🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>
Три големи проекта и още няколко малки ще направят трафика в града кошмарен в следващите месеци
Три големи проекта и още няколко малки ще направят трафика в града кошмарен в следващите месеци    ©  Надежда Чипева

Основният ремонт на Пловдив

Година преди местните избори, всички големи и забавени проекти започнаха, което очаквано блокира града

Три големи проекта и още няколко малки ще направят трафика в града кошмарен в следващите месеци    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Три големи транспортни проекта стартираха едновременно, след като известно време бяха в странен застой
  • Наред с тях вървят и строителни дейности и по малки, но ключови пътни обекти, което води до транспортен хаос
  • Активирането идва година преди местните избори и по странен начин съвпада с политическия цикъл в страната

Транспортният ад в град Пловдив започна със старта на учебната година и на есенния сезон, когато ползването на автомобили значително се увеличава в сравнение с лятото.

Знаменателният пробив под Водната палата, предстоящото копаене на пробива под гарата, довършването на пробива "Модър - Царевец" и подновяването на работата по южния обходен колектор - все проекти, които засягат значими части от града и го затварят в нещо като кръг - започнаха почти едновременно и се стовариха върху така или иначе натоварения трафик във втория по големина град в България.

Всички тези проекти бяха договорени, започнали или предвидени да започнат доста преди тази дата. Интригуващото е, че цялата пролет и лято нямаше никакво развитие по тях, дори напротив - някои бяха стопирани. Малките ремонти пък по вътрешни булеварди и улици не успяха да бъдат завършени в срок като например ремонтите около детска градина "Чайка", а общината вместо да пришпори завършването им преди 15 септември, когато започва новата учебна година и децата тръгват на училище и градина, насочи вниманието си към големи първи копки.

Жителите на града бяха предупредени още преди време от кмета Здравко Димитров, че дълго отлагани проекти ще бъдат реализирани по едно и също време. Той смяташе, че това ще стане още през юни месец. По административни, технологични или понякога - неясни причини, цялата тази строителна вакханалия се отложи.

Сега, година преди местните избори и в странен синхрон с връщането на ГЕРБ на сцената, местната власт се активизира и започва както забавени, така и нови проекти.

Дупка на всяка цена

Темата за пробива под Водната палата и изграждането на изключително ново съоръжение там е спорна и проблемна. Изглежда, че единственият убеден, че това начинание има някакъв добър смисъл е самият кмет Здравко Димитров, който го обяви за своя лична кауза.

От започването на ремонта и забраняването на движението по една от посоките на кръстовището досега, единственото, което се случи, е разбунтуването на градската общественост, стартирането на подписка против изграждането на новия грандиозен проект и новото напомняне на строителните специалисти за опасностите по неговото строителство.

Пореден протест за него се проведе и в понеделник, на който гражданската инициатива беше насочена към унищожаването на голяма част от дърветата, които сега са по протежението на река Марица.

Трудно е да се види кой печели от този проект, който едновременно предизвика огромни задръствания (които той няма да разреши, а ще влоши), ще отсече 63 напълно здрави дървета и ще струва 7.7 млн. лв. без ДДС.

С изключение, разбира се на изпълнителя - "Иса - 2000".

Причината пробивът да започне едва сега не е ясна. Договорът за него беше подписан април. Според проектанта, скиците са представени през юни. Какво е причинило трите месеца забавяне, от общината не са уточнили.

Затворен и от юг

Няколко дни след официалното откриване на пробива, също много официално и в присъствието на заместник-министърът на регионалното развитие Захари Христов, беше направена и символична първа копка на южния обходен колектор на Пловдив.

Този мащабен проект на обща стойност 134.7 млн. лв. с ДДС (в които влизат и дейности в градовете Хисаря, Асеновград, Първомай, Стамболийски и Карлово) е още по-забавен (във всеки един смисъл). Той трябваше да започне през далечния вече септември 2019 година, но според ВиК - Пловдив, които са бенефициент по програмата "Околна среда 2014-2021" се е получило забавяне заради "неприключилата процедура по съгласуването на техническия проект с компетентните институции и всички министерства, за да получи строително разрешение".

Как точно се случва тригодишно забавяне на проект и какви са били тези съгласувания, не стана ясно.

Южният обходен колектор е с обща дължина от 11 км. Съоръжението тръгва от Пещерско шосе, продължава по улица "Царевец", оттам минава под жп линията Модър, стига до "Александър Стамболийски" (една от най-натоварените градски артерии) и "Нестор Абаджиев". Краят му е в "Тракия" и се зауства в пречиствателна станция Пловдив (виж картата).

Това ще е друг транспортен кошмар, защото южният булевард "Стамболийски" е важен и за тежкотоварни автомобили, които се движат по три входно-изходни артерии - Кукленско шосе, ул. "Димитър Талев" и Коматевско шосе.

Изпълнител на дейностите по този проект са ДЗЗД "Еко проект - Пловдив", в което главни действащи лица са "Интерхолд", "Тес кънстръкшън груп" и "ВиК инфраструктурно проектиране".

Пробив и в центъра

Пробивът под гарата в Пловдив е другият мащабен проект, който много силно застрашава трафика в града. Дейностите по този проект вече вървят в своя първи етап, но също бяха значително забавени и спрени в един момент заради спор с концесионера на гарата, който в крайна сметка беше решен от държавата.

Изпълнител по този проект е "Трейс груп холд" в консорциум с "Балкантел", стойността на договора е 89 млн. лв.

Истинското приключение за пловдивчани с този пробив ще започне с началото на дейностите по етап 2 или пробиването, което ще започва от "Васил Априлов" и трябва да излиза 850 метра по на юг - при улиците "Димитър Талев" и бул. "Македония". "Като разкопаят кръговото на "Иван Вазов", "Васил Априлов" и "Руски" ще бъде истинският проблем за пътуващите", каза Пламен Райчев в свое интервю за "24 часа".

Според НКЖИ, които са възложител по този проект, дейностите по същинския пробив могат да стартират в началото на 2023 година - т.е. след няколко месеца.

По тертипа на Водната палата, колко и кои улици ще бъдат затворени, за да може да се работи още не е ясно нито на общината, нито на изпълнителя, нито на възложителя.

Още малко за разкош

Строителни дейности предстоят и в други части на града. В началото на месеца община Пловдив отвори офертите за двата най-големи ремонта на пътна инфраструктура които предстоят - тези за Рогошко шосе и Голямоконарско шосе на обща стойност от 34 млн. лв.

На практика това означава, че ако до края на годината по тези две поръчки бъдат избрани изпълнители и бъдат сключени договори, строителните дейности ще започнат и от другата страна на маришките мостове.

Отделно върви ремонтът на Околовръстното шосе и идва разширението му, които обаче се координират от АПИ и не зависят от пловдивската община.

Цялата тази строителна вакханалия по странен начин съвпадна с две големи политически събития: връщането на ГЕРБ в центъра на националната политическа сцена и започването на обратното броене преди местните избори догодина. Възможно е такива тънки политически сметки да са стояли зад забавянето на някои от проектите. Както примерът с Водната палата показа обаче, те понякога могат да са нож с две остриета.