🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Унгарската шестпартийна опозиция опитва да удържи общия фронт срещу Орбан

Руската инвазия в Украйна може да струва гласове на премиера

Марки-Зай обвинява Орбан, който посети президента Владимир Путин в Москва преди около месец, че е "приятел с един войнолюбец"
Марки-Зай обвинява Орбан, който посети президента Владимир Путин в Москва преди около месец, че е "приятел с един войнолюбец"
Марки-Зай обвинява Орбан, който посети президента Владимир Путин в Москва преди около месец, че е "приятел с един войнолюбец"    ©  Reuters
Марки-Зай обвинява Орбан, който посети президента Владимир Путин в Москва преди около месец, че е "приятел с един войнолюбец"    ©  Reuters

Разнородната опозиционна коалиция от шест партии, начело с общия си кандидат за премиер Петер Марки-Зай, е изправена пред трудната задача да удържи единния фронт срещу управлението на Виктор Орбан преди парламентарния вот през април в Унгария. Обединявайки се около Марки-Зай - кмета на малък град, който си осигури кандидатурата в първични избори през октомври, опозицията се надяваше да увеличи шансовете си за победа срещу настоящия премиер.

Но последваха месеци на спорове за кампанията, политиките и кандидатите и в резултат първоначалният ентусиазъм затихна, пише Financial Times. Според скорошно социологическо проучване на IDEA Institute управляващата партия "Фидес" е на четири процентни пункта пред опозиционната коалиция, или съответно с подкрепа от 38% срещу 34%. Спрямо изследването от януари "Фидес" е загубила един процентен пункт от поддръжката си, а опозицията е отбелязала спад с три процентни пункта. Делът на нерешилите за кого ще гласуват се е увеличил от 10% на 13% от началото на годината.

Руската инвазия в Украйна обаче може да окаже влияние. Марки-Зай обвинява Орбан, който посети президента Владимир Путин в Москва преди около месец, че е "приятел с един войнолюбец". През последните дни унгарският премиер осъди руското нападение и потвърди подкрепата си за санкциите на ЕС. Но досегашните топли връзки с Москва могат да му струват гласовете на младите унгарци, които са против инвазията на Путин в Украйна, пише Reuters.

Една пета от избирателите под 29-годишна възраст поддържат "Фидес", която предимно получава гласовете на по-възрастните и на хората от провинцията. Но според политическия анализатор Габор Торок войната в Украйна може да отдалечи дори някои от тези гласоподаватели. По думите му обикновено наличието на външна криза помага на управляващата партия, но в тази ситуация може да не се окаже така. "Тази близка война води до неочаквани реакции и подклажда емоциите. След толкова дълго време за първи път симпатизантите на "Фидес" може да са разделени по този важен въпрос", коментира Торок.

Различия в ценностите и интересите

Анализатори обаче твърдят, че разногласията в опозицията ще се окажат пречка в преборването на добре смазаната политическа машина на "Фидес". Марки-Зай признава, че е трудно да оглавяваш коалиция, в която социалисти и "зелени" стоят редом с доскоро крайнодясната, но сега позиционираща се като дясноцентристка партия "Йобик". "Преминахме през трудни времена, понякога изпълнени със спорове, когато ценностите и интересите ни се различаваха", коментира той.

Двете най-големи опозиционни партии - ляволибералната "Демократична коалиция" и "Йобик", най-често изразяват претенции и се конфронтират с останалите в коалицията. "Трябва да печелим спора с двете партии или да намираме компромис за всичко. Но всичко е наред. По същия начин и ще управляваме", казва Петер Заранд, който ръководи националната кампания на Марки-Зай и на коалицията.

Тези вътрешни дрязги контрастират на дългогодишната организационна ефикасност на "Фидес". Победа за партията макар и с малка разлика ще означава удобно позициониране на Орбан в 199-местния парламент заради спецификата на унгарската избирателна система.

Една добре работеща медийна машина

"Фидес" наскоро даде начало на официалната си кампания, но според уебсайта 444.hu разходите на правителството за онлайн активности са два пъти повече от тези на опозицията - около 7.5 млн. евро. Рекламните билбордове на управляващите из страната също са много повече от тези на опонентите им.

По време на управлението си Орбан успя да създаде една добре работеща медийна машина, включваща лоялни журналисти и щедро финансирани обществени медии, които наводняват пазара с безплатно проправителствено съдържание. В тази враждебна среда опозицията разчита на социалните мрежи и на традиционно провеждане на кампанията от врата на врата из страната.