🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Равнец - от авиобаза до индустриален парк

След години на разруха бившето военно летище очаква новата си роля

Летището в Равнец се използва активно до 1992 г. След това самолетите са прехвърлени в база Граф Игнатиево.
Летището в Равнец се използва активно до 1992 г. След това самолетите са прехвърлени в база Граф Игнатиево.
Летището в Равнец се използва активно до 1992 г. След това самолетите са прехвърлени в база Граф Игнатиево.    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Летището в Равнец се използва активно до 1992 г. След това самолетите са прехвърлени в база Граф Игнатиево.    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Регионален бизнес: Бургас. Още за развитието на бизнеса в отделните региони в страната може да откриете тук.

Последна точка от последното заседание на министрите от кабинета "Борисов": обявяване на имот, публична държавна собственост, за имот – частна държавна собственост, и безвъзмездното му прехвърляне в собственост на община Бургас.

Именно така в края на работата си Министерският съвет прехвърли бившата авиобаза Равнец на местната власт в черноморския град. Нейните планове пък са върху територията да се развие индустриален парк, с който да се разшири съществуващата индустриална зона, която е съвместна инвестиция на община Бургас и "Национална компания Индустриални зони". А аргументите за новата зона са изградената довеждаща инфраструктура и комуникации, както и голямата площ на бившето военно летище, която позволява изграждането на производствени комплекси и привличането на стратегически инвеститори. Още един плюс на територията е, че се намира в непосредствена близост до магистралата и само на няколко километра от пристанище Бургас и от летището. В момента според кмета на Бургас Димитър Николов основен проблем пред навлизането на нови инвеститори в града е именно липсата на подходящи комасирани терени, а имотът в Равнец може да компенсира тази липса.

ТТ данни на авиобазата

Теренът на бившата авиобаза е с площ 3524 декара, а върху него има разположени редица постройки. Общият им брой по документи е 50, а разгънатата им застроена площ надхвърля 17 хил. кв.м. От сградите обаче вече почти няма следа - повечето са полуразрушени след ромските набези през последните години. Така една от първите задачи за решаване пред новия собственик ще бъде именно почистването на имота от руините и строителните отпадъци.

15 години безстопанственост

Историята на авиобаза Равнец започва през 1953 година, когато там са дислоцирани първите самолети. Летището, което разполага с две писти, се използва активно до 1992 година. След това самолетите и личният състав са прехвърлени в база Граф Игнатиево, Пловдивско. През 2002 година авиобаза Равнец напълно замира след решение на Министерския съвет, според което авиобазата вече не е нужна на армията. Оттогава започва и разрухата на летището.

След многобройни жалби от жителите на селото през 2012 г. Димитър Николов след решение на общинския съвет в Бургас отправи искане до правителството за прехвърляне на собствеността. Тогава идеите за развитието на терена бяха две - индустриален парк или карго летище. Второто обаче се оказва невъзможно за изпълнение, защото според договора за концесията на летището в Сарафово на 150 км от него не може да има друг действащ аеропорт.

Все още няма коментари
Нов коментар