🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Началото на новата учебна година: по-малко оценки и нов календар

Първите предложения на новия екип са за промени в организацията на учебния процес, които ще влязат в сила от идващата учебна година

Галин Цоков - министър на образованието, представи първите промени, които е подготвило новото ръководство на министерството
Галин Цоков - министър на образованието, представи първите промени, които е подготвило новото ръководство на министерството
Галин Цоков - министър на образованието, представи първите промени, които е подготвило новото ръководство на министерството    ©  Велко Ангелов
Галин Цоков - министър на образованието, представи първите промени, които е подготвило новото ръководство на министерството    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • МОН започна да работи по промените на графика за следващата учебна година
  • На този етап предложенията са козметични и няма да доведат до промяна на резултатите от матурите въпреки анализа на министерството
  • Промени в няколко наредби влизат в помощ на учителите и оценителите

Проблемите в образованието и лошите резултати на Национално външно оценяване и зрелостните изпити предизвикаха силно недоволство и притеснение във всички участници в системата - учители, родители и ученици. Това недоволство съвпадна с влизането в министерството на нов екип, а началото на всяко ново управление по принцип е най-подходящият момент за извършване на реформи. Дали обаче това ще се случи сега?

Като реакция на коментарите около зрелостните изпити във вторник министърът на образование проф. Галин Цоков представи пакет от няколко нови предложения за старт на новата учебна година.

"За първия месец, в който екипът ни работи, успяхме да набележим тези промени, които могат да започнат да действат още от идващата учебна година. Заедно с това продължава работата и по стратегическите изменения, които да започнат по-сериозна реформа", обясни проф. Галин Цоков.

Реформата започва с преразглеждане на Наредбата за оценяване, Наредбата за общообразователния минимум и подготовка, наредбата, свързана с училищното образование. Няколко комисии ще започнат работа и ще се заемат с промени за наредбата за повишаване на квалификацията на учителите.

Лошите резултати на НВО за 7 клас са сериозен проблем, който и министър Цоков определи за такъв при представянето на резултатите преди две седмици. Това обаче, което ще направи екипът му за следващата учебна година на първо място ще е да се променят датите за изпитванията на кандидат гимназистите.

"Стигнахме до идеята, че в рамките на следващата година би било по-добре външното оценяване да бъде разделено като дни като външно оценяване след 7 клас и външно оценяване на 10 клас. Това ще даде възможност на оценителите да се съсредоточат в проверката на работите на учениците след седми клас, за да е с приоритет, за да може учениците да получат резултатите си по-бързо, и след това да започне класирането в различните средни училища", посочи на брифинга си министъра.

Така датите за изпитите след седми клас се изместват с още една седмица по-късно, като според МОН по този начин учениците ще имат повече време за учене. Това обаче е спорна теза, защото учениците в седми клас правят своята подготовка за изпитите през цялата учебна година (а някои дори още от 6 клас), а последните седмици дори не посещават училище, за да могат да засилят частните си уроци и курсове. Известен резон в това предложение има по отношение на учителите, за които стресът от подготовката на два изпита в един ден ще се намали.

Промяната обаче в самата форма на изпита, промяната в учебните програми и промяната в изискванията към учениците са всъщност нещата, които могат да доведат до промяна на лошите резултати. Без да се пристъпи към конкретни действия в тази посока, само изместването на НВО с една седмица, няма да доведе до нищо.

Наредбите

Според новите предложения в Наредбата за оценяване ще бъде обсъдено промяната на минималните изисквания за текущите оценки на учениците в съответния на срок. "Например оценката от две задължителни оценки за отделните модули да се намали на една в съответния срок, за да се формира една глобална, по-обща оценка в съответния модул, така че да няма такова значение текущите оценки в рамките на отделните дисциплини в рамките на профилираните предмети", заяви просветният министър.

Промяната в Наредбата за оценяването не само е добра, а изключително необходима и то не само в тази посока, защото преди седмица при посещението си в Пловдив министър Цоков посочи, че "оценителите на матурите за 7 и 12 клас не са били достатъчно подготвени, особено при синхронизирането на вижданията си по отделни критерии и показатели, свързани с оценките. Това беше единият от изводите на МОН след провеждането на изпитите.

Министерството подготвя промени и в областта на изследователската и проектната дейност на учениците, обсъжда се съвместно преподаване на учители по различни дисциплини, както и съвместно оценяване. Целта според министър Цоков е да се освободи повече време за учители да работят с учениците в класните стаи. "Намаляването на броя изпитвания е важно, за да се случи това", обоснова се просветният министър.

Очаква се до края на седмицата наредбите да бъдат отворени за обществено обсъждане в рамките на месец, за да може ръководството на МОН да обсъди с експерти и социални партньори как е най-добре да се случат тези промени, за да може да влязат в сила още от следващата учебна година.

Квалификации

Върху повишаването на квалификацията на учителите МОН мисли да поработи чрез промяна в наредбата за това. С промени в нея ще се реши "проблемът с финансирането на работата на образователните медиатори в системата на предучилищното и училищното образование", съобщи министърът. Средствата за тази година ще бъдат обезпечени от бюджета на МОН, а за следващата ще бъдат отпуснати целево малко над 10 млн. лв. от държавния бюджет.

В наредбата се въвежда нов елемент за финансиране на училища и детски градини с концентрация на деца и ученици от уязвими групи, чрез който ще се предоставят целево средства за назначаване на образователни медиатори, социални работници и помощници на учителя, в рамките на определените с работни места за тези служители.

Според информация от министерството, благодарение на работата на медиаторите в системата на образованието са обхванати 2800 ученици, застрашени от отпадане. Броят на достигнатите родители от образователните медиатори е над 14 хил.

Иновациите

Министър Цоков съобщи и за създаването на карта, наречена и "съкровищница" на иновациите в българските училища. По думите му вече е приключило обобщаването на информацията, като в нея е описан характерът и срокът на действие на съответната иновация. "През следващите седмици предстои визуално да се представи по-добре и по-оперативно тази информация, за да може всеки училищен директор, учител или експерт в областта на образованието, с едно кликване да види характера на иновацията, която се реализира в съответното училище", обясни министър Цоков. Той подчерта, че ще се даде възможност иновациите, които се случват в последните години в нашата образователна система, да бъдат по-видими и анализирани от експерти в областта на образованието и така бъдат по-лесно мултиплицирани и в други образователни организации.

Министър Цоков представи и нов модул по националната програма "Иновации в действие". С него се създават пет училищни лаборатории за иновации в рамките на образователната система. Те ще бъдат фиксирани в пет отделни училища. Това са 108 Средно училище "Никола Беловеждов" в София, Основно училище "Петко Рачов Славейков" във Варна, Природо-математическа гимназия "Яне Сандански" в Гоце Делчев, Второ основно училище "Петко Рачов Славейков" в Стара Загора и Обединено училище "Неофит Рилски" в село Дерманци, община Луковит.

"Всички те имат успешен опит в реализиране на иновации", посочват от министерството.

Всяка от лаборатории ще е с различно тематично направление - "Предприемачество и финансова грамотност", "Екология и зелена енергия", "Проектно базирано обучение и интегрирано знание", "Позитивно образование и личностно развитие" и "Образователна интеграция и гражданско образование". Осигурените за целта средства са 150 хил. лв. или по 30 хил. лв. за всяко от петте училища.

Календарът

Леки промени предвижда и проектът за учебното време и ваканциите през следващата година. Към ваканционните дни обаче продължават да се включват съботите и неделите като се смятат за почивни. Така еднодневна междусрочна ваканция примерно се отчита от МОН като тридневна, включвайки събота и неделя.

Петдневна есенна ваканция предвижда проектът (от 01.11 до 05.11 вкл.), но последните 2 дни от нея отново са събота и неделя. По Коледа децата ще почиват една седмица от 23.12 (събота) до 2 януари. Пролетната ваканция също включва в себе си две съботи и недели от 30.03 до 07.04.

Графикът ще бъде предложен за обсъждане и предложения преди да бъде одобрен. Практиката обаче показва, че той почти винаги остава, такъв, какъвто е предложен от МОН.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    rzx001184820 avatar :-|
    rzx001184820

    Според мен, колкото повече оценки има, в рамките на една учебна година, толкова повече поводи за учене има от страна на съответния ученик. Има нагледен пример за това вкъщи! Освен това резултатите от матурите са плачевни и плашещи и трябва да се направят промени, които да ги коригират в позитивна насока! Явно няма желание и далновидност от страна на правителството за това! Питам се защо?!

    Нередност?
Нов коментар