Ryanair намали прогнозата си за печалба заради спор с туроператори

Превозвачът изрази готовност да купи повече Boeing 737 Max, ако американски авиолинии отменят поръчките си

Очакванията на анализатори са проблемите с туроператорите да нямат дълготрайно влияние върху представянето на нискотарифния превозвач.
Очакванията на анализатори са проблемите с туроператорите да нямат дълготрайно влияние върху представянето на нискотарифния превозвач.
Очакванията на анализатори са проблемите с туроператорите да нямат дълготрайно влияние върху представянето на нискотарифния превозвач.    ©  Reuters
Очакванията на анализатори са проблемите с туроператорите да нямат дълготрайно влияние върху представянето на нискотарифния превозвач.    ©  Reuters

Ryanair намали очакванията си за печалба за годината до края на март, след като някои онлайн туристически агенции спряха да продават билети за полети на компанията. Авиокомпанията намали цените на билетите, за да запълни местата през декември, след като каза, че сайтове, включително Booking.com, Kiwi и Kayak, внезапно са премахнали нейните полети от платформите си.

Ryanair заяви, че очаква печалби до 1.95 млрд. евро, което е спад от прогнозата за до 2.05 млрд. евро през ноември. Влияние върху тези прогнози оказват и по-високите разходи за гориво, които в момента тормозят цялата индустрия. През тримесечието от октомври до декември разходите за гориво са се увеличили с 35% до 1.2 млрд. евро, заяви пред BBC говорител на превозвача.

Сумата след облагане с данъци все още би надхвърлила предишната рекордна годишна печалба след облагане с данъци от 1.45 млрд. през 2018 г. и следва бума на печалбите за авиокомпанията през ноември. Ryanair съобщи, че броят на пътниците е нараснал с 11% до рекордните 105.4 млн. през шестте месеца до септември, въпреки че средните цени са се повишили с 24%.

Авиокомпанията също така заяви, че нейните приходи на плащащ пътник са били по-слаби от предходната година, като обвинява за това премахването на полетите от онлайн туристическите агенции, въпреки че броят на пътниците и цените са по-високи. Въпреки това главният финансов директор на авиокомпанията Нийл Сорахан каза пред Reuters, че ефектът от премахването от сайтовете на някои онлайн агенти ще бъде временен и вече започва да "отшумява".

Анализаторите не очакват спорът с туристическите агенции да витае дълго над авиокомпанията. "Разочароващото тримесечие, което беше доста под очакванията, би трябвало да има ограничени дългосрочни последици", казват от Liberum Capital.

Проблемът с туроператорите

През януари Ryanair изрази недоволството си от редица онлайн туристически агенции, включително Booking.com, Kiwi и Kayak, след като заяви, че нейните полети внезапно са премахнати от уебсайтовете им. Най-голямата авиокомпания в Европа е в дългогодишен спор със сайтовете за онлайн резервации, след като авиокомпанията започна съдебни дела в САЩ срещу собственика на Booking.com Booking Holdings и неговите дъщерни дружества, включително Kayak, Agoda и Priceline.

Това последва решение на Върховния съд на Ирландия, което забрани на Flightbox да събира информация за полети на Ryanair за онлайн туристически агенти. Авиокомпанията каза, че премахването на нейните полети от уебсайтовете ще увеличи броя на празните места в нейните самолети в краткосрочен план и в отговор намали цените си за директни резервации.

Проблемите с Boeing

Ryanair предложи да се намеси и да вземе повече самолети Boeing 737 Max, ако някоя американска авиокомпания отмени поръчките си на фона на задълбочаващите се производствени проблеми в американската компания. Ходът изглежда логичен, тъй като цялата флотилия на ирландския превозвач е от самолети Boeing 737, като евентуалната покупка на предназначени за други авиолинии самолети най-вероятно би била съпроводена и от съществено намаление.

Авиокомпанията разчита на доставките на фамилията самолети Max за разширяването си през следващото десетилетие. Ryanair е поръчала 400 нови самолета - 737 Max 8 и все още несертифицираният Max 10. Освен това компанията заяви, че очаква да получи 50 самолета Boeing 737 Max 8 преди лятото, седем по-малко от договореното с Boeing, но в съответствие с предишните прогнози.