🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Дайте мегафона на децата, моля

Какво мислят 17-годишните за напредъка на детските права в България и уважението към мнението им

   ©  Инна Павлова, Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Не си живял социализма, ако не пазиш някъде дълбоко в пазвата си ужасяващ спомен от детската градина. Как ти тъпчат в бузите мляко с ориз, защото "как може да не обичаш". Как стоиш прав до стената с часове, защото не можеш да заспиш по команда "следобеден сън". Как те налагат по пръстите, ако посягаш да рисуваш с "грешната", лява ръка. Как усещаш с цялото си детско същество, че има нещо дълбоко сбъркано и човеконенавистно във всичко това. Защото ти стърчиш там със своята личност и различност, а задачата е да ти изгладят всеки ръб, за да се побереш в калъпа на системата. Всяко дете - враг на тутраканската селищна система един вид.

Тази седмица България отбелязва 25 години от подписването на Конвенцията на ООН за правата на детето, документът - възмездие за щетите, нанесени от деспотизма на детската градина от онова време. Шегата настрана, конвенцията е онзи символен праг, който българските институции прекрачиха, за да сменят изцяло начина, по който се отнасят към децата. В центъра на усилията им застана детето като личност с ясни права, а те трябваше да се ангажират да защитават неговия най-добър интерес в грижата за безопасността, здравето и благоденствието му.

Срещнахме се с няколко младежи от поколенията, родили се и пораснали под защитата на конвенцията. Питахме ги как те разбират правата си. (вижте повече за детските права в карето) Разговаряхме за семейството, училището, средата и търсихме как философията на документа се отразява или не във всекидневието им. Това, което чувахме най-често, е: "искам да участвам и искам да бъда чут". 

Какво казваш на пожеланието "да слушаш мама и тате", питаме 17-годишната Кристина от Габрово. "Те да слушат мен", смее се тя. Кристина държи много на правото си на мнение и смята, че тъкмо защото родителите й са уважавали това и не са завършвали всеки спор със "защото така казвам", днес тя е по-самостоятелна и отговорна. "Децата често имат по-добри идеи и представи за правилно и грешно от възрастните", убедена е Кристина.

Нейната връстничка Виктория от Златица например често се дразни, че възрастните хора съдят за зрелостта на преценката й според това на колко е години, а не според това как мисли и как се държи. "Порастването е вътрешното усещане, че си отговорен за някои неща", добавя мъдро Виктория, а това при всеки може да се случи на различна възраст. "Понякога спорим с нашите, аз държа на своето, те на тяхното, но намираме общ език с идеята, че времената се променят и това, което е било, когато те са били деца, вече не е същото", разказва Виктория. "Аз приемам лично всеки път, когато някой каже, че дете не може да участва във вземането на решения или да изказва мнение по различни теми", гневи се тя. "Да, мнението ни може да няма юридическа стойност, но е важно, защото ние имаме свои виждания. Аз смятам, че нещата, които ни засягат, трябва да се решават и от нас. Не може възрастни да работят за деца, ако не работят с деца", отсича Виктория. 

Кристина и Виктория са част от младежката мрежа "Мегафон". В деня, в който Държавната агенция за закрила на детето организира конференция, за да чества 25 години от приемането на Конвенцията за правата на детето (на която впрочем имаше младежи слушатели, но не и участници), те и техните приятели направиха символично шествие в София, за да заявят, че, първо - малко се говори за детски права, и, второ - все още много малко възрастни и деца разбират смисъла и важността им. "Озадачаващо е, че дори на днешната дата никой не търси изрично мнението на децата и младите хора за това какъв е напредъкът в отстояването на конвенцията", отбелязаха те в манифеста си.

В училище не се пита

Според младежите семейството е много по-зачитаща правото им на мнение среда от училището. Парадоксът е, че мястото, на което прекарват най-много време всеки ден, е мястото, където се чувстват най-малко свободни и насърчавани да участват. "Там е борба всеки ден", казва Кристина.

"Паола Димитрова, яви се при директора, а в понеделник майка ти да бъде в офиса му", кънти в главата на 16-годишното момиче. Обвиняват я, че се е държала неуважително и е обидила учителката си. Тя разказва случката така: "Поисках повече информация за учебния материал." Отговори ми се: "Не ми занимава с това в момента." Аз попитах: "Добре, а как да разбера повече?" И отсреща пак: "Ами не знам."

Някои учители възприемат питането, изказването на различно мислене като незачитане и разваляне на дисциплината в час, разказват младежите. И преживяват тежко загубата на контрол. "Дали един възрастен ще зачете мнението ти зависи от това как сам той е бил възпитан и как са се държали с него като малък", отбелязва 17-годишната Наталия от Бяла Слатина.

Разбира се, има и много училища, в които директори и учители са по-отзивчиви към включването на учениците във вземането на решения. "Стараят се да зачитат мнението ни, правят анкети, за да разберат какво искаме да се промени в училищната среда и да изказват положително мнение за това, което казваме, макар че нещата много-много не се променят", усмихва се Виктория. 18-годишният Явор например си спомня през смях как учениците в неговата гимназия в Габрово са се включили в организацията на последния ученически празник. Те са настоявали празненството да се състои в модерна зала в града и да наемат диджей, който да ги забавлява, но учителите надделели и в крайна сметка поръчали... духов оркестър. 

В по-малките градове и селата, признават младежите, в училищната среда се срещат и недопустими практики. "Случва се учител да си позволи да издърпа някого за ухото. В прогимназията учителка удари ученик с пръстените си по главата, защото бъбреше в час", разказва Наталия. Паола пък до ден днешен си спомня как в трети клас, когато неин съученик е чоплил семки в час, учителката е започнала да го удря с якето му. "Целият клас замръзна, бяхме в шок", разказва 17-годишното момиче. "На следващия ден все едно нищо не се беше случило. Момчето беше от дом. Нямаше родители, които да се застъпят за него." Тези случки се разказват само между учениците. Предпочитат да не ги споделят с други възрастни, защото считат за достатъчно унижение това, че им се е случило. "Някои търсят правата си, други не, но насилието предизвиква само озлобление според мен. И после детето също става насилник", казва Наталия.

Познават ли децата правата си

Гласът на децата все още няма тежест в обществото е оценката на младежите. Тези, които участват в ученически съвети или доброволстват в младежки организации, усещат, че са много малко връстниците им, които следват техния път. "Скоро правихме презентация на "Интеракт" клуба в моето училище. Обяснихме на съучениците си, че се занимаваме с благотворителност, че е интересно и забавно, че си помагаме", разказва Виктория. "Но те нямаха желание да се включат. Като че ли нямат желанието да правят нещо за друг, да променят, да са тези, които водят промяната", разсъждава тя. "Мрънкаме, че не ни харесва училищният под, но нямаме желанието да кажем, да направим нещо. Ако някой много ни ръчка, ще си кажем мнението. Но не идва вътре от нас. Да заявим това не ни харесва." Другото, което й прави впечатление - че в незаинтересоваността и невежеството си някои нейни връстници бъркат правата си с това, че са свободни от всякакви задължения. "Да кажем, че някой ученик нарушава правилника и не си спазва задълженията. Ако учителят реши да наложи наказание, започва една караница "вие нямате право на това". Стига се дотам, защото учениците не си знаят правата, но не си знаят и задълженията", отсича Виктория.

Всъщност това, което 17-годишното момиче усеща отсега, е, че уважението към мнението и личността са изначално толкова ниско в приоритетите ни като общество, че хората някак са изгубили инерцията дори да ги изразяват. Тя го илюстрира и с този пример: "Когато младежите искаме да вземем отношение по проблем в града, не се получава. Местните управници не ни взимат насериозно. Те не взимат насериозно и това, което казват възрастните, де. Може би защото не приемат насериозно работата си, но това е отделен въпрос."

Кои са правата на децата?

Правото на здраве. Всяко дете има право на здраве – не само физическо, но и психично и социално. Това означава, че всяко едно дете трябва да може да отиде на лекар във всеки един момент, но и че ние като възрастни даваме пример за това какво означава здравословен начин на живот.

Право на семейство. Най-добрата среда за всяко дете е собственото му семейство. Децата не бива да бъдат разделяни от родителите си, освен когато е доказано, че има опасност за техния живот, здраве или развитие.

Правото на образование. Целта на образованието е постигане на функционална грамотност за всички деца, тоест не само да се научат да четат, да пишат и да смятат, но и да усвоят знания и умения, които им позволяват да мислят критично, да правят информиран избор. Децата не бива да бъдат разделяни и да учат отделно от останалите деца само заради етническия си произход или увреждания.

Право на достоен живот в сигурна и защитена среда. При всяко едно действие, които ние като възрастни предприемаме, трябва да си даваме сметка какъв ще е ефектът върху децата – когато събаряме незаконни постройки, трябва много ясно да си даваме сметка какво се случва с децата, които живеят вътре.

Право на защита от насилие. Често удрянето на шамар изглежда като единствения възможен начин да се справим със ситуацията, но децата могат да бъдат възпитани и да се научат да спазват граници и с любов и уважение! Боят учи, но само на лоши неща.

Правото на мнение. Упражняването на правото на мнение е процес, в който се учиш да формираш и да изказваш мислите си. Ако участваш във взимането на решения по въпроси за твоя живот като малък, ще знаеш как да правиш това много по-добре, когато пораснеш.

Източник: Национална мрежа за децата
7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    teri_beri avatar :-|
    Terry bear
    • - 3
    • + 13

    Истината е, че напредък няма. Има разписани закони, подписани конвенции, но само на думи. Правата на децата се защитават, само ако някой ще получи финансова изгода. В София и големите градове, може да има чуваемост на проблемите на децата, но извън тях - живота си тече както е бил преди 30 години.

    Нередност?
  • 2
    pipilonia avatar :-|
    pipilonia
    • - 2
    • + 5

    Удивена съм! Колко умни, разсъждаващи деца!

    Нередност?
  • 3
    tademan avatar :-?
    Tademan
    • - 5
    • + 1

    "Чоплил семки в час" - какво възпитание и какви родители?

    Нередност?
  • 4
    karik avatar :-P
    karik
    • - 1
    • + 1

    Вие сериозно ли? Малко прекалявате с разбирането за свобода!

    Нередност?
  • 5
    tademan avatar :-|
    Tademan

    С тези минуси как възпитавате децата си ?!
    Учил съм 1 година в провинцията. Бях добър ученик и в София, но там ми писах 6 по всичко и дори ми предлагаха да мина в горен клас, като взема 2 години за една. Един от съучениците ми в 8-ми клас беше прочел само една книга, а някои нито една ! Повечето от Вас едва ли имат представа и база за сравнение!

    Нередност?
  • 6
    nifelit avatar :-|
    nifelit

    Дaли 17 годишните употребявaт думaтa "прогимнaзия"?

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 7
    bochko avatar :-|
    bochko

    Еййййй, повече такива статии! Умовете на нашата млада генерация са в развета си! Нека им покажем публичност!

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал