🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Две в едно: Швейцарската Paramount продължава да търгува с руски петрол през едноименна фирма в Дубай

Има съмнения дали някои от доставките в последните три месеца не са нарушили тавана на цените на руската суровина, наложен от страните от Г-7

Представител на дубайското поделение на Paramount заяви, че компанията е извършила 12 доставки на сорта ESPO от 5 декември насам.
Представител на дубайското поделение на Paramount заяви, че компанията е извършила 12 доставки на сорта ESPO от 5 декември насам.
Представител на дубайското поделение на Paramount заяви, че компанията е извършила 12 доставки на сорта ESPO от 5 декември насам.    ©  Reuters
Представител на дубайското поделение на Paramount заяви, че компанията е извършила 12 доставки на сорта ESPO от 5 декември насам.    ©  Reuters
Темата накратко
  • Paramount редовно е продавала по няколко танкера от сорта ESPO на месец поне от 2020 г. до средата на миналата година, показват данни за корабоплаването.
  • Руската търговска дейност на Paramount SA спира около юни миналата година и веднага бива поета от компания с почти идентично име в Дубай - Paramount Energy and Commodities DMCC.
  • Руските доставки на Paramount DMCC в определени случаи използват западни застрахователни услуги, което би представлявало потенциално нарушение на санкциите, ако някои от товарите са били продадени на пазарни цени.

На 5 декември миналата година в сила влезе таван на цените на руския петрол, който беше наложен от страните от Г-7 в отговор на войната на Москва в Украйна. Според правилата на компании или физически лица от страни, включително САЩ, Обединеното кралство, страните - членки на ЕС, и Швейцария, е забранено да търгуват, посредничат, изпращат или застраховат руски суров петрол, освен ако не се продава под 60 долара за барел.

Тази мярка ефективно ограничи участието на западни компании в руския петролен сектор, но все пак има начини за продължаване на търговията с местните суровини. Пример за това е швейцарската компания Paramount Energy & Commodities SA, която развива дейност на руския пазар от десетилетия. Компанията в продължение на години беше водещ търговец на петрол от Далечния изток на Русия и по-точно пристанището в град Козмино.

Paramount редовно е продавала по няколко танкера от сорта ESPO на месец поне от 2020 г. до средата на миналата година, показват данни за корабоплаването, съобщава Financial Times. За да не изгуби този източник на приходи обаче компанията предприема действия, които да й позволят това да продължи, без да бъдат нарушавани западните санкции, или поне такава е идеята.

За да запази достъпа до банкови услуги и да остане от правилната страна на западните ограничения, руската търговска дейност на Paramount SA спира около юни миналата година и веднага бива поета от компания с почти идентично име в Дубай - Paramount Energy and Commodities DMCC. "Новата" компания използва заемодатели от Обединените арабски емирства, за да помогне за осъществяването на сделките, и изпраща кораби, регистрирани на компании в страни като Индия и Китай, за транспортиране на суровия петрол.

Потенциална пречка пред дубайското дружество е в него собственост да имат западни граждани, което би дало повод за наказателни действия срещу Paramount Energy and Commodities DMCC. Paramount SA и Paramount DMCC казват, че двете организации се управляват и оперират "напълно независимо" една от друга, а основателят на компанията Нийл Троост не е имал "никаква роля в създаването на компанията и той няма управление или пряк акционерен интерес в компанията в Дубай". Говорителят добавя пред FinancialTimes, че Paramount DMCC се управлява от "граждани извън САЩ/G7", но отказа да разкрие повече подробности.

Франсоа Едуард Маурон, който е посочен в корпоративните записи на Paramount DMCC в Дубай, е директор на компанията и е гражданин на Швейцария, но "не е служител или изпълнителен директор", се казва в съобщението. Швейцарското правителство, което приложи своя собствена версия на санкциите на ЕС, заяви, че всяко нарушение ще бъде "разследвано и наказано", добавяйки, че не коментира отделни компании.

Съмнителни доставки от руски пристанища

Руските доставки на Paramount DMCC в определени случаи използват западни застрахователни услуги, което би представлявало потенциално нарушение на санкциите, ако някои от товарите са били продадени на пазарни цени. ESPO блендът се търгува над 70 долара за барел от декември според агенцията за отчитане на цените Argus, което предполага, че всяка западна компания, участваща в търговията с него, ще наруши санкциите, освен ако не се продава на цени под пазарните. Основният еталон на руския суров петрол, Urals, се търгува с много по-голяма отстъпка от избухването на войната и цената му беше средно 49 долара за барел през януари.

Представител на дубайското поделение на Paramount заяви, че компанията е извършила 12 доставки на сорта ESPO от 5 декември насам. Седемте кораба, използвани в 12-те пратки, идентифицирани от Financial Times, са регистрирани на компании в Китай, Индия или Маршаловите острови, според информацията, съхранявана от Международната морска служба.

Пет от тези кораби не са имали активна застрахователна полица със западен доставчик по време на преминаването, според проверки на онлайн застрахователни записи - структура, която експертите по корабоплаването казаха, че може да е била използвана, за да могат корабите да превозват суров петрол, продаван на цени по-високи тавана на Г-7.

Но два от корабите, Nichole и Yasa Golden Dardanelles, са имали застраховка за обезщетение от западни доставчици по време на пътуванията, съответно от American Club и Britannia P&I. American Club твърди, че всички членове са се ангажирали да спазват санкциите, за да отговарят на условията за покритие, но задълженията за поверителност означават, че не може да разкрие дали е получил - както се изисква от санкциите - конкретни удостоверения, че товарите, идентифицирани от FT, са били продадени под таван на цените.

Britannia P&I обяснява, че собственикът на Yasa Golden Dardanelles е потвърдил, че плавателният съд работи "в съответствие с тавана на цените", но не е отговорил на никакви последващи въпроси. Собствениците на плавателните съдове не са били открити за коментар.