🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

По-евтината винетка ще ни излезе по-скъпо

От 1 януари 2023 г. цената на пътната такса за леки коли ще е 87 лв. вместо 97 лв., но това е само безсмислен популизъм, който може да доведе до повече дупки на пътя

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

От Нова година цената на годишните винетки пада с 10 лв. - вместо 97 лв. шофьорите ще плащат 87 лв. Цената на останалите винетки за леките автомобили също ще се намали - за уикенд винетка ще се плаща 9 лв., за седмична - 13 лв., за месечна - 27 лева, а за тримесечната - 48 лв.

Съдейки по коментарите във Facebook под новината, публикувана от различни медии, има хора, които са се зарадвали. Но има и такива, които осъзнават защо това е глупаво.

Решението на регионалния министър Гроздан Караджов от редовното правителство на Кирил Петков, наследено от служебния кабинет, е чист популизъм, не почива на никакви разчети и реално е за сметка на самите пътуващи. Без да звучи елитарно, тези 10 лв. на година няма да променят абсолютно нищо в бюджета на потребителите. Но сумарно ще попречат на събирането на милиони за подобряването на и без това отчайващите ни пътища.

Ето защо:

Служебният регионален министър Иван Шишков преди дни каза, че страната има нужда от "най-малко 1200 км магистрали или скоростни пътища на стойност 20 млрд. лв.". В старата Стратегия за развитието на пътната инфраструктура 2015 - 2020 г. пишеше, че за привеждане на пътната инфраструктура в добро състояние (каквото и да значи това) са нужни над 22.3 млрд. лв. Има редица големи проекти, за които още няма пари - тунел под Петрохан, магистрала "Черно море", а и съществуващата пътна мрежа трябва да се закърпи.

Приходите от винетки и тол такси за 2021 г. бяха близо 430 млн. лв.

Приходите от пътни такси към края на ноември 2022 г. за годината са близо 511 млн. лева. Приблизително 268 млн. лева от тях са от е-винетки, а от тол около 243 млн. лева.

За 2023 г. шефът на тол управлението Георги Темелков предвижда приход около 770 - 820 млн. лв.

На фона на това цените на строителството се увеличават заради поскъпването на материалите и разходите за труд, а държавата плаща и 28 млн. лв. на година на австрийска компания да поддържа тол системата.

Ако искаме пътищата да нямат дупки, да са почистени, с нормална маркировка, знаци и мантинели, трябва да се харчат пари. Те обаче трябва да се харчат умно и без корупция.

Истинската революция ще е не да се намаляват пътните такси, а да не се краде от строителството и поддръжката на пътища и се заложи на качеството.

Според Шишков гражданите с леките си автомобили не бива да понасят по-голямата тежест при поддръжката на републиканската пътна мрежа, но и увеличаването на тол таксите в този момент означава да бъде наказано цялото общество с по-висока инфлация през цените на транспортните услуги. Реално намалението на винетките се прави, за да се постигне увеличение на дела, който плащат камионите и автобусите, защото именно такъв бе замисълът на системата преди десетилетие. Същевременно тол таксите за тежкотоварни автомобили ще се увеличат най-рано в средата на 2023 г. Но с наближаването на нови парламентарни избори и това може да се отложи.

Истинската революция ще е не да се намаляват пътните такси, а да не се краде от строителството и поддръжката на пътища и се заложи на качеството. Това е единственият начин да караме по безопасни магистрали, да се движим бързо и спокойно из страната.

Както написа един потребител в коментар във Facebook: "Не е проблема в 97-те или 87-те лева годишно. Проблемът е, че пътищата са ш****и!"

10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba
    • - 1
    • + 2

    @КОЙто иска да дава - моля.
    Развързвате кесията и цакате за нови пътища.
    АМА - като чуе за плащене - всеки се скатава!!!

    Нередност?
  • 2
    western_ avatar :-|
    western_
    • + 6

    Напълно правилно. Популизъм са и всичките мерки, които се обсъждат и приемат в момента - компенсация за ток, за горива..всичко ще ни излезе през носа

    Нередност?
  • 3
    lubomirgavrilov avatar :-@
    Любо
    • - 3
    • + 3

    "Решението на регионалния министър Гроздан Караджов от редовното правителство на Кирил Петков, наследено от служебния кабинет, е чист популизъм, не почива на никакви разчети и реално е за сметка на самите пътуващи." Не знам кое е "чист" и кое "мръсен'" популизъм. Този на "Капиатл" дали не е от мръсния ? Какви са фактите ? Аз живея в Европа (Франция) където имахме по-рано система с винетки, в момента няма винетки. 0 лева за винетка - ОК ? Плащам си зелената карта и това е всичко. Мислите ли, че във Франция пътищата имат повече дупки. Не, нали ? Значи проблемат е другаде. Аидеята на Капитал изглежда е да заклеймят още веднаж последното редовно правителство (на Кирил Петков). Хем е модно, хем ще вземат и някой лев. АШКОЛСУН

    Нередност?
  • 4
    nqma_zna4ka_koi avatar :-|
    nqma zna4ka koi
    • - 6
    • + 1

    Хах, текста е изцяло като разказите, които слушам за пътищата от мнооого дълго време - много се крадяло и било скъпо и некачествено и ей сега ама точно ей сега, щели да дойдат "промените" в пътното строителство и всичко щяло да стане цветя и рози... Нямало да се отпускат средства накрая на годината, всичко щяло да върви "както трябвало", това щяло да "смачка корупцията" което пък щяло да доведе до немско качество на по-ниски цени! Ако някой вярва на това и е навършил 25 години е истински наивник! Просто като всичко друго у нас искаме без пари мерцедеси - е няма такъв филм! И да - москвича като ударим чертата често излиза по-скъпо. Но като гледам най-новата мода - "като е скъпо няма да строим", защото "асфалт не се яде" и се вижда как заложените цели за "хубаво и евтино" май не просто не се реализират ама и търпят пълно фиаско! Рядко големи некадърници и популисти населиха парламента, темпото вече се загуби, а сега тръгват и загубите на пари, задлъжняването, а после ще дойде ред и да се плаща... Но така е, всяко поколение трябва да преживее своя катарзис за да надмогне празните приказки и боренето на вятърни мелници...

    Нередност?
  • 5
    popopo avatar :-|
    popopo
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#4] от "nqma zna4ka koi":

    Пълни глупости, какво ви става хора...

    Нередност?
  • 6
    katia_1 avatar :-|
    Rational
    • + 3

    В момента голяма част от мерките, които се приемат са чист популизъм.

    Нито ресторантите имат нужда от 9% ДДС, нито безогледното увеличение на пенсиите може да се финансират с нещо друго, освен с дълг.

    Сега искали да намалят цената на горивата чрез данък върху свръхпечалбата на Лукойл. Руснаците са будали и ще оставят да им вземат парите.

    Всички тези глупости ще се върнат като бумеранг. Вижте какво се случва в Унгария.

    Нередност?
  • 7
    western_ avatar :-|
    western_
    • + 3

    До коментар [#3] от "Любо":
    Нямало винетка, а? А колко данъци и осигуровки плащаш?

    Нередност?
  • 9
    snower avatar :-|
    snower
    • + 7

    Доста повърхностен анализ, Капитал. Тежкият трафик от камиони и тирове, които са по над 20-25 тона, амортизира и натоварва пътищата многократно повече от леките автомобили. Само че гербаджиите под натиска на транспортните лобита, (които им се отблагодаряват като си докарат под строй камионите на жълтите павета), заложиха ниски тол такси и за 2021 г. съотношението приходи от винетки към тол такси е почти 2:1, а трябва да е обратното. А похарчените стотици милиони за тол система, 1500 души персонал? Леките коли сега са основният източник на приходи, а трябва да са камионите и в това Караджов беше прав. Тези 10 лв по-малко от леките коли трябва да отидат в по-високи такси за тежкия трафик и да има справедливо препразпределение. Но отпорът от лобитата е сериозен, а пък обикновеният човечец си плаща и само псува.

    Нередност?
  • 10
    aly02306991 avatar :-|
    aly02306991
    • + 2

    Поредния слаб "Анализ". Ако тол системата заработи както трябва и е планирано, ще има достатъчно приходи за поддръжка на пътната мрежа. В момента, леките коли вкарват по голямата част от прихода от пътни такси, а тежкия транспорт, който преминава през България вкарва по малката част. Как е в Западна Европа пък и на Балканите? Тол системата прибира основните приходи главно от тежкия трафик. Но тук транспортното лоби е силно, октоподоподобно и често се появяват такива Статии.

    Нередност?
Нов коментар