🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Затварянето на Пловдив

Заради различни забавяния няколко големи и десетки по-малки проекти се изпълняват едновременно в Пловдив, което прави придвижването в града ад

Пловдив е задръстен от автомобили, което влошава и качеството на въздуха
Пловдив е задръстен от автомобили, което влошава и качеството на въздуха
Пловдив е задръстен от автомобили, което влошава и качеството на въздуха    ©  Цветелина Белутова
Пловдив е задръстен от автомобили, което влошава и качеството на въздуха    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Задръстванията дебнат отвсякъде - Пловдив е в клопката на пътните ремонти, които вървят едновременно на ключови булеварди.
  • Центърът на града е блокиран заради пробива под Централна гара.
  • Основният проблем е липсата на координация и недобро планиране, което позволява струпването на важни проекти в една година.

Началото на транспортния ад в Пловдив е факт. След като постепенно няколко основни пътни артерии в различни части на града бяха затворени заради дейности по подмяна на канализация, както и изграждане на нови връзки и ремонтни дейности, сега дойде времето и на основния проект в центъра на града - пробивът под жп гарата.

Отлаган години наред, този пробив, който трябва да осигури свързването на двете части на Пловдив - северна и южна, най-накрая стигна до затварянето на основен булевард и причини километрични задръствания в града.

Така на 14 февруари сутринта Пловдив осъмна в далеч не любовно настроение - с огромни тапи в центъра и с най-малко два часа, необходими за да преминеш през града.

Принципно ремонтите са необходими, защото свързаността на града не е добра и има нужда от подобрение и разширение, а канализацията е стара. Но струпването им в един момент е резултат от нехайност, отлагане и лошо управление на процеса по планиране. Допускането на много пътни ремонти, които едновременно правят недостъпен както ключов транспортен възел около жп гарата, така и няколко други важни маршрута (виж надолу), заедно с ужасно забавени канализационни дейности демонстрират отново, че българските институции и общини са неспособни да планират добре и да изпълняват навреме големи ремонти или съвкупност от такива. Това е особено видимо в съвместни проекти - като пробива под гарата, който се изпълнява от Национална компания "Железопътна инфраструктура".

Към това се добавя, разбира се, и фактът, че заради сбъркани транспортни политики от поне десетилетие насам, градът и областта около него разчитат предимно на придвижване с автомобил, а градският транспорт е в окаяно състояние.

Въпреки че голяма част от проектите вероятно ще имат положително влияние върху придвижването, задръстванията едва ли са най-добрата политическа кампания. "Още един път използвам възможността да се извиня на пловдивчани за проектите, които така или иначе бяха забавени във времето, но трябва да се случат", коментира кметът Здравко Димитров, като за пореден път не пропусна да припомни, че за състоянието на града вина има и екипът, управлявал Пловдив преди него, начело с Иван Тотев. Димитров понастоящем се отцепи от ГЕРБ и играе ролята на противник на партията.

Добрата новина е, че все пак част от ремонтите от този мандат приключиха. Такива например са ремонтът на редица улици в "Източен", които блокираха квартала (пр. "Лев Толстой", улица "Генерал Радко Димитриев"), този на "Карловско шосе" - от АМ "Тракия" до табелата на Пловдив, който беше завършен в края на юни миналата година, ремонтът на "Кукленско шосе" (който въпреки липсата на маркировка е готов), както и дълго чаканият ремонт на 7 км от Околовръстния път (от отбивката за "Коматево" до "Пещерско шосе"), който беше завършен през есента на 2022 г.

#1 Пробивът под гарата

Същинските дейности по този проект започнаха едва в средата на миналата година. Изпълнител по тях е "Трейс груп холд" в консорциум с "Балкантел", а стойността на договора е 89 млн. лв. След като проектът беше част от програмата 2014 - 2021 г., и беше отлаган на няколко пъти, сега беше предвидено да приключи в края на 2023 г., но ново изненадващо забавяне дойде заради концесията на гарата на "Карат-С" на Миролюб Столарски, която впоследствие беше прекратена по взаимно съгласие. Така срокът се премести с няколко месеца и от НКЖИ коментираха пред "Капитал", че завършването му е възможно през май 2024 г., но не се изключва допълнително забавяне поради сложността на проекта. Изпълнението на проекта към момента трябва да приключи до края на 2024 г., докогато трябва да бъдат усвоени средствата по договора.

Тъй като Пловдив е разделен на практика на две части от преминаващата железопътна линия Бургас - София, която трябва да стане скоростна, този проект трябва да прехвърли трафика от северната към южната част на града, минавайки под линиите. Предвидено е да се извърши на три етапа, като същинската част е именно пробивът, който започна днес от бул. "Васил Априлов" и трябва да излезе 850 метра на юг - при ул. "Димитър Талев" и бул. "Македония".

До момента заради проблемите с концесията се работеше от южната страна на пробива, което пък предизвика неудобство на разполагащата се там автогара, до която достъпът е затруднен. По думите на местната администрация обаче "работата там е напреднала", което би трябвало да значи само едно - скоро улиците ще са отново проходими.

Още в началото зам.-кметът по строителството Пламен Райчев посочи, че "когато разкопаят кръговото на жп гарата и бул. "Васил Априлов" и "Руски", ще бъде истинският проблем за пътуващите". Трите булеварда са главни пътни артерии на града. Втората част от изграждането на пробива предизвика тапи и задръствания по бул. "Христо Ботев". Булевардът е затворен в едната му част, а съседните на него "Васил Априлов" и "Руски" са изцяло непроходими от тази част на града, а алтернативата е извеждането на целия автомобилен трафик през малките улици в съседство.

Но това не е краят. От общината коментираха, че през пролетта "Христо Ботев" ще бъде изцяло затворен, като се очаква за няколко месеца до лятото дейностите от тази страна на пробива да приключат и движението да бъда напълно възстановено.

Бетонният мост

Идеята при започването на пробива беше да се премахне Бетонният мост и движението да бъде изцяло пренасочено по новата пътна артерия под гарата. Това решение предизвика остра реакция сред жителите, която надделя и доведе до следното решение: ще има и мост, и пробив - така се гарантира наличието на две идентични пътни връзки, една под земята и една над земята. Все още не е ясно колко ще струва това.

Първоначално предложението беше да се деинсталира сегашната конструкция (която не е съобразена с високоскоростни железници) и да се изгради нова и модерна на същото място. Сега обаче друго е решението - мостът да бъде реконструиран. Това потвърди и служебният министър на транспорта Христо Алексиев при скорошното си посещение в града във връзка с изграждането на градската железница.

Алексиев коментира, че тази рехабилитация се очаква да започне през летните месеци, но кметът Здравко Димитров увери, че няма да бъдат предприети някакви действия по Бетонния мост, докато не се отвори движението по бул. "Христо Ботев", тъй като в противен случай движението от централните части на града към район "Южен" ще бъде почти изцяло блокирано.

#2 "Модър-Царевец"

Чаканият от десетилетия проект, който да свързва районите "Западен" и "Южен" в Пловдив, трябваше да започне още през 2016 г. по обещание на тогавашния кмет Иван Тотев. Намеренията на Тотев обаче не се случиха заради липса на финансиране, а реални дейности по проекта започнаха през януари 2021 г.

Срокът за изпълнение на пътната връзка беше три години. А работите бяха предвидени на три етапа. Първо от юг, после откъм ул. "Царевец" и накрая самият пробив. Проектът е на обща стойност 11.5 млн. лв. (средствата са от 30-милионния заем от Фонда за устойчиви градове за модернизация на градската среда). Изпълнител по проекта е "Драгиев и Ко" (които предстои да се захванат с реконструкцията на Дондуковата градина).

Проектът обаче беше замразен за известно време заради работите по Южния обходен колектор, чиито дейности са в същата част на града и обхващат част от същите булеварди и улици. "Изчакваме да минат тръбите за колектора и ще продължим работата по пробива "Модър-Царевец", посочи кметът Здравко Димитров. Според него по Южния обходен колектор, за разлика от началото, се работи с добри темпове - "по две тръби слагат на ден". Не на това мнение са гражданите, живеещи в южните квартали обаче, защото за тях транспортният ад започна още в началото на зимата и не е ясно кога ще приключи.

#3 "Хаджи Димитър"

Друг проект от същият заем е бул. "Хаджи Димитър"- реконструкцията обхваща участъка от Коматевския възел до ул. "Царевец" и включва ново осветление, полагане на нова пътна настилка и тротоари, велоалеи и зони за почивка. Изпълнител на обекта е софийски консорциум между фирмите "Вейл конструкции" и "София асфалт". Договорът за ремонта беше подписан, след като цената по него беше увеличена с близо 1 млн. лв. и набъбна до 4.5 млн. лв. със спорно решение на общински съвет, наречено "индексация". Ремонтът започна в началото на септември и по договор трябва да продължи 240 календарни дни, като приключването е фиксирано на 30 ноември 2023 г. - което при добро стечение на обстоятелствата ще съвпадне с края на мандата на кмета Димитров.

#4 Двата водни проекта

Южен обходен колектор и интегрираният проект за водите (т. нар. Воден цикъл) са два проекта, финансирани по ОПОС, чиято обща стойност е почти 200 млн. лв.

Водният цикъл за 114.6 млн. лв. включва в себе си изграждането и реконструкцията на канализационната мрежа, реконструкция и доизграждане на пречиствателна станция (ПСОВ) и др. Проектът вече затруднява общината при изпълнението си, и то в най-скъпата си част - Пречиствателната станция, която е спечелена от ГБС, като работата по реконструкцията на тръбите от месеци е блокирала една от входно-изходните артерии на града - "Брезовско шосе", а тепърва ще се затварят и още улици.

Тръбите се подменят от консорциум с участието на ПИМК и "Нивел строй", като дейностите по този договор трябваше да приключат до края на 2023 г. , но това вероятно няма да стане заради забавяне заради намерена археология. Въпреки това от общината припомнят, че "вече са готови повече от 40 улици в кварталите "Захарна фабрика" и карето около хотел "Санкт Петербург". Подменени са водопроводите и колекторите по тези улици, както и по ул. "Карловска". От администрацията обясниха, че се работи за по-бързото асфалтиране на "Брезовско шосе", за да може да се пусне трафикът и да се премине към следващия участък.

Другият проект - "Реконструкция на канализационната и водопроводна мрежа на Пловдив" (или Южен обходен колектор) на ВиК-Пловдив, е изключително дълго забавен проект (трябваше да започне още през септември 2019 г.), който обхваща южната част на града, а дейностите по него в частта му с изграждането на Южния обходен колектор вече са затворили големия булевард "Александър Стамболийски", който е важен и за тежкотоварни автомобили, които се движат по три входно-изходни артерии - "Кукленско шосе", ул. "Димитър Талев" и "Коматевско шосе". От фирмата изпълнител по ВиК проекта посочват, че ще ограничат първоначално булеварда около затвора, където ще бъде прекъснато движението. Лятото целият "Ал. Стамболийски" ще бъде затворен, а заедно с него и ул. "Петър Стоев". По този начин единствената връзка в западната част на кв. "Кючук Париж" от "Коматевско шосе" към бул. "Македония" ще бъде бул. "Никола Вапцаров".

Проектът е на стойност 81.4 млн. лв. и е с времеви хоризонт 2025 г. Изпълнители са ДЗЗД "Еко проект - Пловдив", в което главни действащи лица са "Интерхолд", "Тес кънстръкшън груп" и "ВиК Инфраструктурно проектиране".

Южният обходен колектор е огромно съоръжение, дълго 11 км. То тръгва от "Пещерско шосе", продължава по улица "Царевец", оттам минава под жп линията "Модър", стига до "Александър Стамболийски" и "Нестор Абаджиев". Краят му е в кв. "Тракия" и се зауства в пречиствателна станция Пловдив.

#5 "Даме Груев"

Улица "Даме Груев" не е особено популярна дори в самия Пловдив, но поради печалния си и твърде дълго продължил ремонт тя стана доста известна. Затворена повече от година, "Даме Груев" се изпълнява от фирмата "Парсек груп", което в момента изпълнява няколко други проекта в Пловдив, улица "Цар Шишман" в София и др.

"Даме Груев" е отворена в първата си част, но това далеч не е достатъчно, за да отпуши трафика в квартала, а само да отвежда хората до техните блокове. Причините улицата все още да не е готова са няколко. Първо, в бюджета за 2022 г. бяха заделени само част от средствата за ремонта - 5.2 млн. лв. от общо 7.5 млн. лв. Липсата на финансова рамка за тази година е препятствие пред работата на изпълнителя, който е категоричен, че в тази икономическа обстановка не е разумно да се работи авансово. Нещо повече, от миналата година "Парсек груп" настоява да бъде увеличена и стойността на ремонта на "Даме Груев", договорът за която е подписан още през 2021 г., като би следвало средствата за увеличението също да бъдат заложени в бюджета за 2023 г. вследствие на решение на Общинския съвет, но не е сигурно.

Второ, реконструкцията на "Даме Груев" беше свързана с редица отчуждения с цел разширяването на отсечката, които общината правеше в ход на дейностите на изпълнителя. Това, оказа се, е грешка. Така, "Парсек груп" стигнаха до кръстовището, на което има имот (автосервиз), който следва да се събори, но собственикът обжалва всяка заповед и решение по този повод, което значително забавя довършването на проекта.

Така съвкупност от пречки 200 метра преди финала на улицата, я оставя затворена за момента.

Идват и още

Изглежда невъзможно да изчерпим всички големи и по-малки улици, които в момента са недостъпни за автомобили в града. Трудно е да следим и всички нови ремонти, които започват.

"Тази седмица ще бъде издадено строителното разрешение за "Рогошко шосе", коментира зам.-кметът по строителство Пламен Райчев. Това е една от най-нуждаещите се от ремонт пътни отсечки - входно-изходна артерия, около която има голяма концентрация на предприятия. Реконструкцията е на стойност 12.5 млн. лв. (без ДДС), а изпълнителят е "Иса 2000", които трябваше да осъществят и пробива под Водната палата. Предвиденият срок за изпълнение е година и половина. Единственият проблем е, че в бюджета за 2022 г. има заложени едва 1.5 млн. лв. По думите на Райчев, за да започне работата по проекта, в бюджета за тази година трябва да се предвидят минимум половината средства - 6-7 млн. лв.

Същата фирма, "Иса 2000", ще изпълнява и разширението на "Голямоконарско шосе", което по думите на администрацията ще започне до месец, след като се издаде строително разрешение и се започне работа. Средствата за него са осигурени от държавата чрез списъка на МРРБ за финансиране на общински проекти, като "Голямоконарско шосе" беше най-скъпият проект, който се запази във всички преработки на списъка. Още през миналата година на община Пловдив са преведени 9.5 милиона лева - което е половината от сумата, а тази година предстои да бъде преведена и останалата половина.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nikolai1982 avatar :-|
    Nikolai Kavrakov
    • + 3

    Пловдив отдавна трябваше да и ма метро,и вече да се работи по него+да се изгради и трамвайна мрежа.Проблема всеки го знае-корупция!!

    Нередност?
Нов коментар