🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Милиардите се управляват трудно, или защо беше махнат шефът на АПИ

Отвъд конспирациите Апостол Минчев бе уволнен заради спрени ремонти, за които обаче така или иначе няма пари

   ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

За последните 10 години осем души са били председатели на управителния съвет на институцията, която разпределя милиарди левове за строителство и ремонти на пътища. Последната смяна на шеф на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) се случи в понеделник, 19 юли, когато назначеният преди месец и половина Апостол Минчев бе отстранен. Три дни по-късно, на 22 юли, с поста се раздели и заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Тодор Анастасов, който отговаряше за пътната агенция и се твърди, че е препоръчал Апостол Минчев на служебния министър Виолета Комитова.

Официалният мотив за уволнението на Минчев е: "проявеното от него своеволие да спре всички строителни дейности на агенцията". Минчев бил изпратил писмо до строителите, с което спрял работата им до второ нареждане, но не е съгласувал това с Комитова. По информация на "Капитал" спирането на строителните проекти не се е приело добре и от президентството, тъй като създава рискове както пред сектора, така и за хората, които са пряко засегнати от ремонтите.

Неофициално има и друга теория за отстраняването на Минчев и това е фактът, че е подписал решение за избор на изпълнител за поръчката за тунел под Шипка за над 350 млн. лв. на 14 юли - реално оценителната комисията беше прегледала предложенията, но от четири месеца решение за избор на вече ясния изпълнител нямаше.

Нишката на спрените ремонти

За първи път оплакването на строителна компания за това, че АПИ спира ремонтни дейности, излезе в пловдивския сайт marica.bg в понеделник. "Писмото от АПИ се получи тази сутрин и от него разбрахме, че трябва да се прекратят всички дейности по започнатите обекти. Ние сме длъжни да спазим тази заповед", коментира пред "Марица" шефката на "Европейски пътища" Маргарита Попиванова.

"Европейски пътища" е компания, свързана с "Грома холд", бившето "Агромах". Впрочем според данни, получени по Закона за обществена информация, същата фирма е получила над 200 млн. лв. за ремонти в областите Пазарджик и Пловдив за периода 2018 - юни 2021 г. Пак в сайта marica.bg през април има статия, която твърди, че "Европейски пътища" закъснява с ремонтите в Пловдив и Пазарджик, защото ресурсът на компанията е пренасочен към ремонта на "Тракия" при Стара Загора.

Оплакването на Попиванова беше препечатано в ПИК, което по принцип е показателно - сайтът подкрепя силно ГЕРБ и заема откровена позиция срещу служебното правителство и президента Румен Радев. Спирането на ремонти в област Пловдив, а и във Варна с въпросното писмо на Минчев беше обявено и през "24 часа", като там бяха включени и острите реакции на Дани Каназирева от ГЕРБ и председателят на общинския съвет от ГЕРБ във Варна Тодор Балабанов.

На следващия ден, 20 юли, МРРБ уволни Минчев. Пак тогава министрите на финансите и на регионалното развитие и благоустройството Асен Василев и Виолета Комитова изпратиха сигнал до главния прокурор Иван Гешев за действията на пътната агенция при възлагането на ремонтни дейности при предното управление.

Според справка на АПИ при одобрен бюджет на агенцията за текущ ремонт и поддръжка за 2021 г. в размер на 382 млн. лв. възложените дейности са на стойност близо 2.9 млрд. лв., като от тях 1.45 млрд. лв. са поети ангажименти през 2021 г. и 1.4 млрд. лв. - за 2022 и следващи години. Това е извършено в пълно нарушение на закони като този за публичните финанси, за финансово управление и контрол в публичния сектор и за обществените поръчки.

Спирането на ремонтите от страна на Минчев съвпада с внесения сигнал - и двете се случват в понеделник.

Освен това на 12 юли регионалният министър Виолета Комитова се срещна с ръководството на АПИ и "Автомагистрали", след което бе съобщено следното: "Недостигът на финансов ресурс за текущи ремонти по републиканските пътища е заради възложената в много по-голям обем работа, отколкото е предвиденият за тази година бюджет на АПИ." На практика излиза, че ремонтите, които се изпълняват в момента, не може да се изплатят с наличните средства. А при встъпването в длъжност на служебния кабинет стана ясно, че АПИ дължи 700 млн. лв. на строителните фирми за извършена работа. В този контекст временно спиране не изглежда толкова абсурдно, но при всички случи това трябва да стане съгласувано и по приоритети - не може да се остави разкопан път между две населени места например и хората да бъдат принудени да заобикалят или да разбиват колите си.

От регионалното министерство не отговориха кои точно ремонти е спрял Минчев, каква причина е посочил и дали някой се е оплакал на принципала на пътната агенция.

Източник на "Капитал" от регионалното министерство обясни, че реално Минчев не бил направил нищо нередно, но не е информирал министърката предварително, че ще изпрати такова писмо, а и в строителния бранш и без това имало негативни настроения срещу него. Подобно писмо нагнетява допълнително отношенията между министерството и компаниите. В идните дни предстояли преговори със строителите.

Това ли е проблемът

Другата теория за уволнението на инж. Минчев, цитирана в mediapool.bg, е издаденото от него решение за избор на изпълнител в търг за изграждане на тунела под Шипка. Ценовите оферти в обществената поръчка бяха отворени през март, преди парламентарните избори на 4 април. Видно от документите още тогава, победител в търга щеше да е обединението на "Хидрострой" на Велико Желев. Тяхната цена беше най-ниска, но отново доста по-висока от прогнозната - офертата им е за 358 млн. лв. с ДДС при първоначално обявена от АПИ 320 млн. лв. Процедурата реално беше готова за приключване още по времето на ГЕРБ, но без причини бившите управляващи я оставиха на трупчета.

След месеци, в които не се подписваше решение за избор на изпълнител, вероятно именно заради сменящия се политически климат, на 14 юли Минчев е подписал решението. По информация на "Капитал" обаче до договор с избраника едва ли ще се стигна, а дори и такъв да бъде подписан строителството няма да започне скоро, тъй като няма осигурени средства. Проектът е предложен за финансиране по оперативна програма "Транспортна свързаност" в следващия програмен период 2021-2027 г., но е малко вероятно да останат средства за него при приоритета магистрала от Русе до Велико Търново.

Според "24 часа" всъщност заповед на уволнението на инж. Минчев е имало още от 13 юли 2021 г., т.е. преди изпращането на писмо за спиране на ремонтите и преди подписването на договора.

"Капитал" попита и регионалното министерство дали има общо уволнението на инж. Апостол Минчев от АПИ с това, че е подписан решението за избор на изпълнител за тунела под Шипка, но не получи отговор.

Имаше ли друг изход

Инж. Апостол Минчев е имал един друг вариант за действия, освен да одобри решение за избор на изпълнител - прекратяване на търга. Ако обаче агенцията не беше открила нередности и добро основание за прекратяване на процедурата, можеше да я спре, но с това обаче рискуваше обжалване в Комисията за защита на конкуренцията и политически упреци, че се спира работата по големи инфраструктурни обекти. Това пък е дежурна мантра на ГЕРБ, особено във връзка с магистрала "Хемус". До решение за избор на изпълнител се стига за близо година и половина от обявяването на търга, а ново обявяване би забавило процеса с още толкова.

Реално най-безопасният от политическа гледна точка вариант е бил да се бави с финалното публикуване на решение, докато няма редовно правителство.

И сега какво

Предстои да стане ясно името на новия председател на УС, на другите двама членове на съвета (тъй като настоящите също са уволнени), а може би и на нов зам.-министър на регионалното развитие, макар че хоризонтът пред служебното правителство изглежда къс.

Инж. Апостол Минчев говореше публично за проблемите с тол системата и некачественото строителство на пътища. Надеждата е наследникът му да продължи да работи активно в решаване на тези предизвикателства.