🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Войната между ДНСК и община София продължава с пълна сила

Строителният надзор твърди, че главният архитект Здравко Здравков напълно незаконно е издал разрешение за строеж за временен път до село Мрамор

Арх. Влади Калинов е директор на ДНСК от това лято
Арх. Влади Калинов е директор на ДНСК от това лято
Арх. Влади Калинов е директор на ДНСК от това лято    ©  Цветелина Белутова
Арх. Влади Калинов е директор на ДНСК от това лято    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Нови искри прехвърчаха между Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) и община София. След като бившият директор на столичния надзор Влади Калинов стана директор на ДНСК, неговата служба редовно атакува актове на общината и най-вече на главния архитект Здравко Здравков.

Този път се касае за разрешение, издадено от Здравков за строеж за път с временна настилка от Северната скоростна тангента до с. Мрамор. Временната отсечка е била узаконена от Здравков напълно незаконно, съобщиха вчера от ДНСК. Оттам са решили да сезират прокуратурата за незаконно издадения според тях документ.

Малко по-късно от Столична община отговори с обяснението, че жителите от с. Мрамор са поискали такава връзка, която да остане и след завършване на строителството на участъка от Северната скоростна тангента. И затова кметството е поело ангажимент да я поддържа, което пък наложило издаването на въпросното разрешително. "Столична община многократно е настоявала пред ръководството на агенция "Пътна инфраструктура" обектът да бъде довършен по одобрения от МРРБ проект", казват оттам.

Сега Върховна административна прокуратура (ВАП) е поискала да извърши проверка на състоянието на пътния възел при отбивката за село Мрамор-София.

Нововъведение: "Разрешение за строеж" за временна настилка

Казусът, с две думи, е следният: временният път за отбивката към Мрамор е част от проект, издаден през 2016 г. от регионалния министър. При ремонти по принцип често се изграждат временни пътища, по които да минават камиони, доставящи строителните материали например, или част от пътникопотока, докато се строи на основния път. Според ДНСК този временен път по закон няма нужда от разрешение за строеж, защото не представлява самостоятелен обект по Закона за устройство на територията (ЗУТ).

Жителите на село Мрамор обаче са поискали тази временна отсечка да остане и след като строителството на Северната скоростна тангента приключи, вероятно защото е удобна за тях. Затова Столична община решава да поеме ангажимент да я поддържа. И Здравков издава разрешение за строеж през октомври 2020 г. Малко по-късно АПИ иска свикване на комисия, която да приеме пътя, който се води част от околовръстното шосе. Именно тук ДНСК постановява незаконосъобразността на решението на Софийската община.

София казва, че временният път е разрешен като такъв по смисъла на чл. 190, ал. 1 от ЗУТ без извършване на строително-монтажни работи, като този път има за цел да осигури връзка от тангентата с пътя за с. Мрамор (ул. "Васил Левски") и след въвеждането в експлоатация на новата скоростна отсечка.

ДНСК обаче е на друго мнение: главният архитект няма правно основание за издаването му. "В него (разрешителното, бел. авт.) строежът е определен като пета категория, без да са посочени законовите разпоредби квалифициращи го като такъв. На две места е записано "без СМР", което е в противоречие с текст в същото РС: "разрешава се на Столична община да извърши строително-монтажни работи", казва държавната инспекция. Също така, тъй като се води част от околовръстното шосе, той е част от републиканската мрежа и попада под юрисдикцията на регионалния министър, а не на столичния главен архитект, казва ДНСК.

От офиса на Здравков посочват, че временният път не е част от основния проект и е изграден изцяло върху терени общинска собственост, като има за цел да осигури транспортна връзка на жителите на общината, докато Агенция "Пътна инфраструктура" довърши строителство си в посока с. Мрамор. От общината дори са съгласували разрешението със СРДНСК за законосъобразност и то не е било отменено. Това обаче се е случило през 2020 г., когато Калинов още не е бил директор на надзора.

Как временното става постоянно

Ако приемем хипотезата, че този път е временен и няма нужда от разрешение за строеж - каквато очевидно е била идеята в началото, той няма как да бъде въведен в експлоатация, след като отсечката, която се строи, бъде завършена. Законът не позволява подобни хипотези.

Ако премахването му би било в ущърб на жителите на Мрамор, както твърди общината, стои въпросът защо тя не е направила необходимото, за да предложи, узакони и въведе в експлоатация подобен път по надлежния ред.

Една временна връзка подлежи на много по-малко регулации от постоянен път - най-малкото се иска анализ дали е безопасна за движението - нещо, което може да установи КАТ например.

Войната продължава

Това не е първият път, в който ДНСК под ръководството на бившия столичен кадър Влади Калинов атакува администрацията на Йорданка Фандъкова. Най-сериозният случай до момента беше, когато строителният надзор заяви, че Столичната община не е разполагала с одобрен проект и разрешение за строеж да ремонтира бул. "Акад. Иван Гешов" между бул. "България" и ул. "Георги Софийски", където 16-годишно момче почина от токов удар, докато чакаше на светофар.

Зад тези спорове има дълга история - в продължение на 12 години Калинов беше директор на общинския строителен контрол. Калинов дори беше кандидат за главен архитект, но загуби от Здравко Здравков. Отношенията му с Йорданка Фандъкова обаче се изостриха сериозно през 2019 г., когато тя го освободи, след като той узакони барбекюто на терасата на тогавашния шеф на КПКОНПИ Пламен Георгиев.

Всъщност скритата война на регионалното министерство, под чиято шапка е ДНСК, с Фандъкова стана явна, когато съветник на служебния министър Виолета Комитова стана арх. Иван Шишков - бившият главен архитект на район "Триадица". Именно той беше обвинен от кмета Йорданка Фандъкова и най-вече от гл. архитект на София Здравко Здравков по случая с шахтата.