Служителите на три от най-големите автопроизводители в САЩ обявиха стачка

Исканията са за увеличение на заплатите с 40% за период от 4 години

Стачката е в три завода, намиращи се в Мисури, Охайо и Мичиган
Стачката е в три завода, намиращи се в Мисури, Охайо и Мичиган
Стачката е в три завода, намиращи се в Мисури, Охайо и Мичиган    ©  Reuters
Стачката е в три завода, намиращи се в Мисури, Охайо и Мичиган    ©  Reuters
Темата накратко
  • Безпрецедентната стачка на три от най-големите американски автопроизводители ще има съществено отражение на местно ниво
  • Съюзът на обединените автослужители настоява за увеличение на заплатите от 40%
  • Десетдневна стачка на всички 140 000 членове на съюза може да струва на трите компании почти 1 млрд. долара

Трети ден продължава стачката на служителите на три от най-големите американски автопроизводители. Това е безпрецедентен координиран ход, в който участват над 10 000 работници в три завода, собственост на General Motors, Ford и Stellantis, пише британската ВВС. Засега производствените съоръжения на другите фабрики ще продължат да работят, но не се изключва разширяване на стачните действия извън трите завода, намиращи се в Мисури, Охайо и Мичиган.

Спирането на производствения процес рискува вдигане на цените на автомобилите и съществено забавяне в работата на гигантите в автоиндустрията. Компаниите и Съюзът на обединените автослужители спорят за условията на новите трудови споразумения. Съюзът настоява за увеличение на заплатите от 40% за своите 140 000 членове за период от 4 години; четиридневна работна седмица; връщане на автоматичното индексиране на заплатите спрямо инфлацията; стриктен лимит на периода, в който работниците се смятат за "временен" персонал, лишен от профсъюзни привилегии.

Байдън подкрепя стачкуващите

Стачка срещу трите компании по едно и също време е безпрецедентна в историята на Съюза на обединените автослужители. Сегашните трудови споразумения изтекоха миналия четвъртък и ръководството на профсъюза заяви, че сега зависи изцяло от индустрията да разреши диспута: "Когато те започнат да се грижат за своите работници, стачката ще приключи".

Американският президент Джо Байдън вече е разговарял по телефона с представители на Съюза на обединените автослужители относно преговорите. Той се обяви в защита на стачкуващите, като каза, че никой не иска блокаж в сектора, но разбира недоволството на работниците. "Служителите заслужават справедлив дял. Компаниите дадоха някои съществени предложения, но смятам, че трябва да направят още, за да гарантират, че рекордните корпоративни печалби ще се превърнат в рекордни договори", коментира Байдън.

Служителите заслужават справедлив дял.

Джо Байдън
Джо Байдън

президент на САЩ

Досега трите компании са подобрили предложенията си, като в момента предлагат увеличение на заплатите от 20%. Но служителите смятат, че те могат да бъдат по-щедри след години на рекордни печалби. Профсъюзът оправдава исканията си, като посочва възнаграждението на ръководителите на компаниите, които са получили компенсационни пакети от по 20 млн. долара за миналата година.

Главният изпълнителен директор на General Motors Мери Бара, която е получила пакет от 28 млн. долара за 2022 г., коментира, че предложението на компанията към работниците е "историческо". Тя казва, че исканията на стачкуващите ще струват над 100 млрд. долара във време, в което General Motors трябва да инвестира в нови технологии. "Трябва да се уверим, че компанията ще просперира през следващите 115 години", заявява Бара пред CBS. И допълва, че преговорите продължават.

Съществено отражение на местно равнище

Ford, General Motors и Stellantis съставляват общо около 40% от американските продажби на автомобили, въпреки че делът им спадна рязко през последните 25 години с настъпването на чужди компании като Toyota.

Последният път, когато автоиндустрията бе изправена пред стачка, бе през 2019 г. Тогава служителите в GM не се явиха на работа в продължение на шест седмици.

Десетдневна стачка на всички 140 000 работници може да струва на трите компании почти 1 млрд. долара, а работниците могат да загубят заплати в размер на 900 млн. долара, показват изчисленията на Anderson Economic Group. Според тях спирането на работата трябва да бъде "доста продължително, за да се придвижи стрелката на индикаторите в националната икономика", но отражението на местно равнище ще бъде съществено.