🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Европейските авиокомпании лобират срещу по-стриктните климатични действия на ЕС

Те твърдят, че това ще ги постави в неизгодна позиция спрямо международните конкуренти

Европейските авиокомпании искат от Брюксел да не налага по-строги правила за емисиите. Това става ясно от документи, получени от природозащитната група Influence Map и цитирани от Financil Times. Те показват, че авиоиндустрията лобира срещу по-стриктните мерки на Европейската комисия (ЕК) по силата на европейската система за въглеродна търговия.

Действията на превозвачите идват на фона на предстоящото обявяване на серия "зелени" правила в средата на юли с цел съкращаване на емисиите на ЕС с 55% до 2030 г. спрямо нивата от 1990 г. Авиосекторът посочва своите загуби заради пандемията от коронавирус като аргумент, за да настоява да не се затягат регулациите и да не се въвеждат нови данъци за въглеродно интензивните горива.

Какво иска секторът

Германската авиокомпания Lufthansa е писала през януари до ЕК, за да се оплаче, че новите правила ще създадат по-неблагоприятни условия за европейските превозвачи, като специално е обърнала внимание на изискването за използването на определено количество устойчиво гориво. Индустрията е подчертала пред Брюксел, че европейските климатични правила ще я поставят в неизгодна позиция спрямо международните конкуренти, докато покачващите се разходи за сектора ще ограничат неговата способност да инвестира в "зелени" политики.

Индустриалната група Airlines for Europe призовава ЕС да не въвежда такса върху керосина за полетите в Европа, което се съдържа в предстоящия климатичен пакет, твърдейки, че авиокомпаниите ще започнат да зареждат в трети страни. Секторът обръща специално внимание на планираните промени в системата за въглеродна търговия на ЕС. Системата изисква от компаниите да купуват кредити, за да покриват емисиите си, ако замърсяват над съответния брой безплатни квоти. Сега ЕК ще предложи постепенно премахване на безплатните кредити, което се очаква да повиши разходите за превозвачите. Документите, получени от Influence Map, показват, че миналата година браншовата организация IATA е поискала от Брюксел да предложи "някакъв вид гъвкавост за операторите, които се намират в трудна икономическа ситуация и не могат да спазват изискванията на системата за въглеродна търговия на ЕС".

Противоречие между обещания и действия

През 2020 г. авиокомпаниите се ангажираха с достигането на нетни нулеви емисии до 2050 г. Те планират да постигнат това чрез устойчиви горива, офсетни сделки за емисиите и нови технологии като електрически самолети.

Според Influence Map сега тези ангажименти са подкопавани от лобирането срещу климатичните мерки на ЕС. "Авиосекторът изрази голяма подкрепа за нетните нулеви емисии до 2050 г., но същевременно е против климатичните регулации на национално и на ЕС равнище, които ще помогнат за постигането на тези цели", коментират от природозащитната организация.