🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бюджетът може да завърши годината с по-малък дефицит след минус от едва 0.6% към ноември

За резултата допринася подобряването на събираемостта, но също и изоставането на разходите

По думите на финансовия министър Асен Василев подобно свиване на дефицита през ноември се случва за първи път от над 20 години, а това вероятно означава, че бюджетът ще завърши с по-малък минус от планирания.
По думите на финансовия министър Асен Василев подобно свиване на дефицита през ноември се случва за първи път от над 20 години, а това вероятно означава, че бюджетът ще завърши с по-малък минус от планирания.
По думите на финансовия министър Асен Василев подобно свиване на дефицита през ноември се случва за първи път от над 20 години, а това вероятно означава, че бюджетът ще завърши с по-малък минус от планирания.    ©  Велко Ангелов
По думите на финансовия министър Асен Василев подобно свиване на дефицита през ноември се случва за първи път от над 20 години, а това вероятно означава, че бюджетът ще завърши с по-малък минус от планирания.    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Бюджетният дефицит се свива от 1.4 млрд. лв. към октомври до 1 млрд. лв. към края на ноември.
  • Според финансовия министър Асен Василев това означава, че държавните финанси ще завършат годината с по-малък от планирания минус.
  • Към октомври приходите от ДДС отчитат ръст след месеци на слабо представяне, а разходите по най-големите пера изостават от плана.

Само месец преди края на годината държавните финанси изостават от плановете по почти всички показатели. Новината обаче може и да не е чак толкова лоша - разходите засега се движат по-назад от целта, отколкото приходите. А благодарение на това към края на ноември и минусът в бюджета се оказва около четири пъти по-малък от заложения. Той възлиза на 1 млрд. лв. или приблизително 0.6% от прогнозния БВП по предварителни данни на Министерството на финансите, при планирани 2.5% за годината.

Дефицитът дори се свива в сравнение с октомври, когато беше 1.4 млрд. лв. Причината е, че приходите само в рамките на ноември надхвърлят с 400 млн. разходите. Това се случва благодарение на авансово внесен корпоративен данък, обясняват от финансовото министерство, както и заради мярката за подобряване на финансовия контрол чрез "предварително деклариране на данни за превозите на стоки на територията на Република България", която влезе в сила от октомври.

По думите на финансовия министър Асен Василев подобно свиване на дефицита през ноември се случва за първи път от над 20 години, а това вероятно означава, че консолидираният бюджет ще завърши с по-малък минус от планирания. "Напът сме да преизпълним бюджета, с по-малък дефицит от това, което е заложено", каза той пред медиите.

Дали действително финансите ще приключат годината в по-добра форма от очакваното, ще зависи от това дали държавата ще прибегне до дългогодишната практика на предишни правителства да развърже разходите "като за последно" през декември, както и дали приходите ще останат толкова силни, колкото през миналия месец. Според Василев това няма да е проблем. "Голямата част от фискалните мерки, които влязоха в сила от 5 октомври, вече започват да дават резултат и събираемостта се вдига значително", каза той.

Дефицит до 3% е допустим, за да бъде приета България в еврозоната, а правителството така или иначе целеше да се вмести в това ограничение. Още по-ниска стойност обаче би изпратила положителен сигнал на Брюксел и Европейската централна банка, които догодина ще оценяват готовността на страната за валутния блок, а това може да ги направи по-благосклонни по отношение на инфлацията, която към момента не покрива формалния критерий.

Приходите от ДДС най-после преминават към ръст

През единайсетте месеца постъпленията на държавата възлизат на общо 60.1 млрд. лв. или 86.5% от планираните за годината. Те растат с около 6.4% спрямо същия период на 2022 г. (вкл. неданъчни постъпления, помощи и дарения). Разходите пък са на стойност 61.1 млрд. лв. или едва 82.5% от общо предвидените. Засега те растат малко по-бавно - с 4.2% на годишна база.

Към октомври, за когато са налични по-подробни данни, най-сериозно от плана изостават приходите от ДДС и корпоративен данък. Ако до края на септември обаче ДДС постъпленията се движеха под миналогодишното ниво (с 1.2%), то към края на десетия месец те най-после наваксват и растат с 3.2% на годишна база. Подобрението идва от по-голяма събрана сума от сделки в страната и вътрешнообщностни придобивания, докато приходите от ДДС от внос, които бяха проблемни през цялата година, продължават да се движат с близо 16% надолу спрямо 2022 г. Основната причина са по-ниските цени на вносните суровини.

На практика обаче за свиването на дефицита помага не само по-добрата събираемост на данъците, но и по-слабото изпълнение на разходите. Данните показват, че на държавата ѝ остават да изразходва около 6 млрд. лв. текущи разходи само през последните 2 месеца от годината, което е около една трета от годишните разчети. Другото голямото перо, капиталовите разходи, към края на октомври са реализирани на едва около 33% от плана.

Бюджетът на общественото осигуряване мина на първо четене

Междувременно, в края на седмицата депутатите приеха на първо четене бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2024 г. Той е с планирани приходи от около 12.8 млрд. лв. и над 24 млрд. лв. разходи, като разликата от рекордните около 11 млрд. лв. отново ще бъде покрита чрез трансфер от държавния бюджет. Деифицитът на НОИ означава, че пенсии и други социални разходи не могат да се покрият напълно с постъпления от осигуровки - проблем, който само ще се задълбочава.

От 1 януари максималният осигурителен доход ще се вдигне с 350 лв. до 3750 лв., а минималният осигурителен доход за самоосигуряващи се лица ще нарасне от 780 лв. на 933 лв. в синхрон с минималната работна заплата. Работодателите вече ще плащат първите два, вместо три дни от болничните на служителите. А от средата на следващата година в бюджета на ДОО е заложен 11% ръст на пенсиите.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    fpd1488699386518396 avatar :-|
    Ivan Mitev

    Сега Министерството на финансите пренебрегва полезни качества на националната валута. Неправилността сътворява щети.
    Ако министрите плащаха със свои пари щети от предлагания подпомагащ за щети държавен бюджет, Република България няма да запазва финансова слабост.
    Държавната власт прилага неправилна структура на държавния бюджет. Щетите се увеличават.
    Подобреният държавен бюджет предпазва от нови щети.

    Кратко за развитието на ситуацията:
    Употребите на лева са с добри и лоши резултати.
    Сега неправилната структура на държавния бюджет прикрива, че правителството не осъществява общ подход за ползване на полезни качества на националната валута. Поведението поразява националното стопанство. Лошият държавен бюджет подпомага за щети. Поради финансовия пропуск, колкото по-добре се изпълнява сегашния бюджет – толкова повече са вредите. Щетите от сгрешеният държавен бюджет подсигурява провалът на правителството.
    Въведените прикрити държавни субсидии създават сегашната инфлация. Когато няма причина, няма инфлация.
    За забавяне на стопански колапс, правителството взима заеми, за да плати щети от лошия държавен бюджет. Сегашният държавен дълг е последица от грешно държавно поведение.
    Поради погрешния държавен бюджет, при всякаква основна лихва на централната банка е с нарастващи щети.

    С подобрен държавен бюджет националният успех е възможен. Правителството е с допълнителни полезни приходи и намалени разходи. Проблемът „Държавен дълг“ е решен.
    Пример: С подобрена структура на държавния бюджет, правителството нямаше да има сегашни дългове.

    Защо съгласните да няма общ подход за ползване на полезни качества на националната валута са недоволни за щети от изпълнение на свое желание?

    Нередност?
  • 3
    jordani avatar :-@
    jordani
    • + 1

    Tакъв (или по-голям) излишък е имало през 2009, 2010, 2014, 2016, 2018 и 2019 година.
    Толкова за ефективността на нововъедените фискални мерки на Асен и Румен.

    Нередност?
Нов коментар