🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Статуквото май ни устройва, а?

Цветан Цветански

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Искам още веднъж да подчертая нещо, което казах и в първоначалната си теза, а именно, че реформата в образованието е функция на повече от един стандарт. Стандартите са общо 18. Сред тях са тези за учебното съдържание, за оценяването, за управлението на качеството, за физическата среда... общо 18. Тезата на колегата Мария Николова се базира върху отхвърлянето на възможността за други промени, освен на свещената крава в лицето на броя учебни седмици. Повече учебни седмици? Не, топло е и нямаме климатици! Повече учебни седмици? Не, учебното съдържание е тежко и много натоварено! Повече учебни седмици? Не, какво повече ще научат децата за една седмица!

Добре де, ами нали затова са другите стандарти. Хайде да заложим промените там, а?

Иначе, ако следваме изложените от опонента ми аргументи, ето какво излиза:

Температурните условия диктуват размера на учебната година. Учим само когато не е много топло. За студеното не обелваме и дума, защото тия проклетници във Финландия учат, та им пращят ушите. Да, ама и там, където е топло, също учат. Ето например в Израел учат от 1 септември до края на юни. Т.е идеята, че учебната година се движи като часовите пояси, а ние сме нещо като "образователен Гринуич", не е вярна. Иначе според предложената аргументация тя следва да се увеличава към Лапландия и да намалява към Екватора.

Статуквото май ни устройва, а? Тъжен извод, който се налага от аргумент 8 - "в другите държави учебната година била по-дълга, защото учебното съдържание е по-разтоварено". Т.е, ако не променим броя на учебните седмици, можем лесно и да преглътнем и липсата на промени в учебното съдържание.

Времето, прекарано в училище се е обезценило тотално. Аргумент 7 гласи "Какво повече ще научат децата за една седмица или две?". Преди години директорът на НГДЕК г-жа Гергина Тончева ми дърпаше ушите, когато, като ученик или по-късно като учител, пропусках и ЕДИН учебен час, с думите: "Цветан, учебният час е свещено време. Загубиш ли го, това е безвъзвратно. Няма връщане!". Не бих искал и да си помисля какво би ми казала за загубата на учебен ден или пък учебна седмица. Та, отговорът към моя опонент е: Много, много може да се научи "за седмица или две". От учителя.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал