🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Промените при винетките обединиха депутатите, но пак не осигуриха повече приходи за пътища

Глобите на година ще са максимум три, а потребителите ще получават уведомления, че годишната или месечната им винетка изтича

Път, шосе. Винетка, винетки, тол
Път, шосе. Винетка, винетки, тол
Път, шосе. Винетка, винетки, тол    ©  Цветелина Белутова
Път, шосе. Винетка, винетки, тол    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Четири години и пет парламента след като бе въведена електронната винетка, най-после системата й беше допълнена с елементарни функции.

Едната е, че шофьорите ще получават уведомления за изтичащата си винетка и ще могат да си закупят нова. Другата е, че ще могат да поправят малки грешки в данните си в кратък срок, за да не бъдат глобени въпреки заплатената такса.

В сряда партиите се обединиха единодушно около тези промени в Закона за пътищата, като сред вносителите на законопроекта бяха от всички партии без "Български възход" и ДПС. Народните представители обаче не приеха идеи на "Демократична България", които щяха да ограничат комисионите на търговците на пътни такси (т.е. да увеличат приходите за държавата).

Какво е ново и откога

Собствениците на леки автомобили, закупили годишни винетки, вече ще бъдат известявани по електронна поща или SMS, в зависимост от това какви контакти са предоставили. За тримесечните винетки също ще има известия, но те ще са три дни преди изтичане на валидността. Тази промяна влиза в сила от 1 юли 2023 г.

Другата ключова променя е, че шофьорите ще могат да поправят грешка в данните, които са подали при плащане на винетка или тол такса, стига да е до три символа, като ще подават заявления.

От 1 август 2023 г. при установяване на нарушение по платената пътна мрежа (без винетка, без закупена маршрутна карта или без платена тол такса) нарушителите ще бъдат уведомявани в срок до три работни дни от установяване на нарушението чрез електронна поща, SMS или по друг начин.

Промените не влизат в сила веднага, за да има време Националното тол управление да обнови системата си. "Макар част от тези неща да не трябва да ги пише в закон, явно т.нар. потребителско изживяване (UX) не е могло да стане по обичайния начин", коментира депутатът от "Демократична България" Божидар Божанов.

Със задна дата, от 1 януари 2019 г., влиза в сила ограничение за глобите до три на година, т.е. максимално нередовните пътници ще бъдат таксувани три пъти по 300 лв. Депутатът от "Продължаваме промяната" Настимир Ананиев обясни от трибуната, че и в 47-ото Народно събрание е внесен подобен закон, но тогава не е приет, защото случаят с жителите на с. Пролеша не е бил "раздухан". Казусът там е, че лично Бойко Борисов като пример и тогавашното ръководство на АПИ (шеф тогава е Георги Терзийски) обещаха на хората от селото, че не дължат винетки, за да пътуват от и до София, но впоследствие се оказа, че шофьорите са натрупали глоби за целия период.

Ако нарушител е заплатил повече от 3 глоби след 1 януари 2019 г., може да поиска връщане на надвзетите суми.

Беше приета и поправка, предложена от БСП, в полза на превозвачите. Тежкотоварните автомобили с недекларирани тол данни ще получават уведомление и ще могат да платят дължимото до 14 дни, без да дължат глоба. Тя влиза в сила от 1 януари 2024 г.

Какво не се прие

Божидар Божанов от "Демократична България" бе предложил ограничаване на комисионата на националните доставчици на услуги до 3%. В момента въпросните фирми - официално две на брой, продават електронни винетки и тол такси и получават 7% от сумата срещу предложената услуга.

За 2022 г. от 553.7 млн. лв. общи приходи от пътни такси над 33 млн. лв. са комисиони.