Авиотранспортът няма да се върне на нивата преди коронавируса до 2024 г.

Според IATA броят на пътниците в световен мащаб може да падне с 55% тази година

Авиосекторът е един от най-тежко ударените от кризата.
Авиосекторът е един от най-тежко ударените от кризата.
Авиосекторът е един от най-тежко ударените от кризата.    ©  Reuters
Авиосекторът е един от най-тежко ударените от кризата.    ©  Reuters

Глобалният въздушен трафик няма да се върне на нивата преди пандемията от коронавирус до 2024 г. поради бавното възстановяване тази година. Това очаква Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) в новата си прогноза, съобщава Nikkei Asian Review.

IATA сега очаква броят на пътниците в световен мащаб да се срине с 55% през 2020 г., което е доста по-лошо от прогнозата й през април за спад от 46%.

"Бавната скорост на подобрение ни казва, че възстановяването ще отнеме една година повече, отколкото очаквахме по-рано", заяви Александър де Жуниак, генерален директор на IATA.

Мрачните перспективи отразяват съкращаването на броя на командировките в компаниите заради финансовите им проблеми, слабото доверие на потребителите поради опасения за заетостта им в бъдеще и бавното ограничаване на разпространението на вируса в САЩ и някои развиващи се икономики.

Последното очакване за възстановяване до нивата от преди пандемията "може да се понижи още повече, ако имаме неуспехи в задържането на вируса или намирането на ваксина", казва директорът на IATA.

Бавно възстановяване

Пътническият трафик, измерен в изминатото общо разстояние от пътниците, е намалял с 86.5% през юни спрямо година по-рано след понижението от 91% през май. Това се дължи на факта, че много страни налагат ограничения за пътуване, за да намалят разпространението на вируса. Коефициентът на натоварване, който измерва заетостта на самолетите с пътници, е 57.6%, което е рекордно ниско за месец юни.

Намаляването на търсенето ще доведе до загуби на авиокомпаниите от 84.3 млрд. долара през 2020 г., като приходите ще спаднат с 50% според IATA, която представлява около 290 авиокомпании, или 82% от световния въздушен трафик.

Световната банка очаква летищата също да пострадат тежко от кризата. Според прогнозите й пътниците на тях през тази година ще бъдат с 4.6 млрд. по-малко, а приходите ще намалеят със 100 млрд. долара.

Двете най-големи авиокомпании в Япония отчетоха лоши резултати през последното тримесечие. Japan Airlines регистрира нетна загуба от 93.71 млрд. йени (879 млн. долара) за тримесечието от април до юни, най-голямата загуба на тримесечна база от фискалната 2009 г. насам.

ANA Holdings, компанията майка на All Nippon Airways, регистрира рекордна нетна загуба от 108.82 млрд. през тримесечието. Нито един от превозвачите не дава прогноза за цялата година до март 2021 г., тъй като е твърде рано да се оценява въздействието на вируса.