🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Коментар | Марио Драги: ЕС е за "света от вчера", трябва ни радикална промяна

Нашите съперници ни изпреварват, защото могат да действат като една държава, с една стратегия и да съгласуват всички необходими инструменти и политики

Марио Драги подготвя доклад за конкурентоспособността на ЕС, възложен от Европейската комисия
Марио Драги подготвя доклад за конкурентоспособността на ЕС, възложен от Европейската комисия
Марио Драги подготвя доклад за конкурентоспособността на ЕС, възложен от Европейската комисия    ©  Shutterstock
Марио Драги подготвя доклад за конкурентоспособността на ЕС, възложен от Европейската комисия    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Марио Драги, бивш президент на ЕЦБ, в реч пред конференцията за Европейския стълб на социалните права, публикувана от geopolitique.eu

От дълго време конкурентоспособността е спорен въпрос за Европа. Подходът, който възприехме след кризата с държавния дълг, беше умишлена стратегия да намалим разходите за заплати и комбинирайки това с проциклична фискална политика, нетният ефект беше да отслабим собственото си вътрешно търсене и да подкопаем нашия социален модел.

Но ключовият въпрос не е, че конкурентоспособността е погрешна концепция, а че Европа е имала грешен фокус. Обърнахме се навътре, конкурирайки се помежду си, дори в сектори като отбраната и енергетиката, където имаме дълбоки общи интереси. В същото време с положителен търговски баланс не обърнахме достатъчно внимание на нашата външна конкурентоспособност като сериозен политически въпрос.

В една благоприятна международна среда ние се доверихме на международния ред, основан на правила, очаквайки, че другите ще направят същото. Но сега светът се променя бързо и това ни изненада. Други региони вече не играят по правилата и активно разработват политики за подобряване на конкурентната си позиция. В най-добрия случай тези политики са предназначени да пренасочат инвестициите към техните собствени икономики за сметка на нашите; и в най-лошия - да ни направят постоянно зависими от тях.

Възстановяването на нашата конкурентоспособност не е нещо, което можем да постигнем сами или като се надпреварваме помежду си.

Китай например се стреми да обхване и интернализира всички части на веригата за доставки в екологични и напреднали технологии и достъпа до необходимите ресурси. Това води до свръхкапацитет в множество сектори и заплашва да подбие нашите индустрии.

САЩ от своя страна използват широкомащабна индустриална политика, за да привлекат производствени мощности с висока стойност в своите граници - включително европейски фирми, като същевременно използват протекционизъм и разгръщат геополитическата си мощ, за да осигурят вериги за доставки.

Никога не сме имали еквивалентна "Индустриална сделка" на ниво ЕС, въпреки че комисията прави всичко по силите си, за да запълни тази празнина. Липсва ни стратегия как да поддържаме темпото в нарастващата жестока надпревара за лидерство в новите технологии. Днес инвестираме по-малко в цифрови и напреднали технологии от САЩ и Китай, включително за отбрана, и имаме само четири глобални европейски технологични играча сред първите 50 в света. Липсва ни стратегия и как да предпазим нашите традиционни индустрии от неравнопоставени глобални условия, причинени от асиметрии в регулациите, субсидиите и търговските политики.

Без стратегически проектирани и координирани политически действия е логично някои от нашите индустрии да затворят капацитет или да се преместят извън ЕС. И ни липсва стратегия, за да гарантираме, че разполагаме с ресурсите, от които се нуждаем, за да изпълним амбициите си, без да увеличаваме зависимостите си. Нашият отговор е ограничен, защото нашата организация, вземането на решения и финансирането са предназначени за "света от вчера" - преди ковид, преди Украйна, преди пожара в Близкия изток, преди завръщането на геополитическото съперничество.

Но имаме нужда от ЕС, който е годен за днешния и утрешния свят. И това, което предлагам в доклада, който председателят на ЕК ме помоли да изготвя, е радикална промяна. В крайна сметка ще трябва да постигнем трансформация в цялата европейска икономика. Трябва да можем да разчитаме на декарбонизирани и независими енергийни системи; интегрирана и адекватна отбранителна система, базирана на ЕС; местно производство в най-иновативните и бързо развиващи се сектори; и водеща позиция в дълбоките технологии и дигиталните иновации, които са близо до нашата производствена база.

По отношение на нашите конкуренти, които се движат бързо, също трябва да определим приоритетите. Необходими са незабавни действия в секторите с най-големи екологични и цифрови предизвикателства, както и свързаните със сигурността. В моя доклад се фокусирам върху десет от тези макросектори в европейската икономика. Всеки сектор изисква специфични реформи и инструменти. И все пак има три очертаващи се общи нишки за политически интервенции.

Използване на мащаба

Основните ни конкуренти се възползват от факта, че са икономики с континентален размер, за да генерират мащаб, да увеличат инвестициите и да завладеят пазарен дял за отраслите, където това е най-важно. Имаме същото предимство, но разпокъсаността ни пречи.

В отбранителната промишленост например липсата на мащаб възпрепятства развитието на европейския индустриален капацитет. Правителствата не възлагат много обществени поръчки заедно - съвместните поръчки съставляват по-малко от 20% от разходите и не се фокусират достатъчно върху нашия собствен пазар: почти 80% от обществените поръчки през последните две години са извън ЕС.

Мащабът е от решаващо значение и за младите компании, които генерират най-иновативните идеи. Техният бизнес модел зависи от възможността за бърз растеж и комерсиализиране на идеите им, което от своя страна изисква голям вътрешен пазар.

Ще се нуждаем от обновено партньорство и ново дефиниране на нашия съюз.

Мащабът е от съществено значение и за разработването на иновативни лекарства чрез стандартизиране на данните за пациентите в ЕС и използването на изкуствен интелект, който се нуждае от цялото това богатство от данни, с което разполагаме - стига те да могат да бъдат стандартизирани.

Предоставяне на обществени блага

Когато има инвестиции, от които всички имаме полза, но никоя държава не може да ги осъществи сама, има сериозни основания да действаме заедно - в противен случай ще постигнем недостатъчно резултати спрямо нуждите си. В европейската икономика има няколко точки, в които липсата на координация води до неефективно ниски инвестиции. Такъв пример са енергийните мрежи, и по-специално междусистемните връзки. Те са ясно изразено обществено благо, тъй като един интегриран енергиен пазар би намалил разходите за енергия за нашите предприятия и би ни направил по-устойчиви в условията на бъдещи кризи. Няма да можем да изградим истински енергиен съюз, ако не се споразумеем за общ подход.

Друг пример е нашата суперкомпютърна инфраструктура. ЕС разполага с публична мрежа от високопроизводителни компютри, която е на световно ниво, но преливането на ресурси към частния сектор е много, много ограничено. Тя може да се използва от стартиращи и малки и средни предприятия, занимаващи се с изкуствен интелект, а в замяна получените финансови ползи биха могли да се реинвестират за модернизиране на високопроизводителните изчислителни центрове и в облачния капацитет на ЕС.

Осигуряване на критични ресурси

Ако искаме да осъществим амбициите си, без да увеличаваме зависимостта си от държави, на които вече не можем да разчитаме, се нуждаем от цялостна стратегия за всички етапи от веригата за доставка на критични суровини. Понастоящем до голяма степен оставяме това на частни участници, докато други правителства пряко ръководят или координират цялата верига. Нуждаем се от външноикономическа политика, която да осигури същото за нашата икономика.

Комисията вече започна този процес със Закона за критичните суровини, но се нуждаем от допълнителни мерки - съвместни поръчки, диверсифицирани доставки, обединяване и финансиране, както и натрупване на запаси.

Друго важно условие е да осигурим квалифицирани работници. В ЕС три четвърти от компаниите съобщават за трудности при набирането на служители с подходящи умения, а 28 професии, представляващи 14% от работната сила, понастоящем са с недостиг на работна ръка. При застаряващи общества и по-неблагоприятно отношение към имиграцията ще трябва да намерим тези умения вътре сред нас.

Тези три направления изискват да се замислим дълбоко за това как се организираме и какво искаме да правим заедно. За да осигурим съгласуваност, би трябвало да сме в състояние да разработим нов стратегически инструмент за координиране на икономическите политики. А ако установим, че това не е възможно в конкретни случаи, следва да сме готови за продължаване на работата с подгрупа от държави членки. Но като правило смятам, че политическото сближаване на нашия съюз изисква да действаме заедно - по възможност винаги. И трябва да сме наясно, че същото това политическо единство сега е застрашено от промените в останалата част на света.

Възстановяването на нашата конкурентоспособност не е нещо, което можем да постигнем сами или като се надпреварваме помежду си. То изисква да действаме като съюз по начин, по който никога досега не сме действали. Нашите съперници ни изпреварват, защото могат да действат като една държава, с една стратегия и да съгласуват всички необходими инструменти и политики зад нея.

Ако искаме да се справим с тях, ще се нуждаем от обновено партньорство между държавите членки - ново дефиниране на нашия съюз, което е не по-малко амбициозно от това, което бащите основатели направиха преди 70 години със създаването на Европейската общност за въглища и стомана.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар