НА ЖИВО от 09:00 ч.:
Среща на бизнеса от Черноморието

Накъде ще завие икономическата политика

В условия на непредвидимост

Базовият вариант е политиката, която се определя от служебния кабинет, да продължи
Базовият вариант е политиката, която се определя от служебния кабинет, да продължи
Базовият вариант е политиката, която се определя от служебния кабинет, да продължи    ©  Shutterstock
Базовият вариант е политиката, която се определя от служебния кабинет, да продължи    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Петър Ганев в коментар за бюлетина на Института за пазарна икономика

Ако трябва да очертаем общата рамка на икономическата политика в следващите няколко месеца, базовият вариант е политиката, която се определя от служебния кабинет - било то с мандата на някоя партия или като нов служебен до поредните избори. При оставане на служебния кабинет в краткосрочен план най-вероятно ще продължи "разглобяването" на предходното управление, в това число промяна в управлението на ключови за икономиката държавни институции и компании. Ще се форсира приемането на предложената актуализация на бюджета и на последния вариант на Националния план за възстановяване и устойчивост. Последните две обаче ще са изправени пред трудности.

Актуализацията на бюджета трябва да мине през парламента, като това не е възможно без гласовете на "Има такъв народ" или ГЕРБ. Ако ГЕРБ държи твърда позиция и разривът между ИТН и служебния кабинет продължи, може да се окажем в ситуация без мнозинство за предложената актуализация. Без нея е възможно да се мине - приходите се събират и без гласуване на депутатите, но разходите по някои основни програми (като 50-те лева за пенсионерите) ще останат месец за месец и ще трябва постоянно да се търсят възможности за тяхното финансиране. Възможен е и вариант, при който партиите в парламента да напудрят актуализацията - депутатите имат свобода да гласуват собствени промени в бюджета, като просто сервират новия бюджет на служебния кабинет.

Не е ясно и бъдещето на Националния план за възстановяване и устойчивост, който не е задължително да бъде гласуван в Народно събрание, но по всичко личи, че виси с поемането на ясни ангажименти в сферите на правосъдието и енергетиката. Ако служебното правителство реши да внесе плана, то ще трябва да поеме и съответните ангажименти, което носи политически рискове. Отлагането на внасянето на плана до нови избори и нов кабинет просто ще сложи спирачка за 2-3 месеца, докато се формира нова власт, която отново може да тръгне по пътя на пренаписването на документа.

Засега най-ясна е критиката спрямо предложената добавка към най-ниските пенсии - допълнението до 369 лв., която се определя като твърде сложна и за която са предвидени 34.8 млн. лв. По-важно обаче е какво ще е цялостното решение за пенсиите, както и как ще се действа с корона мерките, за които са отделени близо 1.2 млрд. лв. в проекта на служебния кабинет.

И докато актуализацията е наглед по-простият документ, то Националният план за възстановяване и устойчивост изглежда по-сложна задача. Хубаво е все пак в някакъв момент пренаписването да спре и тази сага да приключи. И докато всички се фокусират върху парите, критиките на ЕК са в частта с реформите и ангажиментите на страната в сфери като върховенство на закона, енергетика и социална политика.

Ако се грижат за хората, да актуализират бюджета

Служебният министър на финансите Асен Василев пред в. "24 часа"

Всички партии в парламента прокламират, че се грижат за хората. Ако наистина искат да покажат, парламентът трябва да направи актуализацията на бюджета, преди да се разпусне за евентуални нови избори. Депутатите могат да имат друга визия за конкретните параметри за пенсиите или помощите на бизнеса, но без актуализация на бюджета държавата не би могла да посрещне всички плащания до края на годината.

На база останал резерв плащанията, свързани с епидемията, ще могат да вървят само до края на този месец. Без актуализация не може сега записаната разходна част на бюджета да се надвиши, въпреки че държавата разполага с 1.6 млрд. лева повече от планираните. Така при нова пандемична вълна няма да има пари за допълнителната финансова помощ за медиците, за допълнителни ваксини и лекарства. Ще се наложи и спиране на мярката 60/40.

Като говорим за спиране на кранчетата, то не става с магическа пръчка, а договор по договор. Давам ви пример - имаше искане за плащане по договор за борба с градушките. Оказа се, че по този договор това, което плащаме за летателен час, е 4 пъти повече за един такъв самолет.

Допълнителни приходи за бюджета ще дойдат и ако бизнесът бъде оставен да работи на спокойствие - без натиск, корупция и излишни дейности. Цялата енергия на собствениците и мениджърите, вместо да си играят на котка и мишка с държавата, ще бъде насочена към това да произвеждат по-добър и по-качествен продукт. Това би трябвало да има ефект.
Все още няма коментари
Нов коментар