🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Защо растат цените на петрола и металите

Поскъпването на суровините дава повод на инвеститорите да очакват нов суперцикъл, но оптимизмът може и да е прекален

Покачването на цените e много по-свързано с ограниченията в предлагането, отколкото с доверието в търсенето.
Покачването на цените e много по-свързано с ограниченията в предлагането, отколкото с доверието в търсенето.
Покачването на цените e много по-свързано с ограниченията в предлагането, отколкото с доверието в търсенето.    ©  Shutterstock
Покачването на цените e много по-свързано с ограниченията в предлагането, отколкото с доверието в търсенето.    ©  Shutterstock

Цената на суровия петрол сорт брент се повиши до над 60 долара за барел за първи път от повече от година. Котировките на кобалта, лития и някои редки метали скочиха от края на 2020 г., като никелът и медта се радват на още по-дълго покачване. Оптимистичното начало на годината дава повод на много инвеститори да смятат, че големият подем на цените на суровините е само първият етап от "бичия пазар" в целия сектор.

Банките на Уолстрийт съветват своите клиенти да увеличат позициите си в суровини, за да се възползват от глобалното икономическо възстановяване, подкрепяно от фискални стимули и ваксинацията. Някои дори прогнозират по-продължителен период на интензивен растеж, който бележи повторение на т.нар. суперцикъл - дълъг период на нарастващо търсене, което надхвърля предлагането, от началото на века, когато цените на петрола и металите достигнаха рекордно високи стойности в резултат на бързата индустриализация на Китай. Реалността и за петрола, и за металите обаче изглежда по-сложна.

Изкуствено ограничено предлагане

Част от покачването на цените на петрола е свързано с очакванията за търсенето. Петролните инвеститори се надяват, че нарастващото търсене от Китай може да бъде допълнено от други части на света. В Индия потреблението на горива за готвене нараства. В Америка предложеният от президента Джо Байдън пакет от финансови стимули от 1.9 трлн. долара може да доведе до скок в икономическата активност и следователно търсенето на петрол.

Скоростта на икономическо възстановяване обаче не е сигурна. Бавното начало на ваксинирането по света и появата на нови, по-заразни щамове на COVID-19 продължават да тежат на петролния пазар. Всъщност покачването на цените e много по-свързано с ограниченията в предлагането, отколкото с доверието в търсенето. Реално това не е нормален пазар и предлагането и съответно цените се диктуват от петролен картел с лидер Саудитска Арабия (подобни съглашения между компании в други сектори се наказват от регулаторите по конкуренцията). Кралството отново изглежда решено да подкрепи цените, защото бюджетът му е твърде зависим от тях. През януари страната обяви, че ще намали производството с допълнителни 1 млн. барела на ден през февруари и март. На практика заради спада на цената миналата година повечето петролни държави в Близкия изток няма да могат да балансират своите бюджети. Някои африкански производители започват да изпитват проблеми заради отложените инвестиции в нови проекти и намаляването на продукцията от съществуващите.

В Америка добивът на суров петрол през януари е бил с 13% по-нисък от предходната година според Goldman Sachs. Износът от Иран изглежда малко вероятно да се увеличи бързо - в интервю за CBS News Джо Байдън заяви, че не планира незабавно да отмени санкциите срещу страната.

Банките на Уолстрийт съветват своите клиенти да увеличат позициите си в суровини, за да се възползват от глобалното икономическо възстановяване.

В миналото по-високите цени на петрола доведоха до по-големи капиталови разходи за разработването на находища, което увеличи производството и отново понижи цените. През последните години ниската възвращаемост и страхът от бъдещи регулации накараха компаниите да се въздържат от инвестиции. Позицията им няма да се промени на фона на намеренията на Байдън. Откакто встъпи в длъжност през януари, новият американски президент обяви временен мораториум върху нови сондажи на федерални земи, както и планове за по-строго регулиране на емисиите от метан и по-затегнат контрол на тръбопроводите.

Нищо от това няма да има голям и незабавен ефект върху предлагането на петрол, но ще накара компаниите да са още по-скептични към увеличаване на капиталовите разходи, отбелязва сп. Economist. Най-големият мениджър на активи в света - BlackRock, призова наскоро компаниите да разкрият как техните стратегии ще бъдат съобразени с въглеродно неутрална икономика до 2050 г. През изминалата седмица ExxonMobil и други петролни гиганти, разтърсени от големи годишни загуби, потвърдиха обещанията си за капиталова дисциплина.

Зелен ентусиазъм

Goldman Sachs смята, че енергийният преход има потенциала да създаде 1-2 трлн. долара годишни инвестиции в инфраструктурни проекти през следващото десетилетие, тъй като светът намалява зависимостта си от въглерода. Това трябва да стимулира търсенето на различни суровини, включително медта.

Именно търсенето на метали за производство на батерии за електрически автомобили спомогна за повишаване на цените им. Голяма част от интереса идва от Китай: през декември продажбите на електрически автомобили надминаха 224 хил. - рекордно високо ниво - и достигнаха 9.4% от общите продажби на автомобили. Това спомогна за поддържането на търсенето на кобалт, литий и някои редки минерали.

Но ограниченията при предлагането също изиграха важна роля. COVID-19 удари пристанищата в Южна Африка, откъдето се доставя голяма част от кобалта в света. Мините за никел в Индонезия също бяха засегнати от пандемия. В Нова Каледония, която е четвъртият по големина производител на никел в света, протести през декември с искане за публичен контрол на националните ресурси блокираха няколко мини на чужди компании. Инвестиционната банка JPMorgan Chase смята, че делът на електрическите коли (без хибридите) в глобалните продажби на нови превозни средства ще нарасне от 3% през 2020 г. на 15% през 2030 г.

Може да се очаква, че цените на петрола и металите ще се разминават, тъй като търсенето на електрически автомобили и други зелени технологии скача. Възможно е обаче да има период, в който ограниченията на доставките да означават, че котировките на петрола и на използваните в батериите метали продължават да нарастват съгласувано.

Други зелени технологии също подкрепят цените на металите. Медта е от съществено значение не само за електрическите автомобили, но и за слънчевите панели, вятърните турбини и 5G инфраструктурата.

Ще има ли нов суперцикъл

Goldman Sachs смята за ключово, че възстановяването на цените на суровините всъщност ще бъде началото на много по-дълъг структурен "бичи пазар" за стоките. Като се има предвид, че цените на повечето стоки са в долари, спадът на стойността на американската валутата миналата година също ги прави по-евтини в други валути, което увеличава търсенето.

Кошница от 27 стокови фючърса - от кафе до никел, която се следи от мениджъра на активи SummerHaven, показа, че всички са имали положителна възвращаемост през шестте месеца до средата на януари. "Това е наистина необичайно. Погледнахме 50 години назад и никога не сме виждали тази кошница със стоки да се покачва наведнъж", казва пред Financial Times управляващият партньор Кърт Нелсън.

Елиът Гелър, партньор в CoreCommodity Management, е на мнение, че този макроикономически фон за суровините е по-силен, отколкото по всяко време през предходното десетилетие. "Днес имаме заплаха от нарастваща инфлация, по-слаб долар и лихвени проценти, които вече са нулеви или отрицателни." Тези, които предсказват нов суперцикъл, посочват като по-важен фактор глобалните програми за възстановяване, които поставят по-голям акцент върху създаването на работни места и устойчивостта на околната среда, отколкото върху контрола над инфлацията.

Но има и мнения, че пазарът все още не е готов да се впусне в нов суперцикъл. "Това, което със сигурност имаме в момента, е циклично възстановяване, задвижвано от възстановяване на запасите в Европа, САЩ и Китай и подсилено от прекъсвания на доставките", смята Джордж Чевели от компанията за управление на активи Ninety One. Той очаква по-широка промяна в следващите две до три години.

Други се съмняват, че този подем в цените на суровините може да съответства на последния. "В исторически план суперцикъл се случва на всеки 30 до 40 години и ние просто излизаме от един. Така че това би било изключение, казва Норберт Рюкер от швейцарската частна банка Julius Baer. И ако погледнете какво е предизвикало последния суперцикъл, това е китайската урбанизация и огромните разходи за нея. Енергийният преход няма да се случи толкова бързо."

През последното десетилетие паричните политики бяха доста по-благоприятни за финансовите активи, докато настоящите фискални политики на правителствата трябва да стимулират реалния сектор и следователно стоките. Остава да се види дали това ще е достатъчно за широкомащабен ръст на суровините, който може да надживее пандемията.

13 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 6
    djr55699551 avatar :-|
    Zdravko

    Няма как да натрупаш опит и компетентност във финансовата сфера, докато се търкаляш в креватите на хората...

    Нередност?
  • 7
    djr55699551 avatar :-|
    Zdravko

    Няма как да натрупаш опит и компетентност във финансовата сфера, докато се търкаляш в креватите на хората...

    Нередност?
  • 8
    cqm13699551 avatar :-|
    Стойчо

    Един много добър пример за просперитета в нашата България... Момчета, просто имате грешните атрибути за да направите и вие първият си милион от "комисионни" по сделки.

    Нередност?
  • 9
    fzr25699551 avatar :-|
    Антоанела

    Докато гореспоменатия господин е намерил друг начин за просперитет, измама и изнудване...

    Нередност?
  • 10
    ggf40699551 avatar :-|
    Irena

    И двамата са еднакви "професионалист", но за Харалампи Х. мога да кажа, че е доста изпечен измамник и единственото, което можете да направите за да се предпазите, е да избягвате такива съмнителни "финансови посредници" /измамници/!

    Нередност?
Нов коментар