🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Омбудсманът атакува обвързването на техническия преглед на колата с купена винетка

Законът трябваше да бъде променен в миналия парламент, но времето не стигна

Бюлетин: Капитал Право Капитал Право

Научавайте най-важното от правния свят и съдебната система всяка седмица на мейла си

Темата накратко
  • Омбудсманът сезира Конституционния съд с текст от Закона за пътищата, според който едно превозно средство не може да мине на технически преглед, ако има неплатени пътни такси
  • МРРБ призна, че този текст е непрецизен и на практика не се прилага, но в предишния парламент не стигна време да бъде премахнат
  • В сегашното Народно събрание няма внесен такъв законопроект

В Закона за пътищата още от 2019 г. има разпоредба, според която едно превозно средство не може да мине на годишен технически преглед, ако има неплатени дължими пътни такси - винетка или тол такса. Звучи абсурдно, но е факт. И единствената причина да не сте чували за това е, че нормата просто не се прилага.

Това, че текстът е калпав и не се прилага, обаче не е основание да остане в закона, напротив, така той може да бъде инструмент за злоупотреби.

И точно затова омбудсманът Диана Ковачева атакува пред Конституционния съд въпросната разпоредба на чл. 10, ал. 16 от Закона за пътищата.

Парадоксално е, че текстът трябваше да бъде премахнат още в предишния парламент, когато МРРБ призна, че той е непрецизен и на практика не се прилага, защото ако бъде прилаган буквално, ще стане масова пречка за минаване на автомобилите на технически преглед. Законопроектът обаче така и не мина на второ четене, а в настоящото Народно събрание такъв законопроект не е внесен.

Против правовата държава

В искането на Ковачева се сочи, че текстът противоречи на принципа на правовата държава и правото на свободно придвижване. Напомня се, че такси се плащат само за преминаване по платената пътна мрежа и е напълно възможно собственик на МПС никога да няма необходимост от винетка, но да е принуден да си купи, за да може да направи технически преглед.

От друга страна, периодичните технически прегледи са задължителни по закон и неспазването на това задължение води до санкции за водачите. "На практика този текст принуждава гражданите за изпълнение на едно задължение, какъвто е техническият преглед, да заплатят неоснователно пътна такса, която е необходима за движение само по платената пътна мрежа. Липсата на редовен технически преглед води до ограничаване на конституционното им право за свободно придвижване по територията на страната, която включва и неплатена пътна мрежа, а това е недопустимо по конституция", пише омбудсманът.

Така или иначе това, което парламентът не свърши, ще го направи Конституционният съд, където делото вече е образувано. То обаче показва как институциите работят на празни обороти, захранвани за съжаление от данъкоплатците.

През май т.г. Министерският съвет внесе в Народното събрание проекта за промени в Закона за пътищата, в чийто първи параграф се предвиждаше отпадане на чл. 10, ал. 16 със следните мотиви: "Поради непрецизния текст на тази разпоредба същата не е била прилагана до настоящия момент, като предложението е текстът да отпадне изцяло, а да не се прецизира. Мотивите за това са свързани с резултата, който следва от прилагането ѝ, а именно - поставянето на изискване за заплащане на публично задължение за целите на изпълнение на законово задължение на собствениците или ползвателите за преминаване на МПС през годишен технически преглед, което би могло да обоснове ограничаване на възможностите за изпълнението му."

Още по време на общественото обсъждане на законопроекта, становище изразиха представители на браншовите организации и омбудсманът, а след разглеждане на техните аргументи бе прието текстът, съдържащ условието на ал. 16, да отпадне изцяло.

Законопроектът получи единодушна подкрепа на първо четене в комисия през юли и дотам. Сега би трябвало да бъде внесен отново и да мине по същия път.

Мотивите на Ковачева

Според искането на Ковачева законовото изискване за заплащане на пътните такси по никакъв начин не е обвързано с времето за извършване на технически преглед и не кореспондира с целта и условията за проверка на техническата изправност на превозните средства.

Гражданите са задължени от закона да предоставят регистрираните МПС на задължителен периодичен преглед за проверка на техническата им изправност, което удостоверява, че превозното средство е безопасно за движение по пътищата, че отговаря на задължителните законови изисквания във връзка с безопасността и опазването на околната среда. Това задължение е обвързано със санкция, съгласно чл. 181, ал.1 от Закона за движението по пътищата собственик или длъжностно лице, което без уважителни причини не представи в определения срок превозно средство за технически преглед, се глобява 50 лв. Освен периодично, задължителен преглед за техническа изправност се прави и при пускане в движение на превозни средства, спрени от движение поради техническа неизправност и по искане на собственика и при възстановяване на регистрацията на превозното средство, ако не притежава валиден документ за преминат преглед за техническа изправност.

От друга страна, въведената със Закона за пътищата (ЗП) смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства и такси на база време и на база изминато разстояние, се отнася само за преминаване по платената пътна мрежа, т.е. извън нейния обхват те не се изискват. Хипотетично е възможно да има и такива водачи, които никога няма да изкарат колата си на платен път. Същевременно винетните такси могат да бъдат годишна, тримесечна, месечна, седмична и уикенд и имат валидност от деня, посочен като начална дата при плащането им, а в ЗП не се указва каква точно винетка трябва да бъде платена.

Същевременно за дължима, но незаплатена такса за шофиране на платената пътна мрежа също се предвижда глоба от 300 лв. Подчертава, че Законът за пътищата предвижда възможност за освобождаване от административнонаказателна отговорност при плащане на компенсаторна такса - чл. 10, ал. 2.

"Видно е, че съгласно предвидения регламент за пътните такси по ЗП те служат само и единствено за движение на МПС в обхвата на платената пътна мрежа", посочва Диана Ковачева и допълва, че законодателят е дал възможност за избор на срок на е-винетка.

По текста работи и Мария Дойкова