Китайските производители вече доминират на автомобилния пазар в Русия

В началото на годината делът им е бил малко под 10%, а сега вече е над 31%

Спадът в търсенето на коли не пречи на китайските производители да завземат позициите на западните си конкуренти в Русия.
Спадът в търсенето на коли не пречи на китайските производители да завземат позициите на западните си конкуренти в Русия.
Спадът в търсенето на коли не пречи на китайските производители да завземат позициите на западните си конкуренти в Русия.    ©  Reuters
Спадът в търсенето на коли не пречи на китайските производители да завземат позициите на западните си конкуренти в Русия.    ©  Reuters

Войната в Украйна доведе до поредица от санкции срещу Русия, които целят да затруднят руската икономика.

Спирането на бизнес взаимоотношенията със Запада поставя Москва в ситуация, в която трябва да намери алтернативен пазар за стоките си, както и алтернативен източник на внос на редица важни материали и продукти. Един от най-тежко засегнатите браншове от санкциите е този на автомобилните продажби, като той дава и отговор на въпроса "С какво Русия заменя Запада?".

Малко след началото на военните действия в Украйна западните автомобилни производители напуснаха Русия, като Renault продаде компанията си за една рубла. Новите продажби на пътнически автомобили и лекотоварни автомобили (LVC) са се сринали с почти 61% на годишна база. Експерти отдават това на санкциите, които ограничават достъпа на Русия до някои материали, а спадащото търсене и високите цени допълнително спъват сектора.

Макар и с по-малък обем, пазарът си има и нов лидер. Доскоро най-популярните автомобили в Русия бяха Mercedes Benz и BMW, но след началото на войната в Украйна те не са толкова широкодостъпни, защото има малък брой останали на склад. Вместо тях на огромна популярност в страната се радват китайските автомобилни производители.

Продажбите на пътнически автомобили с китайска марка, сред които са Haval, Chery и Geely, са се увеличили до 16 138 броя през ноември, което е почти двойно спрямо 8235 през януари. Пазарният дял достига 31.3% от 9.6% в началото на годината показват данни на руската аналитична агенция "Автостат".

"Има малко производство на западни марки автомобили и малък внос, така че пазарът е разделен между руската и китайската автомобилна индустрия", каза руският автомобилен анализатор Владимир Беспалов пред Reuters. Руските автомобили задоволяват търсенето на по-ниски цени - до около 25 хил. долара, а китайските се позиционират в западната ниша на цени от над 40 хил. долара.

В един нашумял наскоро случай китайска кола се маскира като руска. Частите на двигателя от китайската JAC, чийто дизайн, инженеринг и платформа се използват за съживяването на "Москвич" от съветската ера, бяха ясно видими при повторното начало на производството на известния в миналото модел миналия месец.

Ако икономическата ситуация остане непроменена, китайските производители биха могли да увеличат пазарния си дял в Русия до 35% през следващата година, казва Беспалов. Според него пазарът ще се възстанови до 800 хил. броя при обичайни нива от поне един милион. Тази година се очаква да бъдат продадени около 600 хил. автомобила, като сериозно отражение върху спада има и масовата мобилизация, която беше предприета в страната.

Обемите на продажбите на Китай в Русия бледнеят в сравнение с вътрешния пазар, където през ноември те са били около 35 пъти по-високи от тези в евразийската страна. За първите 10 месеца на годината Русия е шестата по големина дестинация за износ на китайска автомобилна продукция, което включва превозни средства и части, сочат данни на Китайската асоциация на производителите на автомобили. Това представлява 3.9% от общия износ, като почти няма промяна спрямо същия период на миналата година.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    lyuben_ avatar :-P
    Любен

    Икономиката не търпи празнини ) - Руснаците имат пари които трябва да изхарчат за автомобили..

    Нередност?
  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Представете си размерите на колосалния руски пазар, щом са 6-тия по големина пазар за износ на китайски автомобили.

    Нередност?
Нов коментар