🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

САЩ предупредиха за мерки, ако Китай залее света с евтини стоки

Западните правителства се опасяват, че Пекин може по този начин да се опита да намали вътрешния свръхкапацитет

През декември миналата година президентът Си Цзинпин заяви, че свръхкапацитетът в някои отрасли е едно от "предизвикателствата, с които трябва да се справим, за да осигурим бъдещ икономически растеж".
През декември миналата година президентът Си Цзинпин заяви, че свръхкапацитетът в някои отрасли е едно от "предизвикателствата, с които трябва да се справим, за да осигурим бъдещ икономически растеж".
През декември миналата година президентът Си Цзинпин заяви, че свръхкапацитетът в някои отрасли е едно от "предизвикателствата, с които трябва да се справим, за да осигурим бъдещ икономически растеж".    ©  Reuters
През декември миналата година президентът Си Цзинпин заяви, че свръхкапацитетът в някои отрасли е едно от "предизвикателствата, с които трябва да се справим, за да осигурим бъдещ икономически растеж".    ©  Reuters

Вашингтон е предупредил Пекин, че САЩ и техните съюзници ще предприемат действия, ако Китай се опита да облекчи проблема си със свръхкапацитета в промишлеността чрез дъмпинг на стоки на международните пазари. Двама високопоставени служители на американското финансово министерство посочват пред Financial Times, че американска делегация е изразила ясно опасенията си по време на неотдавнашно посещение в Китай, включително в разговори с Хе Лифенг, вицепремиера, отговарящ за китайската икономика.

"Обезпокоени сме, че китайските политики за подпомагане на промишлеността и макрополитиките, които са по-скоро насочени към предлагането, отколкото към това откъде ще дойде търсенето, водят до ситуация, в която свръхкапацитетът в Китай... ще се отрази на световните пазари", казва Джей Шамбо, заместник-министър по международните въпроси, който наскоро ръководи делегация от икономически екип в Пекин.

За кои сектори са притесненията

САЩ са най-загрижени за секторите на чистата енергия като електромобили, слънчеви панели и литиево-йонни батерии. Шамбо е подчертал, че не само САЩ са притеснени и че Китай не трябва да възприема никакви американски или други реакции като "внезапни". "Останалата част от света ще реагира и няма да го направи по нов антикитайски начин, а ще реагира на китайската политика", казва Шамбо в интервю за FT.

Миналата година ЕС започна проверка дали китайската индустрия субсидира производството на електрически превозни средства и как това се отразява на пазара. В събота еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер заяви, че блокът е готов да използва търговски инструменти, за да се справи с нелоялните търговски практики на Китай.

САЩ са най-загрижени за секторите на чистата енергия като електромобили, слънчеви панели и литиево-йонни батерии.

Един от служителите, цитирани от FT, посочва, че Вашингтон иска да се увери, че Пекин се отнася сериозно към въпроса. Той добавя, че темата ще бъде "основна част" от дневния ред на посещението на министъра на финансите Джанет Йелън в Пекин по-късно тази година. Очаква се Йелън да повдигне въпроса за свръхкапацитета в Китай и пред своите колеги от Г-20, когато те се срещнат в Сао Пауло по-късно този месец. Китайските официални лица изтъкват факта, че Законът за намаляване на инфлацията в САЩ прави вноса на китайски литиеви батерии и електрически превозни средства рентабилен. Някои експерти изтъкват също, че почти една трета от китайския износ на електромобили през миналата година са били автомобили, които американската компания Tesla е произвела в завода си в Шанхай.

Китай признава рисковете от свръхкапацитета

Скот Кенеди, експерт по китайска икономика в мозъчния тръст CSIS, посочва, че САЩ трябва да окажат натиск върху Китай да стимулира вътрешното търсене. "Ако предположим, че всичко това не успее да промени нещата, Вашингтон няма да има друг избор, освен да последва ЕС и да започне разследвания, които вероятно ще доведат до значително разширяване на ограниченията върху китайския внос." Китай признава рисковете от свръхкапацитета, който е характерен за индустриалното му развитие от десетилетия, но не е очертал ясен план за справяне с проблема.

През декември миналата година президентът Си Цзинпин заяви, че свръхкапацитетът в някои отрасли е едно от "предизвикателствата, с които трябва да се справим, за да осигурим бъдещ икономически растеж". Този месец китайското министерство на търговията обяви планове за подкрепа на "здравословното развитие" на разширяването на EV в чужбина, включително засилено сътрудничество с чуждестранни партньори. Някои експерти видяха в това знак, че то иска да разсее международните опасения относно износа на електромобили. Но Пекин също така е критичен към това, което според него е нарастващо протекционистично поведение и злоупотреба с механизмите за търговски спорове от страна на Запада. В отговор на проучването на ЕС той започна разследване на продажбите на френски коняк в Китай.

Докато САЩ и Китай обсъждат наболели въпроси като свръхкапацитета, те също така засилват координацията си по отношение на механизмите за намаляване на риска в световната финансова система и реагиране на бъдещи кризи. Вашингтон и Пекин са започнали да провеждат технически учения - подобни на тези, които САЩ провеждат с други държави, за да обмислят как да се справят с кризи.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар