"Призрачният флот" на Иран преминава на руски петрол

Поне 16 танкера са започнали да превозват нефт от Русия

Обемът на руския суров петрол, превозван с плавателни съдове, определени като част от "призрачния флот", е нараснал от по-малко от 3 млн. барела през ноември до над 9 млн. барела през януари
Обемът на руския суров петрол, превозван с плавателни съдове, определени като част от "призрачния флот", е нараснал от по-малко от 3 млн. барела през ноември до над 9 млн. барела през януари
Обемът на руския суров петрол, превозван с плавателни съдове, определени като част от "призрачния флот", е нараснал от по-малко от 3 млн. барела през ноември до над 9 млн. барела през януари    ©  Reuters
Обемът на руския суров петрол, превозван с плавателни съдове, определени като част от "призрачния флот", е нараснал от по-малко от 3 млн. барела през ноември до над 9 млн. барела през януари    ©  Reuters
Темата накратко
  • Русия привлича собствениците и операторите на танкери с по-високи цени.
  • През последните месеци Иран успя да запази или дори да увеличи износа си на суров петрол.
  • Очаква се напрежението на пазара на танкери да се засили.

На 28 февруари "Капитал" организира форума Energy and Power Conference, като основни теми ще са:

  • Енергийна карта на Европа и мястото на България;
  • Включване на мерките на REPowerEU в националния план за възстановяване;
  • Регулаторни реформи, подобряване на конкуренцията и ефективността на разходите;
  • Европейският газов пъзел - какво следва;
  • Енергийна ефективност и независимост;
  • Добри практики и успешни проекти;
  • Инвестиции във възобновяема енергия, мрежи и инфраструктура;
  • Диверсификация на доставките на ядрено гориво и нови ядрени електроцентрали.


Сред участниците са представители на ЕК и Европейския парламент, анализатори от Baringa и Kinstellar, директори на ключови енергийни дружества, регулатори, партийни експерти и други.

За регистрация и билети - тук.

Танкерите от иранската "флота на призраците" са се пренасочили към превоз на руски петрол, след като западните ограничения срещу Москва се засилиха през декември, а Кремъл използва техниките за нарушаване на санкциите, въведени за първи път от Техеран. Според проучване на Financial Times, през последните два месеца поне 16 кораба, които са били част от "призрачната" мрежа, позволила на Иран да нарушава американските санкции, са започнали да превозват руски суров петрол.

Преди това само девет кораба са преминали към руския маршрут през деветте месеца от началото на войната през февруари 2022 г. Корабни брокери и анализатори твърдят, че Русия привлича собствениците и операторите на танкери с по-високи цени, тъй като се стреми да предпази основния си източник на приходи от износ от западните санкции. Очакваните приходи от износа на руски петрол са значително по-ниски от тези преди войната.

"Виждали сме редица кораби, които участват в руската търговия, а преди това са търгували с ирански барели", казва Светлана Лобачова, анализатор на танкери в корабните брокери EA Gibson в Лондон. "Премията за руската търговия е поне 50% над нормалните пазарни цени, а в някои случаи може да надхвърли 100%, което прави икономически още по-привлекателна от доставката на ирански петрол."

През последните месеци Иран успя да запази или дори да увеличи износа си на суров петрол. Техеран, който си сътрудничи с Москва в областта на петролната политика в рамките на ОПЕК+, се превърна в основен поддръжник на инвазията на руския президент Владимир Путин в Украйна.

Конкуренцията за танкери е възможен източник на напрежение в отношенията. Въпреки това Матю Райт, анализатор в компанията за анализи Kpler, заяви: "увеличаването на броя на корабите в призрачните флотилии, притежавани чрез тайни офшорни структури, което позволява заобикалянето на санкциите, изглежда е помогнало да се избегне голям проблем с осигуряването на кораби."

Как е направена проверката

От FT са идентифицирали корабите, участващи в иранския "призрачен флот" , като използвали списък с 288 кораба, които са обект на жалби до морските регистри и застрахователните компании за нарушаване на санкциите, подадени от базираната в САЩ група "Обединени срещу ядрения Иран", която води кампания за строго прилагане на санкциите.

Анализатори от FT са проверили методите, използвани от UANI за идентифициране на членовете на флотилията, като са прегледали извадка от анализите на UANI, които се основават на данни за движението на корабите и сателитни снимки. От медията също така са проверили дали констатациите за конкретни кораби са в съответствие с тези на други организации. След това данните от Kpler са били използвани за наблюдение на последните товари на тези кораби.

Очаква се напрежението на пазара на танкери да се засили през следващите седмици. На 5 февруари санкциите на ЕС и ценовият таван на Г-7 бяха разширени до руския износ на рафинирани горива като дизел и бензин. Според FT Русия вече e трябвало да пренасочи голяма част от суровия си петрол към Азия, след като на 5 декември влезе в сила забраната за внос на руски суров петрол по море в ЕС. Вероятно на Москва ще се наложи да превозва дизелово гориво и други горива на по-дълги разстояния, след като вече влезе в сила ембаргото.

Санкциите на Запада срещу Русия не са толкова тежки, колкото тези на САЩ срещу Иран. Ценовият таван на Г-7 отчасти има за цел да ограничи приходите на Кремъл и същевременно да запази достатъчно руски петрол на пазара, за да се избегне недостиг.

Корабните брокери обясняват, че условията правят руската търговия по-привлекателна, отколкото търговията с Иран или други държави, на които са наложени тежки санкции, като Венецуела. По-малко вероятно е собствениците и операторите на кораби да не спазят мерките, ако могат да докажат, че са били уведомени, че руското гориво се продава в рамките на ограничението. Анализът на FT показва, че обемът на руския суров петрол, превозван с плавателни съдове, определени като част от "призрачния флот", е нараснал от по-малко от 3 млн. барела през ноември до над 9 млн. барела през януари.

Всички са грешници

Корабен брокер заяви пред изданието, че макар няколко големи оператори на танкери все още да избягват търговията с руски петрол, като например западните големи петролни компании и американските корабни оператори, много други са готови да участват, като се имат предвид предлаганите цени и свободата в правилата. "Сега всички са грешници", казва корабният брокер. "Границата между сивия и конвенционалния пазар на танкери определено стана по-неясна през последната година".

Някои от корабите, които сега обслужват руския маршрут, са плавателни съдове, за които по-рано беше установено, че вероятно са част от собствения сенчест флот на Москва - тайно контролирана операция, организирана през последната година. Корабните брокери смятат, че тя се състои от около 100 кораба.

Клеър Джунгман, който ръководи на работния екип на UANI, обяснява, че собствеността на корабите (от призрачния флот) често е много непрозрачна и прикрита чрез многобройни фиктивни компании, които постоянно се променят, за да се избегнат санкциите.

Руският петрол все още се превозва с танкери, които имат западна застраховка. Такава застраховка се предлага само при условие, че петролът е закупен на цена, по-ниска от наложения таван на цената от 60 долара за барел. Цената на основния руски експортен сорт Urals е спаднала до 30-40 долара за барел под международните бенчмаркове, като брент.

Лобачова от EA Gibson заявява, че доставките на руски петрол са се оказали по-изгодни, тъй като не се сблъскват с големи забавяния, за разлика от иранските товари, които често прекарват повече време в морето, за да прикрият произхода си. Рафинериите в страни като Китай, който остава голям купувач на ирански петрол, също изчакват с разтоварването на танкери с ирански петрол.

"Понякога сме виждали ирански танкери да чакат с месеци - доколкото можем да кажем, това не се е случвало с руски танкери, което е по-добре за операторите, особено когато тарифите за руските маршрути са толкова високи", добавя Лобачова.