Девизът на строителите: Който слушка, папка

Браншовите организации в сектора реагират избирателно - на всички, които го критикуват, но не и на ГЕРБ

През 2018 г. КСБ имаше кампания "Аз съм строител", с която целеше да "покаже истинските лица на българските строители"
През 2018 г. КСБ имаше кампания "Аз съм строител", с която целеше да "покаже истинските лица на българските строители"
През 2018 г. КСБ имаше кампания "Аз съм строител", с която целеше да "покаже истинските лица на българските строители"    ©  Цветелина Белутова
През 2018 г. КСБ имаше кампания "Аз съм строител", с която целеше да "покаже истинските лица на българските строители"    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Строителният бранш се сърди, когато го критикуват или проверяват
  • Но не се сърдеше на ГЕРБ, когато публично действаше срещу престижа на сектора
  • Избирателността на реакциите подкопава доверието в бранша още повече

В последния ден на февруари регионалният министър Иван Шишков направи показна инспекция на Северната тангента в София, като според пробите асфалта бил по-малко отколкото трябвало. Няколко дни по-късно основни браншови организации се възмутиха от проверките и думите на Шишков.

"Вероятно заради наближаващите извънредни парламентарни избори на 2 април и предстоящите наесен редовни местни избори, зачестяват несъстоятелните атаки срещу строителните фирми за некачествено изпълнени проекти. Както винаги досега, позицията на Камара на строителите в България и на Българска браншова камара "Пътища" е, че не приемат строителният отрасъл да бъде въвличан в политически битки... Като браншови организации не можем да останем безучастни и призоваваме политиците безотговорното говорене за работата ни, което не е подкрепено с конкретни доказателства, да бъде преустановено", пишат пътищарите сега.

Преди няколко години един източник, близък до камарата и пожелал анонимност, посочи неофициалния девиз на камарата: "Който слушка, папка." Тоест, ако се съобразяваш с правилата на играта, ще получаваш и работа.

Реакциите на строителните браншови организации обаче през годините са повече от избирателни и сякаш потвърждават девиза.

Да напомним за няколко случая, в които те са останали безучастни:

Нито гък от бранша, че така се накърнява името им.

  • През 2018 г. катастрофата край Своге, при която загинаха 20 души, тогавашният министър на регионалното развитие на ГЕРБ Николай Нанков заяви, че в настилката е слаган "недопустим асфалт". Теоретично това се приема за критика и то не напълно доказана, дори "Капитал" частично я опроверга впоследствие.

Изпълнителите на ремонта на пътя "Трейс груп холд" излязоха с позиция, цитирана в mediapool.bg, но зад тях не застана браншова организация с позиция

"Не мога да допусна, при толкова усилия, които полагаме, единствените ми претенции към строителните компании са били качество и срок. Възложих на председателя на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Светослав Глосов, спазвайки закона, да намери форми още днес "Джи Пи груп" да се извади от проектите с европейско и държавно финансиране", бяха думите на тогавашния премиер.

Поводът беше, че фирмата е главен герой в разследването на "Биволъ", както и бе изпълнителна скандалния ремонт на ул. "Граф Игнатиев" в София, който и до днес привлича критики.

Никой не се жалваше тогава, че престижът на бранша е накърнен (в лицето на най-голямата компания от бранша по онова време). Впрочем тогава Владимир Житенски от борда на "Джи Пи груп" беше в управителния съвет на Камарата на строителите.

На пресконференция на камарата през декември 2018 г. "Капитал" попита защо КСБ не реагира така активно, когато премиерът Бойко Борисов прекрати обществени поръчки през 2016 г. заради съмнения в корупция, а през октомври тази година заяви, че АПИ трябва да намери начин да извади "Джи Пи груп" от търговете си по законен път.

"Не бих искал да давам мнение по политически въпроси", каза Илиян Терзиев, председател на управителния съвет на КСБ. Впрочем бившият изпълнителен директор на камарата Валентин Николов отказа интервю на "Капитал" през февруари 2021 г. именно защото предстояли избори: "Не считаме, че в активната предизборна ситуация можем да кажем нещо ново, а каквото и да кажем то може да се тълкува и постави В политически контекст, което е напълно неприемливо за нас."

  • Организациите не коментираха и инхауса. Те мълчаливо гледаха как държавата си прехвърля милиарди - от пътната агенция в държавна компания "Автомагистрали", като не защитиха правото на свободна конкуренция и пазарен принцип при избора на изпълнителите. Те не поискаха открити търгове. Напротив - мълчеше се, защото се знаеше, че работата и парите ще се разпределят надолу към тях.

"Ние, когато се приемаше, отчетохме, че с това се нарушава на строителните фирми обема от възможността за ясна конкуренция и доказване на преимущества. Но ние не сме политици, това е съобразено с европейска директива", бяха думите на Мирослав Мазнев, изпълнителен директор на КСБ, по това време. На същото събитие, през януари 2019 г., Живко Недев, изпълнителен директор на "Хидрострой", заяви пред журналисти, че фирмата няма никакви договори с държавното дружество и под никаква форма нямат комуникация и контакти с него. Според доклада на Сметната палата към края на 2020 г. вече компанията имаше договори на стойност 330 млн. лв. за "Хемус", като авансите й бяха 190 млн. лв.

Впрочем един от най-влиятелните хора в строителството каза веднъж неофициално пред "Капитал", че пред държавата не може да се изправиш, затова и фирмите замълчали и заиграли по техните правила. По една случайност негови компании бяха получили няколкостотин милиона аванси и договори за още повече във връзка с изграждането на "Хемус".

"Това не е първият опит за оклеветяване на заетите в строително-инвестиционния процес - не само на строителните компании, но и на проектантите, надзорниците, възложителите", пишат в позицията си сега ББК и КСБ.

Очевидно не е, но никой не реагира, когато източникът на "оклеветяване" е ГЕРБ.

Кога обаче строителните организации реагират?

  • В края на 2018 г., само два месеца след думите на Борисов за "Джи пи", строителите излязоха на протест. Но не срещу управляващите, а срещу опозицията. "Нашата цел на всичко, което правим - с колоната от машини, е да покажем, че сме все още тук, не сме отишли на Терминал 1", каза тогава Илиян Терзиев. Когато бе попитан за конкретна партия, срещу когото застават, добави: "Не е много добре да говорим с конкретика, но все пак БСП са хората, които ни атакуват". Тогава те поискаха оставката на Елена Йончева, тогава депутат от БСП, която искаше проверка на качеството на пътищата.
  • Строителите протестираха и през 2021 г. по време на служебното и на редовното правителство на Кирил Петков. Тогава хиляди работници и тежка техника се озоваха в центъра на столицата, като възражението беше, че държавата не плаща на фирмите, а от своя страна те не плащат на служителите си. Повод за спрените плащания беше опит за преразглеждане на порочни практики при възлагането на пътни ремонти от времето на ГЕРБ. Впоследствие се оказа, че няма работници с неполучени заплати.

  • През 2022 г. пак имаше протести и блокади - отново за плащанията.
  • Така както камарата не искаше да говори в активна предизборна кампания, така остро се изказа срещу служебния кабинет и в частност регионалното министерство на 11 юни 2021 г. "Само в рамките на един месец, в който арх. Комитова заема поста служебен министър на регионалното развитие и благоустройството, строителният бранш в България изпадна в колапс". От строителния сектор никога преди това не говориха публично за сбъркани и закъснели по вина на правителства и общини на ГЕРБ оперативни програми, заради които се бавят проекти и плащания.
  • Председателят на УС на Браншова камара пътища Стефан Чайков каза пред БНР на 5 март 2023 г. следното: "Отношението към бранша не е етично. От Министерството на регионалното развитие и благоустройството се опитва да ни злепоставят умишлено. В момента се насажда в обществото мнението, че цялата пътна гилдия се е сдружила, за да краде от асфалта. В тази група трябва да добавим и Европейската комисия... Има недостатъци, никой не е безгрешен."

Възможно е да има тенденциозност и популизъм в действията на министерството. Но то е контролен орган на строителите - така че не могат да се сърдят, когато ги проверяват.

Впрочем през лятото на 2021 г. се оказа, че фирмата на съпругата на Чайков Антоанета Чайкова - "Абак ДС", е взела милиони без конкурс от държавното дружество "Монтажи" за ремонт на язовири. Става дума за 41 договора на стойност 125 млн. лв. Тези пари са получени без конкурс и не е ясно каква работа точно е свършена срещу тях, а държавата няма и много опции да си ги получи обратно, тъй като няма реални обезпечения, а застраховки. Изобщо изглежда, че браншът е чувствителен, когато се заговори за проблемите в него. Че от строителство и обществени поръчки се краде, обаче е, меко казано, обществена тайна. Говорили сме с десетки хора от бранша и те в детайли са разказвали за схеми, за проблеми, за договорки. Опетняването на престижа на сектора започва от самия него на първо място и само той може да изчисти имиджа си успешно - като се отърве от зависимостите и се противопоставя на картелния принцип, който от години съществува по думите на самите строители, споделени пред "Капитал" (анонимно, разбира се).

В сектора наистина работят десетки хиляди души и има професионалисти - дали в строителството, дали в надзора, дали в проектирането. Много от тях са и честни хора. Но лицата на бранша не признават грешките си. Да си кажем нещата честно - когато позициите не са принципни, те олекват. И когато са срещу опити да се развалят някакви вътрешни договорки, само затвърждават, че трябва да се "слушка", за да се "папка".

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    popopo avatar :-?
    popopo
    • - 1
    • + 2

    Магистрала Тракия след Чирпан / където правиха ремонт за десетки милиони / и магистралата в Сърбия до Ниш - какво е общото и различното
    Общото е, че са изградени от една българска строителна компания.
    Различно е качеството на самата магистрала / направените в Сърбия тунели отделно нямат нищо общо с българските /.
    Защо в Сърбия могат да строят качествено, а в България не?

    Нередност?
  • 2
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 3

    При лошите от ГЕРБ строителният и пътният биезнес имаха работа и хиляди българи работещи там можеха спокойно да си гледат семействата. Това е поредна статия за манипулация на полезните идиоти защо идва недоволство и протести в този бранш, а причината е много по-травиална и описана в първото изречение. Утре ще има и подобни статии и за земеделците, зърнарите, млекарите, животновъдите и т.н. всички наред.
    Поредната много елементарна манипулация "слушкали щото папкали" за обясняване на недоволството което става все по-голямо навсякъде :(

    Нередност?
  • 3
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba
    • + 1

    Радев с неговите протежета НИЩО не може да докаже срещу чичко Бойко & Ko вече 2(ДВЕ) години! Комитова спря строежите, щото били незаконни, а осъдени - НЯМА! Да си опичат акъла, щото след месец най-вероятно ГЕРБ + ДПС се връщат...

    Нередност?
Нов коментар