Глобалните въглеродни емисии пак започнаха да растат

През декември 2020 г. те са надскочили нивата отпреди локдауна

Свързаните с енергията въглеродни емисии в световен мащаб са били по-високи през декември миналата година в сравнение със същия месец през 2019 г. Това е в резултат на възобновяване на замърсяващите дейности спрямо нивата по време на локдауна, посочва Международната агенция по енергетика (МАЕ), цитирана от Financial Times.

Пандемията от коронавирус доведе до рязък спад във въглеродните емисии през 2020 г., тъй като икономиките по света бяха блокирани от карантинните мерки, но възстановяването на дейността през втората половина на годината и липсата на "зелени" политики са довели до повишаване на емисиите с допълнителни 2% през декември на годишна база. От МАЕ казват, че са необходими спешни действия за намаляване на зависимостта от изкопаемите горива при планиране на стратегиите за икономическо възстановяване или има "съществен риск за отскачане на емисиите" до предишните им равнища през 2021 г. И допълват: "При липсата на основни промени в политиките на най-големите световни икономики глобалните емисии само ще продължават да растат."

Връщане към въглеродна интензивност

Данните на МАЕ показват, че през декември държавите са се върнали към "обичайните си въглеродно интензивни дейности". Общите глобални свързани с енергията въглеродни емисии през 2020 г. са били с около 6% по-ниски от количеството през предишната година, достигайки до около 32 млрд. тона. Общите емисии на парникови газове са били около 50 млрд. тона. Но покачването от 2% през декември спрямо същия месец на 2019 г. е заради възстановяване на търсенето на енергия, генерирана от изкопаеми горива.

Китай е била единствената страна, произвела повече годишни емисии през 2020 г., като е добавила още 0.8% въглероден диоксид към атмосферата спрямо 2019 г. Това е въпреки спада от 12% в пика на пандемията през февруари в сравнение с предишната година. През първата половина на 2020 г. нивата на емисиите в Индия не са били толкова високи, както през 2019 г., но са се покачили над тези равнища от септември нататък. Годишните емисии в САЩ са били с 10% по-ниски от предишната година, но през декември нивата са се припокривали със същия месец през 2019 г.

По-ниските емисии през 2020 г. са били най-отчетливи в транспортния сектор на фона на ограничения в движението на хора и стоки заради локдауна. Около половината от цялостното подобрение в областта на емисиите се дължи на спада в употребата на петрол за пътния транспорт и авиацията. По данни на МАЕ емисиите от международни полети са отбелязали понижение с почти 45% през годината, като това е било най-ниското им равнище от 1999 г. насам, но дейността се възстановява от април. В електрическия сектор емисиите са били надолу с 450 млн. тона през 2020 г., но за да се постигнат целите на парижкото климатично споразумение за контролиране на покачването на температурите, тези емисии трябва да бъдат с 500 млн. тона по-малко всяка година.

Комбинация от регулации и стимули

МАЕ настоява световните правителства да приложат стратегии, комбиниращи нови регулации със стимули за прехвърляне към "зелени" алтернативи. Тези политики ще доведат до трудни, но жизненоважни промени, включително по-бързото преустановяване на работата на фабриките, използващи изкопаеми горива, както и ще изпратят сигнал на инвеститорите, че финансирането на замърсяващата индустрия ще им донесе загуби.

Данните на МАЕ идват на фона на предупреждение от ООН, че последните планове за намаляване на емисиите на 75 страни, подписали парижкото климатично споразумение, не покриват това, което е необходимо, за да се избегнат най-тежките последствия за планетата. От организацията призовават за поставянето на по-амбициозни цели за ограничаване на емисиите и за насочването на повече средства от пакетите за икономическо възстановяване към "зелени" политики.