🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Коментар | Столица - паркинг за празниците

Спирането в синя и зелена зона в центъра ще е безплатно въпреки мръсния въздух. Причината е в настоящата наредба, но това е далеч от политика за насърчаване използването на градския транспорт

София ще позволи безплатно паркиране в центъра за празниците
София ще позволи безплатно паркиране в центъра за празниците
София ще позволи безплатно паркиране в центъра за празниците    ©  Надежда Чипева
София ще позволи безплатно паркиране в центъра за празниците    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Столичната община за поредна година направи подарък на шофьорите за празниците и съобщи, че паркирането в центъра ще бъде безплатно. Тази "хубава" за някои новина обаче за пореден път поставя под въпрос за кого мисли повече градската управа - за хората или за колите, особено на фона на мръсния въздух. Градският транспорт например няма да е безплатен и дори ще се движи по-нарядко.

При измерените превишения на нормите за замърсяване на въздуха тези дни от екипа на кмета Васил Терзиев призоваха гражданите да използват именно градския транспорт. Това обаче е в принципно противоречие с решението да се премахне и единствената на практика действаща рестрикция срещу автомобилите за времето от 23 до 27 декември и от 30 декември до 1 януари.

Другата мярка, която трябваше да ограничава трафика - тази за нискоемисионните зони, също на практика не работи. Зам.-кметът по екология Надежда Бобчева заяви в ефира на bTV, че има по 800 нарушения дневно. Вероятната причина за това е, че общината не санкционира - реши да има гратисен период, в който да не се налагат глоби на замърсяващите.

Вярно, празници са и се очаква столицата да се "изчисти", но от друга страна, опцията "безплатно" може да привлече всякакви преминаващи, чудещи се къде да оставят колата. Не че ще има и много какво да правят - София трудно може да се представи като дружелюбен за хората град по време на празниците и дори в центъра няма много обществени места за забавление. Дори коледният базар пред НДК, който имаше претенцията да е най-големият в града, беше премахнат още в началото на тази седмица.

Елате с колата

Наредбата за организацията на движението на Столичната община е написана така, че дефинира как платените зони работят през седмицата - в "работни дни" и в "събота", което в случая значи, че не работят по празниците (защото са явно неработни дни) и в неделя. Проблемът е, че по този начин - дори не само по време на коледните празници, но и при великденските например, се стимулира пътуването с кола, а не с градския транспорт, което винаги е било уж приоритет на старата администрация, а сега и на новата.

За да не е така, разбира се, трябват промени в наредбата, които да се одобрят от работещ общински съвет, а такъв все още няма. От друга страна, общинското дружество "Център за градска мобилност", което отговаря за реда при паркирането в столицата, би следвало да стимулира допълнително финансово служителите си (контрольорите, поставящи скоби), ако работят и по време на празниците. Реално обаче, ако действаха зоните, щяха да се съберат и средства в бюджета на общината.

Липсващата воля за ограничаване на автомобилното движение години наред доведе до това, че София достига точка на пренасищане: през последните четири години броят на автомобилите се движи устойчиво около милион. Това има пряко отражение върху здравето на всички жители заради мръсния въздух, пътните инциденти, превзетите тротоари, шума и е в контраст с тенденциите в западните градове, които се стремят да стимулират алтернативни начини на придвижване.

Безплатно и празно

Балкански и западни градове са станали емблема на празничното настроение заради уютните базари и подходяща, избрана с вкус, украса. В тях хората отиват на разходка пеша, защото има място за тях, а не за колите, или отиват с градския транспорт, защото е удобен.

В София коледните базари затварят точно преди празниците, а местата за разходка са малко заради липсващите пешеходни зони, отново заради познатия страх от ограничения срещу колите. Въпрос на приоритети.

(Четете в коледния брой на "Капитал" повече за концепцията за пешеходни улици и къде могат да се направят в София.)

Все още няма коментари
Нов коментар