🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Шефът на Boeing Дейв Калхун се оттегля заради проблемите на компанията

Airbus получи две големи поръчки от основни азиатски клиенти на американския производител

"Ще почувствам, че пътуването е завършило правилно, едва когато приключим работата, която трябва да свършим", заяви Калхун, който ще е на поста до края на годината.
"Ще почувствам, че пътуването е завършило правилно, едва когато приключим работата, която трябва да свършим", заяви Калхун, който ще е на поста до края на годината.
"Ще почувствам, че пътуването е завършило правилно, едва когато приключим работата, която трябва да свършим", заяви Калхун, който ще е на поста до края на годината.    ©  Reuters
"Ще почувствам, че пътуването е завършило правилно, едва когато приключим работата, която трябва да свършим", заяви Калхун, който ще е на поста до края на годината.    ©  Reuters
Темата накратко
  • Американският производителят на самолети обявява мащабни промени в управлението на фона на последиците от производствените проблеми.
  • Най-големите клиенти на Boeing - авиокомпаниите - остро разкритикуваха производствените проблеми и пропуските в качеството на производителя след инцидента.
  • От проблемите на американския производител се възползва европейският му конкурент Airbus.

Дейв Калхун, главният изпълнителен директор на Boeing, ще се оттегли от поста си в края на тази година като част от поредица от промени на най-високо ниво в персонала на американския производител на самолети. В понеделник Boeing заяви, че неговият председател Лари Келнер също ще напусне борда. Той ще бъде заменен от бившия главен изпълнителен директор на Qualcomm Стив Моленкопф, който ще ръководи търсенето на наследник на Калхун. Промените са резултат от сътресения в групата, която се бори да овладее последиците от инцидента през януари, при който панел на вратата на самолет на Alaska Airlines изхвръкна по време на полет, съобщава Financial Times.

Инцидентът, който беше със самолет 737 Max 9 на Boeing, се разследва от Министерството на правосъдието на САЩ и Федералната авиационна администрация на САЩ.

Недоволни авиокомпании

Boeing обяви също, че Стан Дийл, ръководител на подразделението за търговски самолети, което е в центъра на последната криза, обхванала групата, ще се пенсионира незабавно. Той ще бъде заменен от главния оперативен директор на компанията Стефани Поуп. 66-годишният Калхун определи инцидента от януари като "преломен момент" за Boeing. Във вътрешна бележка до служителите той заяви, че компанията "трябва да продължи да реагира на този инцидент със смирение и пълна прозрачност". Той добави, че "от известно време обмисля в дискусия с нашия съвет на директорите подходящия момент за смяна на главния изпълнителен директор в Boeing".

"Ще почувствам, че пътуването е завършило правилно едва когато приключим работата, която трябва да свършим", каза той. Акциите на Boeing се повишиха в понеделник с 3% след новината.

Най-големите клиенти на Boeing - авиокомпаниите - остро разкритикуваха производствените проблеми и пропуските в качеството на производителя след инцидента, но не призоваха Калхун да се оттегли. Няколко авиокомпании трябваше да променят разписанията на полетите си поради забавяне на доставките на самолети Boeing.

Компанията трябваше да забави производството на 737 Max, тъй като се бореше да отстрани производствените дефекти. Миналия месец главният изпълнителен директор на Ryanair Майкъл О'Лиъри, който има поръчка за 400 самолета Boeing, заяви, че "последното нещо", което иска, е да види Калхун или главният финансов директор Брайън Уест да се оттеглят. "Ако те си тръгнат, в Boeing няма да има мениджмънт", каза той. Въпреки това в понеделник О'Лиъри приветства промените на върха на търговския бизнес на Boeing, за които изрази надежда, че ще помогнат за "премахване на закъсненията в доставките на Boeing".

Airbus набира скорост

От проблемите на американския производител се възползва европейският му конкурент Airbus. През миналата седмица компанията от Стария континент получи поръчка за 65 самолета от два от основните азиатски клиента на Boeing. Сделките са нов удар за Boeing, който се бори с обширната производителна криза. Japan Airlines (JAL) обяви, че ще купи 21 широкофюзелажни самолета А350-900 и 11 броя от тяснофюзелажни А321neo от Airbus, която за първи път ще доставя по-малки самолети на дългогодишния клиент на Boeing. Поръчката от втората най-голямата японска авиокомпания позволява на Airbus да се развие върху част от пазарната територия на конкурента си. JAL каза, че ще купи 10 самолета 787 Dreamliner от Boeing.

Най-големият превозвач на Южна Корея, Korean Air, съобщи, че ще поръча 33 самолета А350 в сделка за 13.7 млрд. долара, отбелязвайки първата покупка от това семейство самолети, докато компанията се подготвя за сливане с Asiana Airlines, друг южнокорейски превозвач.

Airbus непрекъснато увеличава пазарния си дял със своя модел А321neo в резултат на множеството затруднения, пред които е изправен Boeing, включително инцидентът със 737 МАХ и две фатални катастрофи през 2018 г. и 2019 г.

Според анализатори Boeing имаше необходимост от скучна година, но още на 5 януари полет на Alaska Airlines, изпълняван от самолет 737 Мах 9, трябваше да се приземи принудително, заради отваряне на аварийна врата, причинено от дефектен болт. Инцидентът доведе до временното приземяване на всички Мах 9 и до сериозни загуби за всички авиокомпании, които използват този тип самолети.

Очакванията в индустрията бяха, че до средата на тази година Boeing ще сертифицира най-малкия самолет от семейството Мах и доставките ще могат да започнат в края на 2024 г. Тези планове се отложиха с минимум година и половина заради дефект в системата, която се грижи повърхността на самолета и крилата да не бъде заледена. Това е поредният от редица проблеми за Boeing.

Ограничените поръчки на Boeing не са пряк резултат от проблемите на производителя на самолети, каза източник, запознат с поръчката на JAL, пред Reuters. Въпреки това рискът от закъснения поради тези затруднения не може да бъде напълно пренебрегнат и според източника JAL иска да не разчита на само един самолетен производител.

Ричард Абулафия, аерокосмически анализатор и критик на Boeing, каза, че американският производител е дал "прозорец на възможност в Япония" на Airbus през 2013 г. С поръчката на А350, а сега европейският производител на самолети разширява пазарния си дял в региона.

Роб Сталард, анализатор във Vertical Research Parners, отбеляза, че Boeing има много предишни поръчки от Jal и Korean Air и тези авиокомпании управляват смесен флот. Според Boeing, компанията има 65% пазарен дял в Североизточна Азия, която включва и Тайван, Южна Корея и Япония.

"Ние дълбоко оценяваме Japan Airlines за тяхното продължаващо довереие в 787 Dreamliner, който е най-популярният широкофюзелажен пътнически самолет в историята на авиацията", съобщават от Boeing.

Силно търсене

Двата азиатски превозвача са последните, които навлизат в стесняващия се пазар за ефективни самолети за дълги разстояния, тъй като международните пътувания са близо до пълно възстановяване след продължителен спад в търсенето на големите самолети в индустрията.

"Това показва, че силното търсене на нови широкофюзелажни самолети, особено от азиатските и близкоизточните превозвачи, продължава от 2023 г. до тази година", каза Сталард. "Точно като при тяснофюзелажните, производителите на самолетите сега нямат проблем с търсенето - предлагането е предизвикателството."

Jal заяви, че доставките на тези поръчки се очакват между 2025 г. и 2033 г., както и че са на обща цена от около 12.4 млрд. долара.

Korean Air, която управлява смесен флот от широкофюзелажни самолети Boeing и Airbus, заяви, че поръчката е за дългосрочно обновяване на флота, тъй като по-старите самолети се пенсионират, за да постигнат целите си за устойчивост.

Airbus твърди, че А350 използват с 25% по-малко гориво от подобни самолети от по-старото поколение, което ги прави по-икономични и устойчиви.