🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Защо бизнес пътуванията може никога да не бъдат същите

Това е лоша новина за авиокомпаниите, хотелите и конферентните центрове, които разчитат на този доходоносен бизнес

Силвия Бърбъри, регионален президент за развиващите се пазари в компанията за домашни любимци Royal Canin, е щастлива, че вече не прекарва по-голямата част от живота си в пътуване за работа. "Благодарна съм, че пандемията ни принуди да се отдръпнем и да разгледаме начините на работа, които приемахме за даденост", казва Бърбъри от домашния си офис в Париж. Чувствата ѝ се споделят от работници по целия свят, които са уморени от еднообразните корпоративни пътувания. Това е лоша новина за авиокомпаниите, хотелите и конферентните центрове, които разчитат на този доходоносен бизнес, пише Reuters.

Mars, семейната компания за храни за домашни любимци, която е собственик на Royal Canin, заяви, че разходите и екологичните и здравните съображения стоят зад решението ѝ да намали пътуванията наполовина от нивата преди пандемията. Това означава, че фирмата извършва 145 хил. полета по-малко на година. Ничи Буш, глобален вицепрезидент в Mars за трансформация на работното място, заяви, че намаляването на пътуванията също така може да направи по-висшите работни места по-привлекателни за хора със семейства. Тя каза, че 700 служители могат да присъстват на служебни онлайн събития в сравнение със 100-те души, които досега са се срещали лично.

Никлъс Андрин, главен оперативен директор на световната фирма за управление на корпоративни пътувания CWT, знае, че перспективите за бързо възстановяване на сектора на бизнес пътуванията са малки. Докато 58% от анкетираните от CWT казват, че имат желание да възобновят разходките с платени разходи, резервациите се възстановяват постепенно. Пътуванията в рамките на страната сега са 80% в сравнение с 67% преди пандемията през 2019 г. "Ще отнеме години, докато се завърнем", смята Андрин.

В един от първите тестове за желанието на бизнес общността да участва в глобални събирания - автомобилното изложение в Мюнхен този месец - много големи автомобилни компании като Toyota и Land Rover на Jaguar избраха да стоят настрана.

Германската авиокомпания Lufthansa все пак наблюдава скок от 15% в търсенето на регионални полети между Германия, Австрия, Швейцария и Белгия през последните седмици. Изпълнителният директор Карстен Шпор твърди, че полетите в рамките на Германия са се повишили с 30%. Lufthansa ще въведе повече полети за бизнес пътници през септември, но очаква само 90% от пътуванията преди пандемията да се завърнат в дългосрочен план.

Колко е хубаво да се пестят разходи

Преди пандемията авиокомпаниите печелеха предимно от бизнес пътувания, тъй като е по-вероятно компаниите да резервират в кратки срокове и са готови да плащат повече за по-удобно време. Разходите в САЩ за корпоративни пътувания обаче се очаква да достигнат едва 25-35% от нивата през 2019 г. до четвъртото тримесечие на 2021 г. и 65-80% година по-късно според проучване на Deloitte, проведено сред 150 мениджъри по пътуванията.

"Докато компаниите гледат напред, те мислят как да запазят част от спестените разходи, които са реализирали", казва Антъни Джаксън, ръководител на американската авиационна практика в Deloitte.

Изпълнителният директор на италианската модна група Prada Патрицио Бертели смята, че бизнес пътуванията ще бъдат "намалени до минимум". "Това със сигурност е голямо предимство за маржовете", казва той.

По-зелено пътуване

Компаниите също така търсят начини да намалят въглеродния си отпечатък: около половината от анкетираните в проучването на Deloitte казват, че планират да коригират политиката си за бизнес пътувания, за да намалят въздействието си върху околната среда през следващата година.

"Летях от Далас за Ню Йорк за ден заради вътрешна среща с трима или четирима души. Не виждам как това ще се завърне скоро", казва Антъни Джаксън.

Като част от мерките за климата, представени от Zurich Insurance Group тази седмица, към 2022 г. застрахователната компания ще намали въздушните пътувания със 70% в сравнение с нивата от преди пандемията.

Консултантският отдел на CWT помага на компаниите да разработват политики за пътуване, които балансират разходите с въздействието върху околната среда - например, предлагайки директен полет с най-ниска цена, а не по-евтин недиректен полет с по-високи емисии на въглерод.

Грижа за клиента

Андриен от CWT обаче твърди, че все още е важно за някои мениджъри да събират отново персонал и клиенти на едно място. "Трудно е да сключите сделка, без да се гледате в очите", смята той. Силвия Бърбъри също казва, че някои срещи лице в лице остават по-добри за мозъчни атаки и за изглаждане на напрежението между персонала: "Когато сте [във виртуална среда], виждате само това, което хората искат да видите."

Срещата с клиенти се разглежда като основна причина за възобновяване на пътуванията според проучването на Deloitte, докато хората са по-склонни вътрешните срещи и обучението да останат онлайн.

Филипо Балдаци, главен изпълнителен директор на производителя на коприна Serica 1870, който работи с луксозните марки Brunello Cucinelli, Kering и LVMH, изпраща проби от тъкани до клиенти, които не може да посети лично. "Мразя видеоразговорите и клиенти като Vuitton и Gucci искат да бъдат поглезени, те очакват специално отношение", казва Балдаци.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    carebean avatar :-|
    carebean

    То нищо вече не е същото, пък камо ли бизнес пътуванията....

    Нередност?
Нов коментар