🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Собствениците на "Алмар сийфуд" планират разширяване на предприятието

Очаква се инвестицията да бъде в размер на около 3 млн. лева

Shutterstock    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Регионален бизнес: Бургас. Още за развитието на бизнеса в отделните региони в страната може да откриете тук.

Предприятието за преработка на скариди и други черупчести морски организми в Айтос "Алмар сийфуд" вече достига натоварване на капацитета си до 98%. В айтоската фабрика се белят, мариноват и опаковат скариди, внос от Северно море. Тук има възможност да се преработват около 2500 тона скариди на година. Готовата продукция е основно за външния пазар – Швеция, Норвегия, Дания, а контрагенти са едни от най-големите световни търговски вериги в рибния бранш.

Само за първите шест месеца след откриването й през 2014 г. фабриката на "Алмар сийфуд" постига оборот от 1.854 млн. лв. През 2015 г. дружеството успява да постигне ръст на оборота си от 964% с резултат 19.7 млн. лв., който го изведе на първо място в класацията "Гепард" на в. "Капитал" за най-динамично развиващите се малки и средни предприятия в регион Бургас. "Ако продължава това възходящо развитие, предвиждаме в рамките на година да започнем подготовка за разширяване на предприятието", казва Ивайло Русинов, съсобственик в "Алмар сийфуд", както и в още две компании за преработка и търговия с риба - "Атлантик" и "Пасифик". Има всички условия и 2017 г. да бъде силна за нас, смята Русинов.

Удвояване на площите

Сега предприятието в Айтос разполага с 2800 кв.м застроена площ. Плановете на собствениците са да се изгради още едно предприятие със същата големина в близост до сегашното. Около 3 млн. лв са вложени в построяването на базата на "Алмар сийфуд" до момента. Собствениците смятат, че още толкова средства ще бъдат достатъчни за изграждане и на новите производствени помещения. Във фабриката работят между 270 и 300 души.

"Основният ни проблем с работната ръка е през лятото, защото през летния сезон хората предпочитат да бъдат ангажирани с туристическия сезон. За да задържим работниците си, им предлагаме редица социални придобивки - храна, дрехи, обучение", казва Русинов. Заетите в производството са предимно от Бургас, Айтос и околните села. "В началото на годината въпреки тежките зимни условия успяхме да изпълним нормата за януари, независимо че през някои от много студените зимни дни работехме с половината от работниците. Имаше дни, в които изобщо не работехме, но въпреки всичко се справихме."

Още инвестиции

Другата компания, в която Русинов е съсобственик - "Атлантик", също развива дейност в областта на търговията с риба. Компанията, която е един от най-големите вносители и износители на риба в България, откри през 2015 г. първото рибно тържище в страната - Fishland. То се намира на входа на Бургас, срещу магазин "Джъмбо", и предлага на едро всякакви рибни продукти. Инвестицията е в размер на 11.8 млн. лв., като от тях 4.5 млн. лв. са еврофинансиране по ОП "Рибарство". Fishland разполага със седем хладилни помещения, всяко с капацитет 20 тона. Инвестицията включва още четири хладилни помещения с капацитет по 500 т. В тях се складира стоката, която не е продадена през деня като прясна и охладена.

Тържището разполага и с 20 хладилни камиона за транспорт, които са на разположение на клиентите. Fishland се захранва с енергия от соларни панели, разположени на покрива му. "За нас тази инвестиция е успешна. Там също постигаме добър ръст независимо от това, че ръстът на българския пазар не може да бъде на нивото на експортно ориентирания пазар", казва Русинов. Тържищната търговия според него е по-високо ниво на търговия, където риболовците и рибопреработвателите имат пряк контакт с консуматорите. "По този начин се ликвидира една голяма част от посредниците, ликвидира се и сивият сектор в нашия бранш", допълва той.

В основата на построяването на тържището стои основно продажбата на прясна и охладена риба, която да стига по-бързо до крайния клиент от първа ръка.

"Атлантик" има няколко фабрики - във Варна, Созопол и Айтос за преработка на риба и рибни продукти. Всички те са свързани с експорт – 90% от производството е за износ. От тях 90% са за ЕС и 10% - за страни от Далечния изток. "Работим най-лесно с ЕС. Особено в Северна Европа, която е сравнително слабо засегната от кризата", казва Русинов. "Основното предизвикателство пред всеки български производител, който е на международния пазар, се крие в това да успее да даде повече на работниците си в социално-финансов план, но в същото време така да оптимизира производството си, че да успее да неутрализира непрекъснато нарастващите разходи", допълва Русинов.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал