🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Тунел "Железница" ще е готов в срок, но глоби може да има заради обхода на Габрово

Търгът за Русе - Велико Търново ще бъде обявен наесен, с почти година закъснение от първоначалния план на държавата

Забавянето при отсечката през дефилето може да се отрази и на участъка преди това от Благоевград до Крупник, който е частично готов
Забавянето при отсечката през дефилето може да се отрази и на участъка преди това от Благоевград до Крупник, който е частично готов
Забавянето при отсечката през дефилето може да се отрази и на участъка преди това от Благоевград до Крупник, който е частично готов    ©  Надежда Чипева
Забавянето при отсечката през дефилето може да се отрази и на участъка преди това от Благоевград до Крупник, който е частично готов    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Изграждането на тунел "Железница" на "Струма" от "Джи Пи груп" върви в срок, но строителството на обхода на Габрово се бави и това може да доведе до загуба на европейски средства. Извън плановете се движи и сключването на договорите за магистрала "Струма" през Кресненското дефиле.

Това става ясно от протокола от срещата на комитета по наблюдение по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" (ОПТТИ) в края на ноември, където е съобщен прогресът по големите инфраструктурни обекти. На заседанието са присъствали Георги Терзийски, председател на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), Галина Василева, началник на управляващия орган на програмата в министерството на транспорта, представителят на Европейската комисия (ЕК) Аурелио Сесилио и др.

По друга, неофициална, информация на "Капитал" АПИ планира да обяви обществената поръчка за скоростния път Русе - Велико Търново след лятото, въпреки че преди местните избори миналата есен държавата твърдеше, че търговете ще започнат още преди края на 2019 г.

Какво ще се случва по план

Ако се съди по изказванията на Терзийски, тунел "Железница" е започнат да се строи на 23 октомври 2019 г. Той добавя, че за проекта няма риск и ще е готов в срок до 19 януари 2022 г. По твърденията на АПИ цялата магистрала трябва бъде завършена през 2027 г.

През 2019 г. министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова даде заявка, че ще бъде обявена поръчка за проектиране и строителство на пътя I-5 Русе - Велико Търново през същата година, но до момента такава няма. На заседанието преди два месеца Георги Терзийски уточнява, че идейният проект e представен в АПИ, предстои да бъде разгледан от експертен съвет, докладът за ОВОС е изготвен и имам влязло в сила решение. "Към настоящия момент се прави ПУП, а 11 ноември 2019 г. е стартирало издирване на археологически обекти по трасето със срок за изпълнение 65 дни", казва той.

Подготовката на проекта се финансира по оперативната програма, докато проектирането и строителството ще са с пари от държавния бюджет.

По неофициална вътрешна информация към началото на февруари, до която "Капитал" получи достъп през свой източник, планираните от Дирекция "Управление на стратегически инфраструктурни проекти" обществени поръчки за тази година включват и път I-5 Русе - Велико Търново, като прогнозната дата за обявяването им е септември 2020 г.

Очакваната цена без ДДС за 133 км участък е общо 1.168 млрд. лв. Пътят ще е разделен на три лота, а прогнозните срокове за изпълнение са около три години. Пред регионалната комисия в парламента в четвъртък Терзийски обяви, че в зависимост от възможността за финансиране пътната агенция е в готовност веднага да обяви поръчките. Накратко - чакат се пари.

Сагата край Кресна

Най-лош късмет като че ли има отсечката от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле. В края на ноември Георги Терзийски обяснява на срещата на комитета по наблюдение, че договори за двата лота през дефилето трябва да има до края на годината. Към момента обаче само в единия търг има победител - "Грома холд" и свързаните с нея "Европейски пътища" и "Водно строителство - Благоевград" в партньорство със словашката "Вахостав-СК а.с.". Самият Терзийски уточнява, че няма жалби срещу избора на изпълнител и може спокойно да се подпише договор, но към февруари такъв не е публикуван. Комисията все още разглежда офертите за другия лот, въпреки че беше обявен преди година и половина, през август 2018 г.

От протокола става ясно и че забавянето при отсечката през дефилето се отразява и на участъка от Благоевград до Крупник, който е частично готов. "Половината от Лот 3.1 вече е завършен, а другата част също се изпълнява с ускорени темпове с изключение на последните три километра, които са под въпрос и са обвързани с реализацията на Лот 3.2", докладва Галина Василева.

Общият бюджет на ОПТТИ е 3.69 млрд. лв. От тях обаче реално са изплатени малко под 40%, въпреки че са договорени цели 83%. Забавянето при няколко проекта е причината за това. Процентът на изпълнение на оперативна програма по оста за пътища е 34.4%, а са договорени 61%.

Представителят на Брюксел Аурелио Сесилио напомня, че през 2020 г. предстои да се направи преоценка на финансовото разпределение между отделните приоритетни оси на ОПТТИ.

Галина Василева поставя срок до май 2020 г. на Национална компания "Железопътна инфраструктура" и АПИ да имат повече яснота както за магистралата през дефилето, така и за другия голям забавен проект по ОПТТИ - двата лота (Лот 2 и Лот 3) на жп линията Елин Пелин - Костенец.

Обходът на Габрово - вече в първи клас

"По отношение обхода на Габрово България е поела ангажимент проекта да е приключил до края на 2019 г. Съществува риск за налагане на финансова корекция при незавършване на проекта", казва Аурелио Сесилио. На заседанието Терзийски казва, че за третия и четвъртия участък от проекта е получено уведомление за съществено завършване от изпълнителя. "Предстои назначаване на комисия за установяване годността, приемането на обекта и подписването на констативен акт 15", уточнява той.

Към началото на февруари обаче обходът все още не е готов. Обектът, дълъг 23 км, струва над 90 млн. лв. и започна да се строи още през 2013 г., но по редица причини се забави сериозно във времето.

Тъй като обходът не е бил завършен до първоначалния срок 31 март 2019 г., ЕК вече е започнала процедура за финансова корекция от 11 млн. лв.