Авиокомпаниите се сблъскват със скок в разходите за замърсяването в Европа

Цената на въглеродните емисии се е увеличила над два пъти спрямо нивата преди пандемията

Скок в цената, която авиокомпаниите плащат за замърсяването в Европа, ще ги сблъска с трудности в процеса на възстановяване след причинените щети от ковид кризата. Цената на въглеродните емисии на базата на Европейската схема за търговия на емисии се е увеличила над два пъти до 50 евро на тон спрямо нивата преди пандемията.

Това се очертава като съществен проблем пред авиокомпаниите в региона, пише Financiаl Times. Те подобно на други въглеродно интензивни сектори трябва да купуват кредити, с които да покриват замърсяването, по силата на паралелните системи за емисиите на ЕС и на Обединеното кралство.

Системата на Обединеното кралство

Британската система заработи от този месец и започна търговия дори на още по-високи цени - над 50 паунда за тон. Сред най-засегнатите ще бъдат нискотарифни превозвачи като Ryanair, easyJet и Wizz Air. Анализаторът от Deutsche Bank Джейми Роуботам смята, че трите компании ще платят над 600 млн. евро под формата на въглеродни разходи през финансовата 2023 г., което е повишение спрямо 330 млн. евро преди ковид кризата.

Авиокомпаниите получават годишно количество безплатни кредити и трябва да закупят останалото за покриване на всичките си емисии. По време на пандемията някои превозвачи са имали толкова малко пътници, че част от безплатните им кредити са останали неизползвани. Те получават свободни кредити за покриване на около половината от емисиите си преди пандемията. Но очакванията са, че цената на въглерода ще продължава да се покачва на фона на все по-амбициозните обещания на световните правителства и на корпорации за ограничаване на замърсяването.

Още по-нагоре

И ЕС, и Обединеното кралство планират да намалят общия брой въглеродни емисии в своите търговски системи, както и количеството на безплатните кредити през следващото десетилетие, което се очаква да вдигне още повече цените. Според лобистката група Airlines for Europe "що се отнася до въглеродните разходи, е ясно, че те ще станат сред водещите три категории за разходи на авиокомпаниите".

Доскоро цената на европейските кредити "не беше толкова висока, за да доведе до промяна на поведението", посочват от организацията Transport & Environment. Но допълват, че сега някои превозвачи ще започнат да се чудят дали цената от над 50 евро не е "дъното на бъдещите цени". Компаниите могат да се опитат да прехвърлят покачващите се разходи на пътниците, но това ще бъде трудно, тъй като същевременно се опитват да стимулират търсенето, като намаляват цените, за да наваксат загубеното заради пандемията, коментира анализаторът Александър Патерсън от инвестиционната фирма Peel Hunt.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf
    • + 1

    Никой не обсъжда темата относно квотите за CO2 в дълбочината, с която се нуждае. Първо, тези квоти не са данък. Отразяват се в медиите като данък. Тези пари постъпват във фондове на местно ниво. Целта на тези фондове е да финансират зелени проекти. Друг е въпроса, че в България реално с част от парите се покриват загубите на ТЕЦ МИ2, което е скандално.

    Някой задава ли си въпроса защо в редица фирми, плащащи подобни квоти има натиск от ИНВЕСТИТОРИТЕ да се създават компенсиращи, зелени проекти? Да не би да не искат дивиденти глупаците? Простата истина е, че ЕС иска да финансира зелената еволюция чрез тези квоти. Ако една фирма седи и от едната, и от другата страна на квотите - за тях разходите не са пречка. Именно затова инвеститорите си отварят устата, не защото са "екоталибани".

    Имам чувството, че всички медии, дори вашата (а не би трябвало) зорлем се опитват да изопачат същността и предназначението на квотите. Защо?

    Нередност?
Нов коментар