🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Гроздан Караджов: Без инхаус процедури, нов Фонд за общините и три тунела

Строителният министър оповести общата визия на министерството си и постави основните приоритети за него и екипа му

Вицепремиерът и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов е изненадан, че тунелът под "Шипка" е проектиран само като двулентов път
Вицепремиерът и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов е изненадан, че тунелът под "Шипка" е проектиран само като двулентов път
Вицепремиерът и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов е изненадан, че тунелът под "Шипка" е проектиран само като двулентов път    ©  Цветелина Белутова
Вицепремиерът и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов е изненадан, че тунелът под "Шипка" е проектиран само като двулентов път    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Край на инхаус процедурите, нов Фонд за регионално развитие и фокус върху най-бедните региони. Това са трите приоритета, които министърът на регионалното развитие Гроздан Караджов посочи в първата си пресконференция след поемането на поста.

Караджов, когото партията на Слави Трифонов ИТН предложи за едно от най-големите министерства, трябва да се справи с проблемни структури като АПИ и "Автомагистрали", ДНСК, а също и ВиК сектора. "Няма да се ползват инхаус процедурите, а инженерингът ще бъде сведен до минимум", обяви Караджов, с което зачеркна две от най-използваните от миналото управление процедури.

През инхаус поръчки АПИ раздаде над 4 млрд. лв. на "Автомагистрали", а самото дружество преведе голяма част от тези пари на избрани без конкурс фирми и в противоречие със Закона за обществените поръчки. А поръчките "на инженеринг" бяха любим похват за прескачането на контрола върху изпълнителите и понижаване на качеството - при тях една и съща фирма проектира и изпълнява проектите.

Трите приоритета

Караджов обяви, че се работи по създаването на нов Фонд за регионално развитие, който да решава проблемите на общините като преодолее "държавната какофония", която съществува сега. В уточнение до "Капитал" той посочва, че фондът е с индикативна стойност 1 млрд. лв, като детайлите по самото структуриране още не са ясни.

Ще се даде предимство на най-бедните региони - Родопи, Странджа-Сакар и Северозападен регион. Те ще бъдат приоритетни и при кандидатстването по новия фонд и по досега съществуващите механизми за финансиране в МРРБ.

Общата идея, доколкото можа да се разбере от думите на Караджов, е общините да могат да кандидатстват на свободен принцип за комплексни проекти и ремонти. В момента общинските бюджети са изключително малки и те не смогват да покриват почти нищо от нужните си разходи, заради което непрекъснато търсят дотации от държавата и еврофинансиране. Имаше няколко опита в годините назад за такъв тип финансиране - например 500 млн. лв. от кабинета "Орешарски". Нищо от тези идеи обаче не просъществува дълго.

Караджов е скептичен, че Фондът ще може да заработи бързо, въпреки че има принципното съгласие на финансовия министър Асен Василев. Финансирането трябва да дойде от държавния бюджет.

Тунелите

"Започваме работа само по тунелите Петрохан, Шипка и този под Стара планина по протежението на автомагистрала "Черно море", обяви още Караджов. Според него първият е в много начална фаза, като между 1-2 години ще са нужни за проектирането и отчуждаването. Като неприятна изненада министър Караджов определи за себе си, че тунелът под Шипка е предвиден само като двулентов път (по една лента в посока). "Казвам го, за да не открием, че е изненада за всички", сподели той.

Очаква се и продължаването на 4-годишната програма за ремонт на пътищата, но ще бъде направен пълен одит на всички пътища от първи клас, магистрали и съоръженията към тях. Одитът е разпореден преди няколко дни от новия зам.-министър Явор Пенчев.

Предстои още интензивна работа с АПИ за попълване на досиетата по сегашните ремонти на магистрали, защото сегашната документация има проблеми и пропуски, няма окончателни проекти, липсва ОВОС и не са направени отчуждаванията.

По нов начин ще се бюджетират и годишните дейности на АПИ по договорите за ремонти и поддръжка. Досегашният модел, по който се залагат няколкостотин милиона, а в края на годината с извънредни постановления на правителството се дават милиарди, няма да продължи. Именно този модел доведе до протестите на строителите пред регионалното министерство това лято .

Караджов заяви още, че работата по саниране на жилищните сгради се очаква да продължи. Ще бъде извършена и цялостна проверка на заповедите за незаконно строителство. Последната задача е насочена към новия началник на ДНСК - Лиляна Петрова.

Екипът

Министър Караджов представи и екипът, с който ще работи. В него влизат зам.-министрите Деляна Иванова и Явор Пенчев. Първата ще е с ресор държавни инвестиции, ВИК, европейски програми и ще отговаря и за контрола върху всички търговски дружества под шапката на министерството. Пенчев пък ще следи АПИ, ДНСК.

Катерина Граматикова ще е началник на кабинета на министъра. А Ивайло Стайков и Васко Василев ще са съветници.

Петър Димитров е парламентарен секретар.
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    xir53646682 avatar :-@
    xir53646682
    • + 4

    "Ще се даде предимство на най-бедните региони - Родопи, Странджа-Сакар и Северозападен регион."

    Югозападна България е не по-малко бедна от Северозападна, конкретно областите Благоевград и Кюстендил, но скандалното е, че никой нищо не споменава за нея. Още повече, че е ощетена и заради присъствието на София в Югозападния статистически район. Явно е въпрос на лоби ...

    Нередност?
  • 2
    xir53646682 avatar :-@
    xir53646682
    • - 2
    • + 4

    Тунелът под Петрохан е едно тежко безумие, което не знам кой локален плоскоземен патриот е пуснал в обращение, но не престават да го повтарят. Ще закопаем милиард лева в тунел и нови пътища и огромни средства за поддръжка за вечни времена, за да съкратим времето за пътуване между София и два 40-хилядни града като Видин и Монтана с 15 минути? Сериозно ли? Защото като част от международен коридор никой няма да го ползва, след като през Калотина и Сърбия разстоянието пак ще е по-късо.

    Нередност?
  • 3
    antipa avatar :-?
    D-r D
    • - 1
    • + 3

    До коментар [#2] от "xir53646682":

    Намерението изобщо не е да се свързва населението на София с това от Видин/Монтана. Замисълът е да се проправят пътища, тунели и мостове в направление юг-север с двойно предназначение, по които американска бронетехника от пристанището Александруполис да може с трейлъри да се превозва бързо до US базите в Румъния.

    Инфраструктурната активност и предвидените бюджетни средства за това беше стартирана с проекта Триморие, чиято цел е Изт.Европа да бъде директно оставена от ЕС като феод на САЩ.

    Нередност?
  • 4
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    А кога строителните дружества ще започнат да си изпълняват договорите за поддръжка? Договорите стигат до поддръжка на околната растителност и дори варосване на дърветата, а тези неща не се правят. Кой прибира икономисаните средства затова? Защо не се глобяват фирми за неизвършена дейност?

    Нередност?
Нов коментар