🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Липсващият ринг на Пловдив: защо околовръстното шосе на града не се разширява

Изграждането на югоизточния обход е заклещено между АПИ и НКЖИ, а разширението на югозападния тепърва се проектира

Изграждането и разширението на околовръстните шосета на Пловдив са от ключово значение за ужасно натоварения трафик в града
Изграждането и разширението на околовръстните шосета на Пловдив са от ключово значение за ужасно натоварения трафик в града
Изграждането и разширението на околовръстните шосета на Пловдив са от ключово значение за ужасно натоварения трафик в града    ©  Димитър Марков
Изграждането и разширението на околовръстните шосета на Пловдив са от ключово значение за ужасно натоварения трафик в града    ©  Димитър Марков
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Проектиран преди 20 години, с избран изпълнител от миналата година, югоизточният обход още чака зелена светлина от АПИ и НКЖИ
  • Разширението на югозападния околовръстен път е с осигурено финансиране и от национално значение
  • Докато работата се бави, задръстванията по околовръстното на Пловдив са все по-голям проблем

Ако искате наистина да усетите дневното пулсиране на пловдивския трафик и кога то е най-натоварено, пробвайте да излезете по някой от лъчовете от града през околовръстното в час пик следобед, в края на работния ден. Дългото задръстване ще ви напомни, че пътната мрежа на Пловдив отдавна е надминала капацитета си и никъде това не важи повече, отколкото Околовръстното.

Съществуващият ринг на Пловдив от Асеновградско шосе до изхода на магистрала "Тракия" е невъзможен за преминаване в пиковите часове. Неизграденият такъв от югоизточната страна на града продължава да създава същия хаос на влизане и излизане в тази посока. Вторият по големина град, в който десетки хиляди хора всекидневно влизат и излизат с коли, на практика няма завършено околовръстно, а частите, които ги има, са претоварени.

Това няма да се промени много скоро. Планове за изграждане и разширяване има и от югозападната и от югоизточната страна, но те все още не са в етап строителство. От отговорите на Агенция "Пътна инфраструктура" до "Капитал" излиза, че югоизточният обход е застопорен в националната железопътна компания, която трябва да го съгласува, въпреки че пари за него и избран изпълнител има. От другата страна - входа откъм София, пък има пари и план за първите 5 километра, но все още не е избран строител, а за останалата част дори няма осигурено финансиране.

Така най-рано работа някъде по двете може да започне през 2024 г., а завършването им изглежда отдалечено поне с 5 години.

Югоизточният обход - задънен в НКЖИ

Преди седмица, областният управител на Пловдив Илия Зюмбюлев отправи запитване към Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за изграждането на пътната връзка от надлез Скобелева майка до кръговото кръстовище на изхода от Пловдив за Асеновград - т.нар. югоизточен обход. Проектирането на разширението на югозападното трасе до кръстовището за Пазарджик също беше обсъдено между Областната администрация и пътната агенция.

Югоизточният обход на Пловдив е с дължина 4,8 км. Той беше проектиран от община Пловдив като скоростен път, изграден от два участъка още през 2012 г. като идея да затвори външния ринг на града. Тогавашното правителство на ГЕРБ и управление на АПИ пък обещаха осигуряване на финансирането. Десет години по-късно това още не е факт.

Първата обществена поръчка за изграждането на обхода беше обявена едва през септември 2020 година. Тя беше на стойност 42 млн. лв. След първото обявление тогава АПИ реши да прекрати процедурата, като се мотивира с пропуски в документацията на всички 12 кандидата, подали оферти. Решението за прекратяване излезе през януари 2021 г. Последва нова процедура от февруари 2021 г., по която кандидатстваха 7 фирми, но до отваряне на техните оферти не се стигна.

Въпросът със застоялия проект за околовръстното шосе всъщност получи зелена светлина след срещата на тогавашния областен управител на Пловдив Йордан Иванов с народни представители от града, която се състоя на 7 март 2022 г. На нея стана ясно, че въпреки всички поръчки финансиране за въпросния път от републиканския бюджет няма и средства ще се търсят директно от Министерския съвет.

Така най-накрая в края на март миналата година - година след подаването на офертите - АПИ избра за изпълнител "Трейс груп холд", която в момента извършва и дейностите по пробива под гарата. Те ще трябва да построят обхода на града за 41,4 млн. лв., а договорът им с АПИ беше подписан през юли 2022 г., след осигурено финансиране от държавния бюджет.

"След завършване на отчуждителните процедури се предвижда обектът да стартира през втората половина на 2022 г.", отговориха тогава за "Капитал" от МРРБ и АПИ. Това отново не се случи. В края на годината по поръчка на община Пловдив проектът беше преработен, за да бъде постигнато пълно съответствие с проекта за реконструкция на жп линиите, през които преминава трасето на околовръстното шосе. Тази промяна премина първо през АПИ, която пък от своя страна я изпрати за съгласуване в НКЖИ.

Сега от АПИ отговарят, че: "Строителството на участъка е възможно да стартира след изготвен и приет технически проект и изработването на Подробния устройствен план - Парцеларен план (ПУП-ПП). При изпълнение на процедурата за съгласуване на проекта с Национална компания "Железопътна инфраструктура" проектните решения са променяни и допълвани многократно. В края на октомври т. г. разработеният технически проект е представен за съгласуване от Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" (ИАЖА). Предстои да бъде издадено и разрешение за пресичане на жп линията с пътен надлез, след което ще се нанесат корекции на проектите на ПУП-ПП и за тях да се извърши съгласувателна процедура със съответните институции", допълниха още от пътната агенция, без да се ангажират с конкретен срок за това.

От "Трейс" също потвърдиха готовността си за стартиране на строителството веднага след преминаване на процедурите в институциите. Проектите на НКЖИ по реконструкция на жп линиите, преминаващи през града са причина и за разразилия се пореден спор за съществуването на бетонния мост в града, който се очаква да бъде изграден наново, за да отговаря на изискванията за преминаване на влаковете.

На югозападния фронт е малко по-оптимистично

Поръчката за проектирането на югозападният обход беше обявена през 2019 година. Тя беше разделена на три позиции. Първата - от АМ "Тракия" до кръговото на пътен възел "Царацово", втората - за самия пътен възел на Пазарджишко, а третият до Асеновградско шосе.

Участъкът от Асеновградско шосе до кръговото кръстовище на Пазарджишко шосе е единственият ремонтиран. Въпреки новия асфалт, сложен преди две години обаче, шосето не беше разширено.

Добрата новина за това околовръстно е, че за дейностите по неговото разширяване има осигурено финансиране от пътната агенция. Тя е кандидатствала по програма "Развитие на регионите" по Плана за възстановяване и устойчивост за 60 млн. лева, с които да се започне увеличаването на първия участък от обходния път - от АМ "Тракия до Пазарджишко шосе". Той е с дължина 4 км. В този участък Околовръстното трябва да стане четирилентов път с локални платна. Допълнително трябва да се изгради и тир паркинг

"За реконструкцията на трасето има изготвен идеен проект и Решение по ОВОС на МОСВ от 2016 г. В момента се изработват технически проекти за привеждане на пътищата към габарит Г23,5 м. след проведена тръжна процедура по ЗОП", потвърдиха от АПИ за "Капитал".

Заданието се прави от "Пътпроект 2000". Според АПИ техническите проекти и за трите участъка са приети на първи междинен етап от Експертния технико-икономически съвет към АПИ. "Предстоят втори етап (съществено завършване) и трети етап (окончателно завършване) на техническите разработки", поясниха в отговора си от пътната агенция.

За втория участък обаче АПИ търсят още 195 млн. лв. Там трябва да се изгради кръстовище на две нива, като трябва да се направи и ново мостово съоръжение над река Марица. Третият участък, който е и най-големият - от Пазарджишко до Асеновградско шосе, все още няма дори индикативни стойности и готов проект. Според АПИ се очаква проектът да бъде обявен за обект от национално значение и за него да бъдат осигурени средства в бюджета за 2024 година.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 8
    • + 3

    Ако не бяхте подлъгали и манипулирали младите полезни идиоти да докарат измамници и шарлатани на власт сега и околовръстното на Пловдив щеше да е готово, магистрала Хемус, Струма довършена, магистрала Европа до Сърбия и още десетки знайни и незнайни пътища и проекти. Да не говорим, че до сега от януари 2024 щяхме да сме и в Еврозоната. Но няма как да се докаже това вече, а и полезните идиоти са настроени да мразят и да вярват, че предишните крали и са мафия.
    За това пък сега с така наречената ви Промяна послдните години си имаме дългове, дефицити, вдигане на данъци, рекорна инфлация, застой във всяка сфера, война по пътищата, убийства, хазарт, наркотици и пак дългове. Все сме завъратали от глупост колелото назад през целия преход, но чак така силно до сега не сме го завъртали :(

    Нередност?
  • 3
    qvd50491823 avatar :-@
    Костадин Иванов
    • - 1
    • + 3

    Неудобно е точно вие, официозът на ПП, да ревете за непостроени пътища. Вярно е, че точно във втория град на България ГЕРБ се представяха слабо, ремонтите вървяха мудно, но при вас нищо положително не се е случило. Вие отрекохте инфраструктурата изобщо, спряхте санирането и пари не се появиха.

    Нередност?
Нов коментар