Когато демокрациите остаряват
Заради все по-застаряващото си население развитите страни все по-трудно се приспособяват към глобалните промени
Федерико Фубини
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Тази седмица президентът на САЩ Джо Байдън ще бъде домакин на виртуална среща на върха за демокрацията, която след около година ще бъде последвана и от събиране на лидери от целия свят лице в лице. Над 100 правителства са поканени да участват.
Разбира се, не всички от поканените страни са крепости на демокрацията. Всъщност в част от тях качеството на демокрацията е, меко казано, под въпрос. Ангола, Демократична република Конго, Ирак, Кения, Малайзия, Пакистан и Сърбия са влезли в списъка въпреки авторитарния си уклон, по геополитически съображения Белият дом включи и Бразилия, Индия, Филипините и Полша, независимо от демократичното отстъпление в тези държави през последните години.
Във всеки случай по-интересният въпрос е за държавите, чиито демократични системи са в добро здраве. Имат ли други общи характеристики освен свободните и честни избори, прилагането на върховенството на закона и гарантирането на свободата на изразяване и други човешки права?
Едно нещо е сигурно: лагерът на истинските демокрации е по-малък, отколкото преди десет години. Въпреки че крайнодесните движения отскоро губят известно влияние в Западна Европа и въпреки че популистките автократи станаха по-малко популярни в Бразилия, Унгария, Турция и дори в Русия, налице е добре документирана глобална тенденция към сравнително по-авторитарни политически системи през последното десетилетие. От 146-те държави с повече от два милиарда жители Freedom House смята само 39 за "напълно свободни" през 2020 г. През 2010 г. са били 43.
Но по-малко забележима характеристика на днешните истински демокрации е, че населението им обикновено е застаряващо. От тези 146 по-големи държави почти никоя няма както убедителна демократична система (над 85 от 100-точковия индекс на Freedom House), така и сравнително младо население. Единствените изключения са малката Коста Рика и Уругвай, които имат силни демократични институции и средната възраст на жителите им е около 35 години.
Както показва графиката, нито една по-голяма страна не е едновременно и млада, и свободна. В горния десен ъгъл са групирани демокрациите, представляващи най-силните граждански и политически права в света, но също и най-застаряващите му популации. Това развитие се ускорява през последното десетилетие и ще се задълбочава все повече в бъдеще предвид демографските тенденции.
Това не означава, че политическата свобода кара населението да застарява или че по-старите общества са по-благоприятни за демокрацията. Единствената причинно-следствена връзка, която може да се посочи, е, че благосъстоянието, осигурено от отворените общества, има тенденция да удължава продължителността на живота и позволява по-добро семейно планиране.
Но в ерата на бързи глобални промени и умножаващи се кризи тези демографски тенденции повдигат неотложни въпроси. Влияе ли нарастващият дял на по-възрастните гласоподаватели на това как една страна ще се приспособи към и ще реагира на международни шокове, финансови кризи, инфлационни или дефлационни заплахи, иновативни технологии, миграционни вълни и всичките проблеми, свързани с изменението на климата?
Това беше централен въпрос на последните федерални избори в Германия (въпреки че остана скрит под повърхността на обичайното партийно съперничество). Германия, следвана близко от Италия, е с най-високата средна възраст в Европа. Повече от половината от електората във всяка от двете страни е на над 50 години. Броят на германските избиратели с право на глас намаля с 1,3 милиона на последните общи избори поради демографския спад. На националните избори в Западна Германия през 1987 г. 23% от гласоподавателите са на възраст под 30 години, а 26% - над 60 години. През 2021 г. 14,4% са под 30, а 38,2% са над 60. Подобна или дори по-остра тенденция се наблюдава и в Италия, Япония и Южна Корея.
Възрастта, разбира се, оказва силно влияние върху психологическите черти и политическите предпочитания на избирателите. Възрастните хора обикновено са малко по-мъдри, но също така са по-предпазливи и по-бавно разбират новостите. Те обикновено са по-малко способни или склонни да се адаптират към обратите на историята. Младите хора, обратно, са склонни към гъвкавост, по-малко избягват рисковете и са по-устойчиви на сътресения.
Разбира се, тези характеристики на индивидите невинаги се отразяват на ниво държава. Първата иРНК ваксина срещу COVID-19 дойде от посивяващата Германия. Най-старото общество в света, Япония, също така е световен лидер в роботиката именно защото трябва да осигури грижи за възрастните хора и да поддържа производителността с все по-малко и все по-възрастни работници. Ясно е, че страните с относително по-малко млади хора все още могат да иновират.
В други отношения обаче демографски обоснованият консерватизъм на тези страни (или поне бездействието им) и липсата на смела дългосрочна визия са неоспорими. Нека вземем паникьосаните реакции на Европа всеки път, когато по границите й пристигне дори малка миграционна вълна, или относителната толерантност към дефлационните тенденции в Европа и Япония, където милиони пенсионери живеят от наеми. Освен това нарастващото нежелание на демократичните страни да поемат рискове по време на геополитически кризи изигра немалка роля в униженията на Запада в Сирия, Либия и Афганистан.
Отсъствието на смелост, отвореност към новото или на дългосрочна визия в днешните демокрации е силно тревожно. По-лошото е, че няма очевиден антидот за този процес, освен да се опитаме да дадем на младите хора повече тежест във взимането на решения. В Германия, където новото коалиционно правителство включва двете най-предпочитани от по-младите избиратели партии - Зелените и Свободните демократи, намаляването на възрастта за гласуване до 16 години вече се появи официално в списъка със задачи на правителството.
Това може да се окаже разумна реформа, която да бъде по-широко обсъдена на тазгодишната среща на върха за демокрацията.
1 коментар
Здравейте,
Според мен има неточности в статията:
1. "От 146-те държави с повече от два милиарда жители". В света още няма нито една държава с 2 милиарда население. Китай е с около 1.4 милиарда.
2. "Както показва графиката, нито една по-голяма страна не е едновременно и млада, и свободна." Графиката е двудименсионна, има информация за медианата на възрастта на населението и за свобода, но не показва големината на държавата. Комбинираме го с точка 1 и получаваме доста объркващи твърдения. Също така има клъстър от 4-5 държави с ниска свобода и висока възраст. Бих предпочел да видя line of best fit за да се добие визуално по-добра представа.
3. "Единствената причинно-следствена връзка, която може да се посочи, е, че благосъстоянието, осигурено от отворените общества, има тенденция да удължава продължителността на живота и позволява по-добро семейно планиране." Доколокото разбирам графиката е снимка на моментното състояние и не показва свободата в минали периоди. Възможно ли е нация с висока свобода днес в миналото да е била по-малко свободна? Тоест сегашните възрастни да са живели младостта си в по-малка свобода тоест благосъстоянието да не е производна на свободата. Всички тези въпроси показват ,че данните са недостатъчни за да се потвърди тезата в статията.
4. "По-лошото е, че няма очевиден антидот за този процес, освен да се опитаме да дадем на младите хора повече тежест във взимането на решения". Как може да се даде по-голяма тежест на една група в обществото при вземане на решения без да се намали свободата на друга група и съответно да се намали свободата и отвореността на обществото? Щом статията твърди, че свободата е двигател за растеж и благополучие то заключението е в противовез на първоначалния анализ.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.