Сбърканата концепция за ЦИК и нейните решения

ЦИК е изцяло политизиран орган, съставен от партийно номинирани членове, а в български условия това изключва независимост на решенията

Мирен протест в деня за размисъл преди местните избори - събота, 28 октомври, заради решението на ЦИК да не се ползват машини за гласуване в изборния ден
Мирен протест в деня за размисъл преди местните избори - събота, 28 октомври, заради решението на ЦИК да не се ползват машини за гласуване в изборния ден
Мирен протест в деня за размисъл преди местните избори - събота, 28 октомври, заради решението на ЦИК да не се ползват машини за гласуване в изборния ден    ©  Велко Ангелов
Мирен протест в деня за размисъл преди местните избори - събота, 28 октомври, заради решението на ЦИК да не се ползват машини за гласуване в изборния ден    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Капитал Право Капитал Право

Научавайте най-важното от правния свят и съдебната система всяка седмица на мейла си

Темата за дефектите в начина на конструиране на ЦИК беше подрбно разгледана в публикацията "Невъзможната ЦИК", изготвена по инициатива на Института за развитие на публичната среда. Тук ще прочетете резюме от нея заради решението на ЦИК да отменим машинното гласуване един ден преди изборите, което повдигна сериозни съмнения в нейната безпристрастност и доколко тя е част от превзетата държава.

  • Защо Централната избирателна комисия (ЦИК) действа като партийна марионетка вместо като независим орган, който взема решенията си базирани на солидни аргументи и след задълбочено обсъждане?
  • Защо другите парламентарни партии имат представители в ЦИК, а "Продължаваме промяната", която е един от лидерите в политическия живот, няма нито един? Няма и "Възраждане".
  • Защо комисията взема очевидно предварително договорени решения, които фундаментално променят условията, по които се гласува на избори, без членовете ѝ да се чувстват ангажирани да обяснят това на обществеността?

Всички тези въпроси изникнаха с голяма сила след скандала с отмяната на машинното гласуване от ЦИК в петък вечерта, непосредствено преди първия тур на местните избори, и липсата на реална възможност за ефективен контрол и противодействие.

Те имат един основен отговор - съставът и начинът на конституиране на Централната избирателна комисия е концептуално сбъркан, оттам идват и проблемите в начина на вземане на решенията ѝ. На практика ЦИК е уж независим орган, но тя е съставена от членове, предложени от парламентарните партии по квоти, определени съобразно съотношението в парламента. И от този партийно назначен орган се очаква за взема независими и политически необременени решения, които засягат именно възпроизвеждането на партийното участие в управлението на държавата. А това е непосилна задача в български условия. Може би в държави с дългогодишни демократични традиции подобна мисия да е възможна, но у нас партийното представителство означава единствено лост за неправомерно влияние.

Тази тема обаче не е повдигана нито веднъж при многобройните законопроекти за промени в Изборния кодекс. Една от основните причини е, че пререшаването на начина, по който се конструира ЦИК, не е изгодно на основните парламентарни партии с традиционно политическо присъствие, които по условие имат и най-голяма представителство в състава на комисията.

По закон ЦИК е независим държавен орган, но на практика комисията е съставена от партийни номинации в същото съотношение, което имат помежду си партиите и коалициите в парламента към момента на съставянето на ЦИК. Макар че те се назначават с указ на президента, практически съставът на комисията зависи изцяло от парламентарно представените партии и коалиции, доколкото президентът е обвързан от номинациите, които те правят - законът не предвижда възможност президентът да назначи за член на комисията човек, който не е бил предложен от парламентарна сила.

Същевременно членовете на комисията се назначават с петгодишен мандат, който не се прекратява при промяна на партийната доминация в Народното събрание - след избори. Мандатът на ЦИК и на парламента не съвпада, а особено при настоящата ситуация на няколко последователни кратковременни парламента, изискването за спазване на политическото съотношение е практически възможно единствено към момента на конституиране на ЦИК. Така законът формално е спазен, но е лишен от смисъл, защото съставът на ЦИК е неадекватен с оглед на политическото представителство през цялото времетраене на мандата.

В настоящия състав на ЦИК, назначен през май 2021 г. и който отразява партийното представителство към онзи момент, има четирима представители на ГЕРБ, по трима на "Има такъв народ" и БСП, по двама на "Демократична България" и ДПС и един представител на "Изправи се! Мутри вън!" - зам.-председателката Росица Матева. Председателката на комисията Камелия Нейкова пък е номинация на ИТН.

Същевременно в сегашния състав на ЦИК няма нито един представител на "Продължаваме промяната", която беше създадена през есента на 2021 г. Няма представител и на "Възраждане", която през май 2021 г. нямаше парламентарно представителство.

Този модел на формиране на ЦИК не е адекватен при създаването на постоянна изборна администрация с мандат, като при него политическото представителство се изкривява до парадоксални резултати.

Проблемът с политизирането на ЦИК се отразява и в начина на вземане на решенията му. Вече има много примери как мнозинството в комисията може да наложи абсурдно по съдържанието си решение, без да излага смислени мотиви по същество и отмяната на машинното гласуване е само един от тези примери. Същият публичен скандал провокира и решението на ЦИК от февруари т.г. да се записват общо в протоколите с изборните резултати бройката на класическите хартиени бюлетини и с машинни бюлетини, наложена от същото "хартиено мнозинство" - членовете на комисията, избрани от ГЕРБ, БСП и ДПС плюс ИТН. Това решение бе съборено в съда, но случаят е показателен как едно мнозинство в комисията може да наложи абсурдно решение, без да излага смислени мотиви по същество.

Решението на проблема с политизираната ЦИК, който всъщност е характерен проблем на новите и нововъзникващите демокрации навсякъде по света, е в друг начин на конституиране на този орган. Световната практика дава разнообразни пример за такива разрешения, които най-общо се свеждат до редуциране на партийните квоти в комисията до един представител на парламентарна партия или коалиция, комбинирано с представителство на други институции.

Трябва обаче някой да повдигне въпроса и да инициира обществен дебат по темата - по прозрачен механизъм, а не по начина, по който в момента се лансират законодателните предложения на сглобката. В неделя някои от представителите на политическите сили в парламента повдигнаха въпроса за нова наложителна промяна в Изборния кодекс, но отново не по темата за състава на ЦИК, за машинното гласуване.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар