Отделилата се от GSK Haleon стана най-голямата компания за потребителско здравеопазване
Бизнесът получи оценка от 30.5 млрд. паунда, най-високата за лондонско IPO от 2011 г.
Седмични новини за европейски регулации, бизнес и финансиране.
Отделянето на Haleon от британската фармацевтична компания GSK се превърна в най-мащабното излизане на Лондонската фондова борса за последното десетилетие. С получената оценка от 30.5 млрд. паунда (36.4 млрд. долара) в първия ден на търговия производителят на пастата за зъби Sensodyne и болкоуспокояващите Panadol стана най-големият самостоятелен бизнес за потребителско здравеопазване в света, съобщи Financial Times. Последната по-висока оценка при първично предлагане на британската борса са достигнатите от Glencore 37 млрд. паунда през 2011 г.
Пазарът изстреля Haleon директно в 20-те най-големи компании на FTSE. Въпреки това оценката е доста под 50-те млрд. паунда, които Unilever предложи миналата година, за да я придобие. Haleon отказа тази оферта и каза, че тя подценява дългосрочната стойност на бизнеса. Настоящата пазарна оценка е "в ниските нива на очакванията", казва Крис Бекет от мениджъра на активи Quilter Cheviot. Въпреки това компанията и индустрията, от която е част, са привлекателни във време на нестабилност на борсите, смята той.
Плановете - ръст на продажбите и придобивания
Haleon, съвместно предприятие с Pfizer, е единствената публично търгувана група, фокусирана изцяло върху потребителско здравеопазване, като миналата година генерира 10 млрд. паунда приходи. Основни нейни конкуренти са производителят на Strepsils Reckitt Benckiser, която получава близо една трета от нетните си приходи от сектора, както и аналогично подразделение на Johnson & Johnson, за което също има планове догодина да стане самостоятелна компания.
Освен пазарните сътресения ефектите от високата инфлация върху потребителите ще са предизвикателство пред Haleon, макар според изпълнителния директор Брайън Макнамара продуктите на компанията да се радват на силна потребителска лоялност. Бизнесът е изцяло фокусиран върху здравето, което е "по-актуално от всякога след пандемията", каза той. Според Макнамара Haleon е по-малко изложена на високите разходи за суровини в сравнение с други продуктови групи, както и към екологични предизвикателства поради сравнително ниския си въглероден отпечатък.
Haleon, която се оглавява от бившия OTC мениджър на швейцарската Novartis, очаква годишен ръст на продажбите между 4 и 6%. Новоотделилата се компания ще се опита с времето да намалява дълга си, но в същото време планира да придобива бързо растящи компании в сектора с оценка 50 - 100 млн. паунда през следващите 2 години. Haleon очаква да се възползва от тенденциите на застаряване на населението и от високото натоварване на здравните системи, което ще кара повече потребители сами да се справят с някои здравословни проблеми.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.