Заземените самолети на Boeing ще летят едва когато са безопасни

Това заяви министърът на транспорта на САЩ Пийт Бутиджич

Изпълнителният директор на компанията Дейв Калхун призна, че е допусната "грешка"
Изпълнителният директор на компанията Дейв Калхун призна, че е допусната "грешка"
Изпълнителният директор на компанията Дейв Калхун призна, че е допусната "грешка"    ©  Reuters
Изпълнителният директор на компанията Дейв Калхун призна, че е допусната "грешка"    ©  Reuters
Темата накратко
  • Boeing призна, че е допуснал грешка, като сериозно внимание се отдава на доставчика на фюзелажи Spirit AeroSystems.
  • Промяната в методите за проверка на качеството, които бяха представени през 2019 г., като че ли не дават очаквания резултат.
  • Компанията трябва да постигне 100% сигурност в безопасността на самолетите, преди да може те да се върнат обратно във въздуха.

Самолетите на местния производител Boeing, които са спрени от полети, след като част от фюзелажа на 737 Max се откъсна по време на полет, ще се върнат в небето едва когато е сигурно, че те са безопасни. Това обяви министърът на транспорта на САЩ Пийт Бутиджич ден след като изпълнителният директор на авиогиганта Дейв Калхун призна, че инцидентът е бил резултат на "избягване на качеството" - индустриален жаргон за проблем с производството.

Бутиджич добави, че за момента няма яснота около въпроса кога тези самолети ще могат да летят отново. Той обаче заяви, че с решението няма да се избързва, тъй като сигурността на пътниците е най-големият приоритет в случая. Освен това Бутиджич е казал на Калхун, че компанията трябва да постигне 100% сигурност в безопасността на летателните си апарати, преди да може те да се върнат в експлоатация.

Какво казва Boeing?

Във вторник Калхун говори пред работници в завода на компанията в Рентън, Вашингтон, като макар и срещата да беше забранена за медиите, самолетният производител разпространи определени части от нея. "Ще подходим към това, номер едно, като признаем грешката си", каза Калхун, според извадки, споделени от компанията. "Ще работим с [Националния съвет по безопасност на транспорта], който разследва самия инцидент, за да разбере каква е причината... Вярвам на всяка тяхна стъпка", добавя той, цитиран от Financial Times.

Ден по-късно Калхун даде интервю пред CNBC, като темата отново беше инцидентът над Орегон, при който за щастие нямаше жертви. На въпрос какво точно се е случило, Калхун каза на CNBC: "Това, което се случи, е точно това, което видяхте, щепсел на фюзелажа избухна. Това е грешката, това никога не може да се случи."

Въпреки това той подчерта, че е "уверен" в текущата работа на Федерална авиационна администрация (FAA) за "инспектиране на всеки един от самолетите" и "уверяване, че те са в съответствие с нашия дизайн, който е доказан дизайн". "Уверен съм, че този процес не само ще предотврати инцидент, но може би по-важното е, че данните, които събираме от всяка една от тези инспекции, данните, които събираме, ще информират всички действия, които трябва да предприемем като компания", добави той.

Boeing издаде инструкции на авиокомпаниите как да проверяват вложките на вратите на другите си самолети Max 9, но FAA във вторник каза, че тези технически инструкции са само "първоначалната версия" и се преразглеждат "поради обратна връзка". "Безопасността на летящите хора, а не скоростта, ще определи графика за връщане на Boeing 737-9 Max в експлоатация", заяви говорител на администрацията.

Spirit AeroSystems

Първоначално събраните данни от страна на NTSB поставят един от доставчиците на производителя под светлината на прожекторите. Става дума за Spirit AeroSystems, като компанията отговаря за производството именно на фюзелажите на 737-9 Max.

Spirit е ответник по дело, което беше повторно заведено миналия месец. Компанията е обвинена, че умишлено крие пропуски в качеството на продуктите си от инвеститорите. Съдебните документи включват етична жалба, подадена от служител, който твърди, че мениджър го е понижил, след като е отказал да докладва по-малък от реалния брой на дефекти, открити в продуктите на Spirit. Мениджърът "ми отмъщаваше, че се опитвам да постъпя правилно", добавя служителят, цитиран от FT.

Проблемите за Boeing нямат край

Откъснатата врата по време на полет е последният случай в последните 7 години, в който американският аерогигант е изправен пред сериозни затруднения с качеството на самолетите си. Установено е, че дизайнът на 737 Max е отговорен за две фатални катастрофи: едната в Индонезия през октомври 2018 г. и другата в Етиопия през март 2019 г. Заедно двете катастрофи убиха всичките 346 души на борда на двата полета и доведоха до 20-месечно приземяване от най-продаваните самолети на компанията. Тогава временното спиране от полети струваше над 21 млрд. долара на Boeing.

Вътрешни комуникации, публикувани по време на приземяването на 737 Max, показаха, че един служител описва самолета като "проектиран от клоуни, които на свой ред са контролирани от маймуни". В края на миналия месец Boeing поиска от авиокомпаниите да инспектират всичките си самолети 737 Max за потенциално разхлабен болт в системата на руля, след като авиокомпания откри потенциален проблем с ключова част на два самолета.

Проблемите с качеството и инженерството обаче не обхващат единствено 737. Boeing също трябваше два пъти да спре доставките на своя 787 Dreamliner, за около година, започвайки през 2021 г. и отново през 2023 г., поради опасения за качеството. Реактивният самолет 777 също претърпя приземяване след повреда на двигателя по време на полет на United, разпръснала отломки от двигателя.

Контролът на качеството беше променен. Резултати за момента няма

Тези проблеми накараха Boeing да преразгледа структурата си за докладване на безопасността, като това се случи в началото на септември 2019 г. След преглед от борда на директорите, компанията създаде комитет за аерокосмическа безопасност на ниво борд и централизира своите функции за докладване на безопасността.

Най-добрите инженери сред бизнес звената, които преди това са докладвали на ръководителите, ръководещи тези отдели, започнаха да докладват на главния инженер на компанията, който докладва директно на главния изпълнителен директор. Компанията помоли Грег Хислоп, тогава главен инженер, да се премести от Чикаго в Сиатъл, за да бъде по-близо до фабриките за търговски самолети на Boeing.

Boeing създаде група за безопасност на продуктите и услугите, която също се отчита пред главния инженер, и назначи Бет Пастор, вицепрезидент по безопасност, сигурност и съответствие за бизнеса с търговски самолети на Boeing, да я ръководи. Две години по-късно беше назначен Майк Дилейни, вицепрезидент, който наблюдава цифровата трансформация на производствените линии на Boeing, за новосъздадената роля на главен директор по безопасността.

Все още няма коментари
Нов коментар