🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Държавата отново се отказва от стотици милиони от тол такси за превозвачите

Новият, по-висок размер на пътните такси за камиони и автобуси ще влезе в сила на 1 юли

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • От 1 юли 2023 г. , вместо от 1 януари, тежкотоварните автомобили ще плащат по- високи тол такси
  • Общественото обсъждане за отлагането започна и приключи покрай празниците
  • Заедно с решението за по-евтини винетки това всъщност пречи да се увеличи финансирането за пътища

С едно тихо обществено обсъждане служебният кабинет е на крачка да отложи поскъпването на тол таксите за тежкотоварните автомобили. Това трябваше да се случи на 1 януари 2023 г., но на 22 декември, един работен ден преди коледните празници, беше публикуван проект на постановление за обществено обсъждане. Краят на обсъждането е днес, 5 януари 2023 г. И реално всичко това остана незабелязано от обществото.

Всичко това се случва и на фона на новината, че правителството намали цената на винетките за леки автомобили, което е ненужна и популистка стъпка.

Регионалният министър Иван Шишков, в чийто ресор попада тол системата, от месеци публично коментира как в бъдеще няма да има достатъчно пари за големи пътни проекти като магистрала "Черно море" или завършването на "Хемус". Затова е странно, че държавата за пореден път се отказва да събере съответните пътни такси от тежкотоварния трафик. Така обещаните само преди няколко месеца приходи от около 800 млн. лв. вместо сегашните 550 млн. лв. пак няма да се случат.

Тежко е, отлагаме тола

Високата инфлация, последствията от COVID-19, войната в Украйна - всичко това е посочено като причина за отлагането на новите ставки на тол таксите. "Пандемията доведе до намалено търсене на стоки и услуги, което доведе до намалени приходи за превозвачите. Ако в този момент се приложи планираното на по-ранен етап, увеличение с около 50% на тол таксите, това може допълнително да повлияе върху способността им да се възстановят от икономическите ефекти на пандемията", се посочва към доклада на проекта на постановлението.

При сухопътния превоз през 2021 г. имаше стабилно възвръщане и ръстове на приходите благодарение на силното търсене на транспортната услуга и ръста на цените на горивото, камионите и труда, посочва "Капитал" в годишния си анализ за най-големите транспортни компании за 2021 г.

Очаквано браншът посреща идеята топло. От Съюза на международните превозвачи изтъкват, че увеличаването на тол таксите ще доведе до повишаване на цените на крайните потребители например и са написали следното в становището си: "Напълно подкрепяме отлагането на срока на въвеждане на по-високи тол такси, защото това ще позволи извършване на обективен анализ на обхвата на тол мрежата и може да позволи актуализиране на платената пътна мрежа с цел повишаване на таксите за пътища, натоварени с транзитен трафик, и облекчаване на пътища, използвани за вътрешни доставки, което би позволило повишаване на приходите от тол такси без значително повишаване на вътрешните транспортни разходи за бизнеса и крайните потребители в страната."

"Тол системата в България беше въведена с цената на множество компромиси по отношение на технологична готовност и коректната й експлоатация. Отлагането на увеличението на таксите с шест месеца ще даде най-после възможност за преглед на цялостната тол система и отстраняване на редицата нейни недостатъци", пишат от Асоциация на българските предприятия за международни превози и пътищата. Те посочват редица проблеми, което е доста притеснително, тъй като системата вече над три години се експлоатира.

Подкрепа са изразили и Националното сдружение на българските спедитори (НСБС) и Националното сдружение на превозвачите на насипни товари.

Поредица реверанси

През април 2019 г. по време на управлението на ГЕРБ регионалното министерство начело с Петя Аврамова представи първите тол такси, които трябваше да се въведат през август същата година.

Таксите от април 2019 г. бяха посрещнати със силно недоволство и определени като твърде високи от бранша. За протокола - те бяха по-ниски от тези, които сега ще се приемат, в някои категории дори и в пъти по-евтини.

През юли 2019 г. ГЕРБ махна третокласните и част от второкласните пътища от платената мрежа, чийто пък размер бе намален.

Първият срок за въвеждане на системата беше 16 август 2019 г., но таксуването беше отложено заради лоша организация от страна на държавата.

В крайна сметка системата заработи на 1 март 2020 г., точно в навечерието на пандемията, с отново намалени такси.

Контролът беше безумно слаб в началото, така че не е ясно колко изобщо са плащали тежкотоварните автомобили. Тогава дори хора от бранша коментираха пред "Капитал", че ако АПИ беше продължила да ги таксува с винетки и през март, може би щеше да събере повече пари.

Междувременно леките автомобили не спряха да плащат винетки.

Проблемът към момента е, че приходите от винетки продължават да са по-високи от тези от тол такси, а пътната мрежа продължава да е в лошо състояние и има нужда от ремонти и доизграждане.

Глобите за неплатени винетки или ток такси вече може да се плащат онлайн

На сайта www.bgtoll.bg може да се заплащат нарушения, наложени за ползването на платената пътна мрежа без валидна е-винетка или платена тол такса. На страницата на Националното тол управление чрез бутон "Проверка за нарушения и възможност за плащане" и след въвеждане на необходимите данни шофьорът може да провери дали има нарушения и при наличие на такива може да плати компенсаторните такси по тях, както и по издадени електронни фишове или съставени актове за установяване на административни нарушения в законовия четиринадесетдневен срок.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    acarid avatar :-|
    acarid
    • + 1

    Би трябвало да знаете че ПМС-то вече е гласувано на министерски съвет на 29.12.2022 в нарушение на закона неспазвайки срока на общественото обсъждане. Би трябвало да ни информирате че това стана след 5 месеца ЛОБИЗЪМ от страна на заместник министър председателя и министър на транспорта Христо Алексиев. Би трябвало да проверите какви подаръци е оставил дедо Коледа в АПИ и МРРБ, че така скоростно предложиха и приеха това антибългарско решение.

    Нередност?
Нов коментар