Коментар | Столица - паркинг за празниците
Спирането в синя и зелена зона в центъра ще е безплатно въпреки мръсния въздух. Причината е в настоящата наредба, но това е далеч от политика за насърчаване използването на градския транспорт
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Столичната община за поредна година направи подарък на шофьорите за празниците и съобщи, че паркирането в центъра ще бъде безплатно. Тази "хубава" за някои новина обаче за пореден път поставя под въпрос за кого мисли повече градската управа - за хората или за колите, особено на фона на мръсния въздух. Градският транспорт например няма да е безплатен и дори ще се движи по-нарядко.
При измерените превишения на нормите за замърсяване на въздуха тези дни от екипа на кмета Васил Терзиев призоваха гражданите да използват именно градския транспорт. Това обаче е в принципно противоречие с решението да се премахне и единствената на практика действаща рестрикция срещу автомобилите за времето от 23 до 27 декември и от 30 декември до 1 януари.
Другата мярка, която трябваше да ограничава трафика - тази за нискоемисионните зони, също на практика не работи. Зам.-кметът по екология Надежда Бобчева заяви в ефира на bTV, че има по 800 нарушения дневно. Вероятната причина за това е, че общината не санкционира - реши да има гратисен период, в който да не се налагат глоби на замърсяващите.
Вярно, празници са и се очаква столицата да се "изчисти", но от друга страна, опцията "безплатно" може да привлече всякакви преминаващи, чудещи се къде да оставят колата. Не че ще има и много какво да правят - София трудно може да се представи като дружелюбен за хората град по време на празниците и дори в центъра няма много обществени места за забавление. Дори коледният базар пред НДК, който имаше претенцията да е най-големият в града, беше премахнат още в началото на тази седмица.
Елате с колата
Наредбата за организацията на движението на Столичната община е написана така, че дефинира как платените зони работят през седмицата - в "работни дни" и в "събота", което в случая значи, че не работят по празниците (защото са явно неработни дни) и в неделя. Проблемът е, че по този начин - дори не само по време на коледните празници, но и при великденските например, се стимулира пътуването с кола, а не с градския транспорт, което винаги е било уж приоритет на старата администрация, а сега и на новата.
За да не е така, разбира се, трябват промени в наредбата, които да се одобрят от работещ общински съвет, а такъв все още няма. От друга страна, общинското дружество "Център за градска мобилност", което отговаря за реда при паркирането в столицата, би следвало да стимулира допълнително финансово служителите си (контрольорите, поставящи скоби), ако работят и по време на празниците. Реално обаче, ако действаха зоните, щяха да се съберат и средства в бюджета на общината.
Липсващата воля за ограничаване на автомобилното движение години наред доведе до това, че София достига точка на пренасищане: през последните четири години броят на автомобилите се движи устойчиво около милион. Това има пряко отражение върху здравето на всички жители заради мръсния въздух, пътните инциденти, превзетите тротоари, шума и е в контраст с тенденциите в западните градове, които се стремят да стимулират алтернативни начини на придвижване.
Безплатно и празно
Балкански и западни градове са станали емблема на празничното настроение заради уютните базари и подходяща, избрана с вкус, украса. В тях хората отиват на разходка пеша, защото има място за тях, а не за колите, или отиват с градския транспорт, защото е удобен.
В София коледните базари затварят точно преди празниците, а местата за разходка са малко заради липсващите пешеходни зони, отново заради познатия страх от ограничения срещу колите. Въпрос на приоритети.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.