Президентът атакува отнемането на концесията в "Росенец", интригата е на няколко нива

Делото пред Конституционния съд не спира действието на закона, но въпреки това искането на Радев не е удар във въздуха

Президентът Румен Радев критикува и бързината на приемане на законовите промени.
Президентът Румен Радев критикува и бързината на приемане на законовите промени.
Президентът Румен Радев критикува и бързината на приемане на законовите промени.    ©  Велко Ангелов
Президентът Румен Радев критикува и бързината на приемане на законовите промени.    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Президентът Румен Радев атакува пред Конституционния съд (КС) последните законови промени, с които парламентарното мнозинство на ГЕРБ, ДПС и ПП/ДБ задължи министъра на транспорта спешно да отнеме концесията на "Лукойл - Нефтохим" на пристанищния терминал "Росенец". Според президента законът е неясен, борави с термин "отнемане" на концесия, каквато законова хипотеза не съществува, а същевременно няма яснота в какъв срок трябва да стане това, макар че именно срочността е в основата на заявените цели на законодателя. Радев освен това атакува закона и заради спешното му гласуване на две четения в едно заседание на парламента, въпреки че отделни депутати са направили изявления, че имат предложения, които искат да направят преди второто четене. Делото в КС вече е образувано, за докладчик е определена Мариана Карагьозова - Финкова.

При всички случаи атакуването на закона в КС не би имало непосредствен практически ефект, доколкото самото атакуване на закона пред КС не спира неговото действие и той следва да бъде приведен в изпълнение.

Промените предвиждат еднократни действия по отнемане на концесията в кратък срок, а КС едва ли ще се произнесе дори и по допустимостта на делото по-рано от месец в сезона на отпуските. Същевременно много наблюдатели вече коментираха, че този закон така или иначе е неизпълним и няма да произведе действие, особено в сроковете, в които е предвиден - най-малкото защото прекратяването на концесията означава българската държава да възстанови вече направените инвестиции, които до момента възлизат на няколко десетки милиона - според някои източници между 30 и 50 млн. лева. Според концесионния договор при неговото предсрочно прекратяване държавата моментално трябва да плати около 30 млн. направени инвестиции от концесионера - това заяви бившият служебен транспортен министър, а сега секретар на президента по икономическите въпроси Христо Алексиев в интервю по БНТ преди десет дни. В мотивите към законопроекта беше записано, че той няма да струва нищо на бюджета.

Отделно, в случая става въпрос за дружество, регистрирано в Швейцария, а между България и Швейцария има договор за защита на инвестициите, което означава серия от дела.

Също така държавата няма лиценз за опериране на пристанище "Росенец" и не е ясно какво би станало, ако концесията се развали.

Самият закон бе приет по-скоро с политически цели за доказване на правилна ориентация пред партньорите, а наблюдатели изказаха подозрения, че става въпрос и за поет презокеански ангажимент руската компания да напусне държавата, продавайки рафинерията.

Промените в Закона за контрол по прилагане на ограничителните мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна, чийто първоначален текст бе гласуван през януари, бяха обнародвани днес в Държавен вестник. Това е първият възможен момент да бъде атакуван законът в КС - след обнародването му.

Детайлите в закона

Самият закон за ограничителните мерки по отношение на Русия бе обнародван през януари т.г. и влезе в сила от 5 февруари т.г. Той урежда осъществяването и контрола на забраните и дерогациите по Регламента на ЕС за ограничителните мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна - приет първоначално през 2014 г. и оттогава неколкократно изменян и допълнен.

Според § 2 от този първоначален вариант на закона възложените концесии за дейности в стратегически обекти от значение за националната сигурност, засягащи нефт и продукти от нефтен произход, произведени от суров нефт, с произход Русия или изнесени от Русия, на лица, попадащи в обхвата на регламента, се прекратяват в едномесечен срок от получаването на положително решение на Европейската комисия. Като МС се задължава в едномесечен срок да изготви документите за нотификация по регламента.

С новия закон, обнародван днес (на 4 август), точно този текст се изменя, като първо се предвижда, че тези концесии се прекратяват в едноседмичен срок - без изрично да се казва от кога започва да тече този срок, като пада условието да се иска разрешение от ЕК да отмяна на дерогациите по регламента. В допълнение се казва: "В двуседмичен срок от отнемането на концесията Министерството на транспорта и съобщенията поема оперативното управление на съоръженията."

Според президента на първо място не е ясно от кой момент започва да тече въведеният нов едноседмичен срок за прекратяване на концесиите. Още повече че от новите редакции на преходните разпоредби на основния текст на закона излиза, че и новите текстове влизат в сила със задна дата от 5 февруари т.г., от която дата е влязъл в сила основният текст.

На следващо място, не е ясно какво съдържа задължението за Министерството на транспорта в "двуседмичен срок от отнемането на концесията" да поеме оперативното управление на съоръженията, най-малкото защото не е е ясно какво означава "отнемане на концесията".

"Законът за концесиите не урежда хипотези на отнемане на концесия", се казва в искането до КС. Действително концесията е договор, той подлежи на прекратяване, на удължаване и т.н., но няма как да се отнеме концесия - дори чрез физическото отнемане на писмения договор.

На следващо място в искането на президента се критикува самото възлагане на оперативното управление на Министерството на транспорта и съобщенията, а не на министъра, който всъщност е органът, а министерството е администрацията, който го подпомага.

Факт е, че законът е далеч от прецизност, но при всички случаи първата част от интригата скоро ще получи разрешение. Законът влиза в сила три дни след обнародването, т.е. във вторник. Това означава, че едноседмичният срок за прекратяване на концесията изтича на 15 август, а двуседмичният срок след това - на 29 август.

Какво следва

По правило решенията на КС, с които се обявява един закон за противоконституционен, действат занапред. Но макар че от тази гледна точка искането на президента до КС може да изглежда като удар във въздуха, все пак трябва да се има предвид, че преди три години КС прие едно решение, че когато се обявява за противоконституционен закон с еднократно действие, това го прави невалиден от момента на приемането му. (КС тогава промени практиката си специално за да услужи по казуса с царските имоти.)

В случая, разбира се, не е ясно как би се произнесъл КС по това дело, нито дали атакуваният закон за отнемането на концесиите за дейности с нефт в стратегически обекти от значение за националната сигурност може да се приеме за закон с еднократно действие. При всички случаи, ако законът бъде обявен за противоконституционен, парламентът е длъжен да поправи последиците от него.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cccd avatar :-|
    cccd
    • - 3
    • + 8

    Кремълският чорап вече дори не крие, че работи за интересите на руската империя и СРЕЩУ националния интерес на държавата на която беше избран (два пъти) за президент! В Америка в момента подобен б*клук е на подсъдимата скамейка, а в България народо-населението приема такова родоотстъпничество за нещо нормално.

    Нередност?
  • 3
    vasilangelov avatar :-P
    Vasil Angelov
    • - 1
    • + 2

    че какво друго да очакваме от тоз проводник на руски интереси..

    Нередност?
  • 4
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 3
    • + 5

    Истината е много простичка и много видима!

    Козяшкото мнозинство в НС (съставено от мафията и деклариралата се преди изборите като антимафия, а всъщност мафия 2,0), с изключително спорен откъм правна и всякаква друга логика законодателен текст реално в спешен порядък затваря Нефтохима в Бургас.

    Сметката е направена перфектно: колкото и този текст да е дебилен, неотговарящ на Конституцията и в разрез с националните ни интереси, в момента, в който това хермафродитно мнозинство го гласува в зала, той става закон и следва разпоредбите му да се изпълняват в указаните в него срокова от всички държавни органи.

    Затова концесия, сключена за десетилетия напред според текста, подготвен от новото мнозинство - Сглобката, може да се развали в срок от една седмица...
    Затова може да се отнеме лиценз на оператор на нефтено пристанище при положение, че няма алтернативен нито друг оперетор, нито друго пристанище...
    Затова ще гоним от страната регистрирана в Швейцария компания, въпреки че с Швейцария имаме договор за защита на инвестициите...
    Защото Тагарев и Со са се загледали в Росенец като прекрасно място за малка ВМ база на САЩ...

    Да, КС ще обяви след месеци въпросният текст за противоконституционен отвсякъде, но той дотогава ще си е изпълнил задачата в спешен порядък да затвори рафинерията.
    Единствената в БГ рафинерия!

    И по аналогия с експреното спиране на доставките на руски газ през пролетта на м.г. от същите ППДБ, правителството на същите + мафията, отново ще започне да купува горива чрез посредници.
    Минимум +30% .

    А на бензиностанциите няма да питат кой от кои е, за да направят рабат на жълтопаветниците, а ще ни стрижат солидарно.
    Както с газа.

    Нередност?
Нов коментар