвижат нормално заради огромния брой започнати и незавършени строителни и ремонтни дейности, затварянето на бетонния мост ще блокира трафика в централната част на града. Мостът не може и не трябва да бъде затварян сега", беше категоричен Ивайло Старибратов - кандидатът за кмет на Пловдив от ПП-ДБ.

На бързо заседание на общинския съвет на 11 октомври действащите общински съветници решиха, че ремонтът трябва да бъде отложен до приключването на дейностите по кръговото кръстовище на гарата и отварянето на бул. "Христо Ботев" за движение. И понеже решение за поредно отлагане на работата там трябва да вземе НКЖИ, съветниците потърсиха подкрепа от министъра на транспорта Георги Гвоздейков, когото поканиха в града, за да води преговори.

Има кръгово, няма мост

Вероятно осъзнавайки, че ще влезе в капан, министърът засега не е потвърдил пред "Капитал" за предвидено посещение. В отговори от НКЖИ посочиха, че "с цел облекчаването на трафика в договора по възлагане на дейности за допълнителното строителство по реконструкция на бетоновия мост е заложено те да стартират след осигуряване на пътна връзка на бул. "Христо Ботев" с бул. "Руски" и ул. "Иван Вазов".

С други думи, когато затвореното в момента кръстовище пред Централна гара бъде отворено наново.

"Надлезът ще бъде ремонтиран едва когато бъде пуснато кръговото движение на бул. "Христо Ботев", потвърдиха за "Капитал" изпълнителите на пробива "Трейс груп холд". Според тях обаче дейностите по кръговото кръстовище и отварянето на булеварда за движение може да се случат най-рано до няколко месеца.

Това според НКЖИ носи голям риск за изпълнението на целия проект и за сроковете по неговото завършване. Така според източници на "Капитал" се оказва възможен и друг сценарий - "НКЖИ ще повдигне моста в зоната на жп коловозите и след това ще остави общината да се оправя самичка с подходите откъм булевардите". Предвид бързината и качеството, с които се случват такива дейности в Пловдив, това значи мостът да загуби функции за доста време напред.

Да го съборим или да го повдигнем

Всъщност разрушаването на съоръжението "бетонов мост" е предвидено в одобрения идеен проект за "Комуникационно-транспортен пробив под Централна гара Пловдив". Този идеен проект е изпратен още през 2016 г. до община Пловдив за предварително съгласуване, откъдето не са постъпили възражения.

Въз основа на така съгласувания идеен проект и подписаното споразумение с община Пловдив и след проведена процедура за възлагане на обществена поръчка, на 20 март 2020 г. е подписан договор за модернизация на железен път, контактна мрежа и системи за сигнализация и телекомуникации в гара Пловдив и изграждане на Комуникационно-транспортен пробив.

Малко след подписването на договора обаче община Пловдив информира НКЖИ, че въпреки изграждането на пробив под жп ареала на гара Пловдив е наложително запазването на възможността за автомобилно преминаване и през бетоновия мост, тъй като само с използването на две преминавания през железопътната линия може да се реши проблемът със задръстванията в града. Събарянето "ще създаде социално напрежение и дискомфорт за гражданите и икономиката на града", се казва в писмото на общината до НКЖИ.

Така през 2021 г. е подписано Допълнително споразумение, с което НКЖИ и община Пловдив се съгласяват да намерят инженерно-техническо решение и източници на финансиране с цел запазване на пътната връзка.

НКЖИ са дали два варианта с етапи.

  • Етап I: Изграждане на конструкцията в сервитута на ДП НКЖИ и привързване към съществуващите рампи;
  • Етап II: Изграждане на нови подходи (рампи) в източно и западно направление към бул. "Христо Ботев" и подход към бул. "Македония".

Проектите са предоставени за преглед и съгласуване от община Пловдив, като в отговор на 16 септември 2021 г. община Пловдив дава положително становище и за двата варианта. Иначе казано - мостът няма да се премахва, а ще бъде повдигнат и реконструиран.

Кой все пак е виновен

"Няма как със сегашната височина на този надлез да бъде изградена контактната мрежа", коментираха за "Капитал" от "Трейс груп холд", които са изпълнител на пробива и цялостния проект.

"При настоящото положение контактната мрежа в зоната на съоръжението е прекъсната и всички електрически локомотиви преминават под моста с намалена скорост и свалени пантографи, с което се нарушава сигурността и спазването на графика за движение на влаковете", посочиха пък от НКЖИ.

Всичко това налага спешността на ремонта.

И тук идва следният проблем. Дори кръговото да бъде отворено, когато мостът се затвори, това пак ще доведе до блокиране на един цял квартал, защото самият пробив отдолу няма да е готов. От НКЖИ посочиха, че съгласно работния график изпълнението пробива трябва да завърши през декември 2024 г., като е предвидено дейностите по пробива да се изпълняват паралелно с разрушаването и изпълнението на строителните дейности по изграждане на новата връхна конструкция на бетоновия мост.

"Ако изпълнението на дейностите по бетоновия мост стартира след пускането на движение по комуникационно-транспортния пробив, то същите ще се изместят времево в началото на 2025 г. Докато не бъде извършен демонтажът на бетоновия мост, не може да бъде изпълнено новото коловозно развитие, включително монтаж на нови стрелки, изграждане на нова контактна мрежа и др. в зоната на съоръжението по договора за модернизация на гара Пловдив, като това ще доведе до значително удължаване на срока за изпълнение на дейностите в неговия обхват."

НКЖИ

С други думи, няма никакъв вариант, ако искат да се вместят в крайния срок - декември 2024 г., и да не се налага да връщат стотици милиони, двете дейности да бъдат отложени или разминати.

Като се има предвид, че самите НКЖИ забавиха изключително много изпълнението на този проект, а община Пловдив не направи нищо, за да го забърза или да каже, че ще се стигне до тук, настоящата ситуация не е особено изненадваща за никоя от двете институции.

Което, казано честно, показва, че накрая за всяка некадърност плащат хората.

Мостът и неговата роля

Бетонния мост е надлез в Пловдив, свързващ кв. "Кючук Париж" с центъра на града и преминава над жп линията Пловдив - Свиленград. Той е построен през 1928 година с единствената идея да свърже отдалечения по това време квартал и да го приобщи към останалата част на града.

През 1981 година мостът се реконструира до днешния му вид - на две нива, пресичайки, бул. "Христо Ботев", и до ден днешен е основната връзка на южния квартал на града с центъра.

Сегашната реконструкция на моста предвижда промяна на неговата височина, а дейностите по изпълнението на промените трябва да бъдат извършени в рамките на около половин година.
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 4
    sfl32583434 avatar :-P
    sfl32583434

    Тоз високоскоростен завой.....

    Нередност?
Нов коментар