Сбърканата концепция за ЦИК и нейните решения
ЦИК е изцяло политизиран орган, съставен от партийно номинирани членове, а в български условия това изключва независимост на решенията
Научавайте най-важното от правния свят и съдебната система всяка седмица на мейла си
- Защо Централната избирателна комисия (ЦИК) действа като партийна марионетка вместо като независим орган, който взема решенията си базирани на солидни аргументи и след задълбочено обсъждане?
- Защо другите парламентарни партии имат представители в ЦИК, а "Продължаваме промяната", която е един от лидерите в политическия живот, няма нито един? Няма и "Възраждане".
- Защо комисията взема очевидно предварително договорени решения, които фундаментално променят условията, по които се гласува на избори, без членовете ѝ да се чувстват ангажирани да обяснят това на обществеността?
Всички тези въпроси изникнаха с голяма сила след скандала с отмяната на машинното гласуване от ЦИК в петък вечерта, непосредствено преди първия тур на местните избори, и липсата на реална възможност за ефективен контрол и противодействие.
Те имат един основен отговор - съставът и начинът на конституиране на Централната избирателна комисия е концептуално сбъркан, оттам идват и проблемите в начина на вземане на решенията ѝ. На практика ЦИК е уж независим орган, но тя е съставена от членове, предложени от парламентарните партии по квоти, определени съобразно съотношението в парламента. И от този партийно назначен орган се очаква за взема независими и политически необременени решения, които засягат именно възпроизвеждането на партийното участие в управлението на държавата. А това е непосилна задача в български условия. Може би в държави с дългогодишни демократични традиции подобна мисия да е възможна, но у нас партийното представителство означава единствено лост за неправомерно влияние.
Тази тема обаче не е повдигана нито веднъж при многобройните законопроекти за промени в Изборния кодекс. Една от основните причини е, че пререшаването на начина, по който се конструира ЦИК, не е изгодно на основните парламентарни партии с традиционно политическо присъствие, които по условие имат и най-голяма представителство в състава на комисията.
По закон ЦИК е независим държавен орган, но на практика комисията е съставена от партийни номинации в същото съотношение, което имат помежду си партиите и коалициите в парламента към момента на съставянето на ЦИК. Макар че те се назначават с указ на президента, практически съставът на комисията зависи изцяло от парламентарно представените партии и коалиции, доколкото президентът е обвързан от номинациите, които те правят - законът не предвижда възможност президентът да назначи за член на комисията човек, който не е бил предложен от парламентарна сила.
Същевременно членовете на комисията се назначават с петгодишен мандат, който не се прекратява при промяна на партийната доминация в Народното събрание - след избори. Мандатът на ЦИК и на парламента не съвпада, а особено при настоящата ситуация на няколко последователни кратковременни парламента, изискването за спазване на политическото съотношение е практически възможно единствено към момента на конституиране на ЦИК. Така законът формално е спазен, но е лишен от смисъл, защото съставът на ЦИК е неадекватен с оглед на политическото представителство през цялото времетраене на мандата.
В настоящия състав на ЦИК, назначен през май 2021 г. и който отразява партийното представителство към онзи момент, има четирима представители на ГЕРБ, по трима на "Има такъв народ" и БСП, по двама на "Демократична България" и ДПС и един представител на "Изправи се! Мутри вън!" - зам.-председателката Росица Матева. Председателката на комисията Камелия Нейкова пък е номинация на ИТН.
Същевременно в сегашния състав на ЦИК няма нито един представител на "Продължаваме промяната", която беше създадена през есента на 2021 г. Няма представител и на "Възраждане", която през май 2021 г. нямаше парламентарно представителство.
Този модел на формиране на ЦИК не е адекватен при създаването на постоянна изборна администрация с мандат, като при него политическото представителство се изкривява до парадоксални резултати.
Проблемът с политизирането на ЦИК се отразява и в начина на вземане на решенията му. Вече има много примери как мнозинството в комисията може да наложи абсурдно по съдържанието си решение, без да излага смислени мотиви по същество и отмяната на машинното гласуване е само един от тези примери. Същият публичен скандал провокира и решението на ЦИК от февруари т.г. да се записват общо в протоколите с изборните резултати бройката на класическите хартиени бюлетини и с машинни бюлетини, наложена от същото "хартиено мнозинство" - членовете на комисията, избрани от ГЕРБ, БСП и ДПС плюс ИТН. Това решение бе съборено в съда, но случаят е показателен как едно мнозинство в комисията може да наложи абсурдно решение, без да излага смислени мотиви по същество.
Решението на проблема с политизираната ЦИК, който всъщност е характерен проблем на новите и нововъзникващите демокрации навсякъде по света, е в друг начин на конституиране на този орган. Световната практика дава разнообразни пример за такива разрешения, които най-общо се свеждат до редуциране на партийните квоти в комисията до един представител на парламентарна партия или коалиция, комбинирано с представителство на други институции.
Трябва обаче някой да повдигне въпроса и да инициира обществен дебат по темата - по прозрачен механизъм, а не по начина, по който в момента се лансират законодателните предложения на сглобката. В неделя някои от представителите на политическите сили в парламента повдигнаха въпроса за нова наложителна промяна в Изборния кодекс, но отново не по темата за състава на ЦИК, за машинното гласуване.
1 коментар
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.