🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Пристанище Бургас" планира 10% ръст на товарооборота през 2017 година

През последните години държавният порт променя номенклатурата на товарите. Тенденцията е за увеличаване на насипните товари и намаляване на генералните

За трите години от построяването на Морска гара Бургас в нея са обслужени общо 127 хил. пътници.
За трите години от построяването на Морска гара Бургас в нея са обслужени общо 127 хил. пътници.
За трите години от построяването на Морска гара Бургас в нея са обслужени общо 127 хил. пътници.    ©  Сашка Панайотова
За трите години от построяването на Морска гара Бургас в нея са обслужени общо 127 хил. пътници.    ©  Сашка Панайотова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Регионален бизнес: Бургас. Още за развитието на бизнеса в отделните региони в страната може да откриете тук.

За 2016 г. в "Пристанище Бургас" са обработени 450 хил. тона товари, толкова са били обработените товари и през предходната година. "Обновената зона за качествено складиране и съхранение на товари в района на 12-13 корабни места създадоха през втората половина на 2016 г. реални условия за 20% нарастване на обемите на обработка спрямо първата половина на годината", казва изпълнителният директор на порта Диян Димов.

През последните години държавното пристанище променя номенклатурата на товарите. Тенденцията е за увеличаване на насипните товари (сол, кокс, чугун, зърнени храни, насипни торове, концентрати, минерали) и намаляване на генералните товари (черни и цветни метали, бетонит и др). Докато съотношението между генералните и насипните товари през 2014 г. е било 49% към 51%, през 2016 г. в пристанището са постъпили 29% генерални и 71% насипни товари. Това изменение на структурата до голяма степен е повлияно от новите логистични схеми, прилагани от товародателите на пристанището. Например "Неохим" и КЦМ увеличават чувствително вноса на суровини и респективно производството на готова продукция, но осъществяват износ и по сухопътни маршрути.

В бизнес плана си за 2017 г. ръководството на държавното пристанище е заложило 10% ръст на товарооборота на база на получените заявки в началото на годината. "Резултатите на нашите товародатели са нарастващи и като обеми, и като реализирани финансови резултати, което е радващо за българската икономика. БВП на страната се усеща най-добре в "Пристанище Бургас", казва Димов. Вследствие на направените инвестиции през последните години държавното дружество разполага с изключително добри складови условия за постигане на качествена обработка на товарите, инфраструктурата му е на нивото на изискванията на клиентите.

Инвестиции в инфраструктура

Направените инвестиции на територията на пристанището са насочени за подобряване на инфраструктурата както в зоната за обществен достъп така и в територията, предназначена за товаро-разтоварна и складова дейност. Средствата са от Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" и собствени средства на пристанището. Само за една година коренно е променена визията на зоната за свободен достъп - нова транспортна схема, пешеходни и велоалеи, ново осветление, места за отдих, паркинги за автобуси и автомобили, озеленяване.

Завършена е рехабилитацията на най-стария закрит пристанищен склад "Магазия 1". Така пристанище Бургас вече разполага с втори терминал за обслужване на големи пасажерски кораби и за каботажните превози.

До средата на годината ще стартира процедурата за отдаване под наем на шестте търговски обекта, които се намират в "Магазия 1", а оттам ще тръгват туристическите корабчета. "След направените инвестиции Морска гара и зоната за достъп в пристанище Бургас са сред тези с най-добра инфраструктура за обслужване на вътрешни и международни круизни плавания в Черноморския регион", категоричен е изпълнителният директор на "Пристанище Бургас".

Инвестиционните разходи, направени със собствени средства на дружеството през 2016 г., възлизат на 550 хил. лева. Средствата са насочени предимно към строително-монтажни дейности и услуги, свързани с поддържане, ремонт и рехабилитация на пристанищната инфраструктура. Извършена е рехабилитация и частична подмяна на отбивната кейова кранцева защита от 1 до 12 корабни места, рехабилитирани са вътрешни и външни ел. трасета, благоустроява се районът на четвърто корабно място в зоната за обществен достъп.

По инвестиционната програма на пристанището от първо до четвърто корабни места е изградена нова площадкова ВиК мрежа в инсталационен колектор, предназначена за обслужване на зоната за обществен достъп – Трафик кула, Морска гара, Магазия, както и бъдещите обекти, които предстои да бъдат изградени на тази територия. През изминалата година пристанището обнови половината от най-важните си претоварни съоръжения.

Нови възможности за транспорт на туристите

През последните две години "Пристанище Бургас" отчита ръст на каботажните превози с около 10%. През 2016 г. над 33 хил. туристи са ползвали вътрешен морски транспорт от пристанище Бургас до остров Света Анастасия и в акваторията на залива. С пускането в експлоатация на новите рибарски пристанища в Сарафово, в Черноморец и изграждането на рибарски кей с яхтена част в Крайморие в Бургаския залив вече има възможност за линейно каботажно обслужване.

"Работим върху това в близко време хората да могат да се придвижват от Бургас до Сарафово и Поморие с корабчета", казва Димов. Това е въпрос на частна инициатива, но може да бъде реализирано със съдействието на пристанищните и местни власти. От миналата година туристите пътуват с катамаран от Несебър до Созопол.

Круизен сезон и перспективи

На фона на негативната ситуация за круизния бизнес в регион Черно море заради атентатите в Турция и продължаващата криза в Крим резултатите от изминалия сезон са добри, отчитат от ръководството на пристанището. Бургас остана на картата за посещения от двете най-големи европейски круизни компании - Costa Cruises и MSC Cruises. "Пристанище Бургас" се нарежда на челно място в страната по посещаемост от туристи пасажери, като през изминалия круизен сезон са обслужени 39 хил. пасажери, от които близо 6000 чужденци.

За трите години от построяването на Морска гара Бургас в нея са обслужени общо 127 хил. пътници, което е доказателство за целесъобразността на направената инвестиция, казват от ръководството на пристанището. През 2020 г. е планирано провеждането на Генералната асамблея на международната организация на круизните портове – MedCruise, чийто член е държавният пристанищен оператор, в Бургас.

Ръст по вода

С около 25% е нараснал товарооборотът в Бургаския пристанищен регион през последните 5 години. Докато през 2010 г. в региона са били обработени 12 млн. тона товари, през 2015 г. товарооборотът вече достига 16.22 млн. тона. Бургаският пристанищен регион е най-големият в страната, като на негова територия оперират шест пристанищни оператора - един държавен и пет частни: "Пристанище Бургас", "Нефтено пристанище Росенец", БМФ "Порт Бургас", КРЗ "Порт Бургас", "Порт Европа", "Порт България Уест".
Все още няма коментари
Нов коментар