🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

ЕС и САЩ разрешиха 17-годишния търговски спор Airbus-Boeing

Споразумението ще премахне взаимно наложените мита и ще осигури спокойствие на авиопроизводителите

ЕС и САЩ успяха да разрешат 17-годишния спор за субсидирането на производството на самолети, като по този начин ще премахнат заплахата от милиарди долари наказателни мита върху икономиките си и ще дадат тласък на трансатлантическите отношения. Дипломати и високопоставени служители потвърдиха в понеделник вечер, че двудневните интензивни преговори в Брюксел между ЕС и администрацията на Байдън са били успешни.

Пробивът беше финализиран във вторник на първата среща на върха между ЕС и САЩ от идването на власт на американския президент Джо Байдън. Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен потвърди днес, че между ЕС и САЩ има споразумение за решаване на дългогодишния им спор. "Срещата започна с пробив при самолетите.. Решихме съвместно да решим този спор. Днес спазихме обещанието си", каза тя след пристигането на Байдън. Двете страни се договориха да спрат за пет години наказателните мита, които си налагат една на друга като част от този спор.

Американският търговски представител Катрин Тай, цитирана от АP, заяви, че двете страни са съгласували петгодишно споразумение за спиране на митата. Тя предупреди, че те могат да бъдат въведени отново, ако американските компании не могат да се "конкурират справедливо" с европейските. С днешното съобщение се преодолява дългогодишният "дразнител" в отношенията между САЩ и ЕС, отбеляза Тай на фона на срещата на Байдън с лидерите от ЕС. "Вместо да се конфронтираме с един от най-близките си съюзници, най-накрая се обединяваме срещу обща заплаха, подчерта тя.

Двете страни се договориха да спрат за пет години наказателните мита, които си налагат една на друга като част от този спор.

Споразумението ще разсее несигурността, надвиснала над авиопроизводителите, като същевременно ще премахне заплахата, че потребителските стоки от ЕС и САЩ могат отново да бъдат засегнати от наказателни мита заради спора. Тези мита, които са върху широка гама от продукти, в момента са прекратени, след като ЕС и САЩ се договориха през март да си дадат четири месеца за преговори за разрешаване на спора.

Една от най-дългите търговски битки

Спорът между Airbus и Boeing е една от най-продължителните битки в историята на Световната търговска организация (СТО). Двете страни признаха, че ситуацията може да се влоши при липса на договорка и на фона на стремежа на Вашингтон и Брюксел да установят по-тясно сътрудничество срещу китайския модел на държавен капитализъм. Еврокомисарят по търговията Валдис Домбровскис проведе разговори с търговския представител на САЩ Катрин Тай и търговския министър Джина Раймондо в дните преди срещата на върха, докато двете страни се стремяха да постигнат споразумение. От офиса на Тай са отказали коментар.

Компаниите от двете страни на Атлантическия океан отдавна призовават за решение. Въпросът придоби по-голяма спешност, след като през октомври 2019 г. САЩ удари европейски износ на стойност 7.5 млрд. долара с допълнителни мита, докато миналата година ЕС наложи допълнителни мита върху внос от САЩ за 4 млрд. долара. И двата пакета от мерки бяха в съответствие с решенията на СТО в полза на всяка страна. През годините се установи, че и двете страни не са успели да приложат правилно решенията на СТО за незаконните субсидии за производството на самолети. Но търговските представители на ЕС и САЩ подчертаха сложността на въпроса, а всяка страна се противопостави на твърдението на другата, че е спазила решенията на СТО.

Краят на спора Airbus-Boeing ще премахне един ключов проблем в търговските отношения, но остават други. Миналия месец Брюксел се въздържа от увеличаването на митата върху американските стоки като жест на добра воля в продължаващото разногласие относно митата от ерата на Тръмп върху европейската стомана и алуминий. Двете икономики също все още не са преодолели напълно различията си по темата за дигитални данъци, като въпросът сега е обвързан с по-широки международни преговори под шапката на ОИСР.