Краят на истинските социални мрежи
Гигантските онлайн платформи разклащат самите основи на човешката комуникация и социалното сближаване, като заместват истинските мрежи с изкуствени
Дарън Асемоглу
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Не само че милиарди хора по света са залепени за мобилните си телефони, но и информацията, която консумират, се е променила драстично - и то не към по-добро. В доминиращите медийни платформи като Facebook изследователите са документирали, че лъжите се разпространяват по-бързо и по-широко от съдържанието, което съдържа точна информация. Въпреки че потребителите не търсят специално дезинформация, алгоритмите, които определят това, което хората виждат, са склонни да предпочитат сензационно и подвеждащо съдържание, защото това е, което генерира "ангажираност", и по този начин - приходи от реклама.
Някои твърдят, че дори настоящата социално-медийна среда да е коварна, проблемът е преходен. И припомнят, че печатните и електронните издания също са използвани за дезинформация, но обществото се е приспособило и е успяло да овладее негативните им ефекти. Но този аргумент не успява да отговори на дълбочината на проблема. Социалните медии не само създават ехо камери, разпространяват лъжи и улесняват разпространението на екстремистки идеи. Те разклащат самите основи на човешката комуникация и социалното сближаване, като заместват истинските социални мрежи с изкуствени.
Ние се отличаваме от другите животни със способността да се учим от нашата общност и да натрупваме опит. Нашите най-дълбоки идеи и съкровени понятия не идват изолирано или от четене на книги, а чрез вграждане в социална среда и взаимодействие чрез аргументация, образование, представяне и т.н. Проверените и доказани източници играят незаменима роля в този процес. И нито една от предишните медийни иновации не промени самата природа на човешките мрежи по начина, по който го правят социалните медии днес.
И въпреки че в крайна сметка бихме могли да се адаптираме към тази промяна и да намерим начини да неутрализираме нейните най-пагубни ефекти, това не е резултат, на който трябва да разчитаме предвид посоката, в която се движи индустрията.
Най-разяждащите ефекти на социалните медии започват да изглеждат точно като това, което културният критик Нийл Постман очакваше преди почти четири десетилетия в своята забележителна книга "Забавляваме се до смърт". "Американците вече не говорят помежду си, те се забавляват взаимно. Те не обменят идеи, те обменят образи. Те не дебатират с предложения, а с външен вид, знаменитости и реклами", написа още тогава той.
Сравнявайки "1984" на Джордж Оруел с "Прекрасният нов свят" на Олдъс Хъксли, Постман добавя: "Оруел се страхуваше от онези, които биха забранили книгите. А Хъксли се страхуваше, че няма да има причина да се забрани книга, тъй като нямаше да има някой, който да иска да я прочете. Оруел се страхуваше от онези, които биха ни лишили от информация. Хъксли се страхуваше от онези, които биха ни дали толкова много, че да ни обземе пасивност и егоизъм. Оруел се опасяваше, че истината ще бъде скрита от нас. Хъксли се опасяваше, че истината ще се удави в море от ирелевантност."
Докато Постман се тревожеше повече за бъдещето, описано от Хъксли, отколкото за описаното от Оруел, социалните медии въвеждаха и двете едновременно. Управляващите се въоръжават със средства, които могат да манипулират възприятията ни за реалността, както и да ни потопят в пасивност, а нашите виртуални "приятели" все повече контролират мислите ни. "Добродетел" става това, което нечий изкуствен онлайн социален кръг казва, че е; и в много случаи почива на лъжливи основания.
Хана Аренд, друг далновиден мислител от XX век, предупреди докъде може да доведе това. "Ако всички винаги ви лъжат, резултатът не е, че вярвате в лъжите, а по-скоро, че никой вече не вярва на нищо." В този момент социалният и политическият живот стават невъзможни.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.