🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева

До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България

Управляваната от Вигинтас Шапокас "Билла България" вече държи над 20%дял от пазара
Управляваната от Вигинтас Шапокас "Билла България" вече държи над 20%дял от пазара
Управляваната от Вигинтас Шапокас "Билла България" вече държи над 20%дял от пазара
Управляваната от Вигинтас Шапокас "Билла България" вече държи над 20%дял от пазара
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

"Билла България" (Billa) отчита 15% ръст на оборота за 2023 г., който достига 1.432 млрд. лв. С този скок българското дружество се нарежда на трето място в REWE груп, от която е част. Продажбите, измерени на база един и същ брой магазини, достигат 1.351 млрд. лева (11% ръст спрямо 2022). Клиентите на веригата също са повече с 5.4% спрямо 2022 и това заедно с инфлацията обяснява ръста, коментира Вигинтас Шапокас - изпълнителен директор на "Билла България".

Расте и пазарният дял на веригата - от 18.7% в стойност през 2021 до 20.2% през 2023 според данни на NielsenIQ. Според класацията на "Капитал" на веригите по приходи "Билла" е на трета позиция, след германските търговци на групата Schwarz "Кауфланд" и "Лилд", които имат повече от двойни продажби и тази разлика е трудна за наваксване. Подреждането е на база приходи (без ДДС), докато посочените обороти за 2023 г. сега са с данъците и затова надхвърлят 1.4 млрд. лв.

"Билла България" отчита възходящи резултати и през първото тримесечие на 2024, когато приходите от продажби са достигнали 337 млн. лв. и отбелязват 11.5% скок, а броят на клиентите е нараснал с 6.8%. "Ръстът през първото тримесечие на тази година е по-нисък в сравнение с този през първото тримесечие на 2023, но да не забравяме, че тогава инфлацията беше 17-18-19%, а сега отчитаме дефлация", коментира Вигинтас Шапокас.

Още 12 магазина

До края на тази година "Билла България" планира да отвори още 12 магазина, с които ще затвърди позицията си на веригата с най-голям брой обекти в страната (сега те са 159), и ще открие 250 нови работни места. Компанията ще стъпи за първи път в Тетевен и Тутракан, "Билла" ще има също в Плевен, Варна, Бургас, Стара Загора, Чирпан, Ловеч, Хасково.

Още актуални теми, новини и прогнози от сектора на търговията можете да проследите на конференцията на "Капитал" Ecommerce and Retail Summit, която ще се проведе на 13 юни в хотел "Хилтън", София.

В рамките на събитието експерти и представители на водещи компании от сектора на онлайн търговията, ритейла и свързаните услуги, ще представят тенденции, технологии и успешни практики.

Ecommerce and Retail Summit ще се проведе в хибриден формат, който включва онлайн и присъствени билети.

Повече за лекторите и програмата може да видите тук .

Запазете своето място тук.

За тези 12 нови обекта и за обновяване на 11 от вече съществуващите "Билла България" ще инвестира 73.5 млн. лв. Към инвестиционната програма на компанията за 2024 се прибавят и 47.2 млн. лв. за изграждане на регионална логистична база в с. Загоре, чието строителство трябва да приключи в края на годината. Застроената площ ще е 16.5 хил. кв. метра, на която ще са разположени сух и охладен склад, както и административна част. Обектът ще разполага с фотоволтаична система, която ще произвежда 90% от необходимата електроенергия.

Дефлация и още повече промоции

"Билла България" отчита 2.6% дефлация при продажните си цени през март тази година, докато официалната средномесечна инфлация е 0.2% Най-осезаем е спадът на цените в обектите на веригата при плодовете и зеленчуците с близо 11%, при млечните продукти с малко над 5% и при козметиката - с близо 4%. "Билла" отчита дефлация и при консервираните храни, напитките и основните храни.

По данни на веригата предложенията с промоции държат 48% от оборота за март 2024. "Всяка седмица предлагаме над 1300 артикула на промоция. Клиентите търсят най-ниската цена, специални оферти, продукти със специална цена в програмата за лоялност, не купуват премиум продукти", коментира Вигинтас Шапокас, като се позова на поредно тримесечно проучване на веригата за потребителско поведение.

Според статистиката на компанията притежателите на карта "Билла", която предоставя възможности за ценови отстъпки, са над 2.2 милиона, като 1.5 млн. я използват активно. През октомври 2023 г. компанията обяви новата си лоялна програма, според която колкото повече пазарува всеки клиент, толкова повече отстъпки получава. За първите шест месеца от началото на програмата потребителите са се възползвали от над 1.1 млн. бонус ваучера, като с 245 хил. от тях са купили продукт на промоционална цена от една сотинка.

Произходът на храните е важен за 57% от клиентите на веригата, но тези, които не се интересуват от този факт растат - от 19% на 22%, показва последното фирмено проучване. Продължава да намалява делът на купувачите, които посочват, че устойчивостта влияе на тяхното поведение при избора на продукти. Мнозинството от запитаните обаче предпочитат местни продукти, без дълги транспортни маршрути, които съдържат по-малко химия и са по-устойчиви.

Продажби онлайн

Веригата разширява предложенията си за онлайн продажби като към София прибавя още три града, в които приема поръчки по интернет - Пловдив, Варна и Плевен. Онлайн каналът генерира всекидневно между 300 и 400 поръчки и оборот колкото този на един средно голям магазин от веригата, посочи Вигинтас Шапокас. Въвеждането на услугата е наложило обособяване на отделно звено във всеки от участващите в проекта обекти, в което работят т.нар. "пикъри". Това е нова за компанията и пазара позиция за служители, уточняват от компанията.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    plamenss avatar :-P
    plamenss

    От сутринта навсякаде статии за Билла, как невероятно им върви бизнеса. Спрете се малко,става подозрително! :-)

    Нередност?
  • 2
    sqw avatar :-|
    sqw
    • - 1

    Пазарувам в Billa, защото служителите там са винаги любезни, за разлика от българската комунистическа пералня Фантастико, където продавачките те гледат кисело и обидено още от момента, в който прекрачиш магазина.

    Нередност?
Нов коментар